• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filtering maken op bepaalde categorieën

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pr0x

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jan 2019
Berichten
4
Hallo Allen,

Momenteel ben ik bezig om een filter te maken op een rapport uit een nogal omslachtige rapportage tool.
Gaat om bedrijfsmeldingen en we willen graag weten aan de basis van een omschrijving welke storingen zich het meest voordoen.

In de bijgevoegde test zie je een voorbeeld met de info die ik bij wijze van spreke te zien zou krijgen.
Een meldingsnummer, een meldingsomschrijving & de oplossing.
Hoe kan ik uit deze cellen bepaalde woorden/categorieën filteren en deze verwerking in bijvoorbeeld een draaitabel/grafiek?

Kleine note, de omschrijvingen van meldingen bestaan uit 10 tot 1000 verschillende woorden. :)

Mocht e.e.a. niet duidelijk zijn, do tell! :)
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    8,4 KB · Weergaven: 14
Doe er op zijn minst iets bij wat lijkt op een lijstje met steekwoorden, want je zult vast niet op het woord 'op' willen filteren.... Hier is weinig chocola van te maken dus.
 
Doe er op zijn minst iets bij wat lijkt op een lijstje met steekwoorden, want je zult vast niet op het woord 'op' willen filteren.... Hier is weinig chocola van te maken dus.

Dat is het hem juist, ik heb een excel sheet met daarin +/- 3000 records.
De velden hierin zijn allemaal zo gaar als het voorbeeld.

Wat ik mij afvraag is of het mogelijk is om van deze rompslomp een soort van "woordenfilter" te maken, excel dus laten zoeken naar de meest voorkomende woorden (in mijn voorbeeld bijvoorbeeld muizen/toetsenborden/computers).
Deze "woorden" wil ik vervolgens in een tabel wegschrijven die in percentages het aantal problemen met toetsenborden laat zien tegenover bijvoorbeeld computers.

In mijn simpele bijgevoegde voorbeeld zou dit dan zijn: op basis van de waarde (meldingen 10 stuks) zijn er x toetsenborden defect, x computers defect, x muizen defect.
In dit voorbeeld zou ik simpelweg wegkomen met een true / false statement en hier zelf de waarde voor specificeren, hier kan ik vervolgens een draaitabel op loslaten.
Met mijn werkelijke gegevens moet ik dan (overdreven) 10000 categorieen specificeren, vandaar de vraag of excel e.e.a. uit zichzelf kan herkennen/filteren d.m.v. een simpele oplossing.
Hier zou ik dan de top 20 uit weg kunnen schrijven in een rapportage / tabel of whatever.

Is het zo duidelijker? :)
 
Eens kijken of dit als basis opzet een goed begin is.

Ik heb een tabelletje gemaakt met een aantal sleutel woorden die ji ook al noemt, muis, monitor, computer enz
Dit tabelletje kun je uitbreiden met zoveel woorden als je wilt en daarna met draaitabellen bewerken. Belangrijke beperking is dat als er een melding is dat "de muis op het toetsenbord is gevallen" dat de teller dus zowel bij muis als toetsenbord wordt verhoogd.

Je kunt meerdere gelijkende woorden zoals Beeldscherm, monitor en scherm eventueel groeperen in een extra kolom (heb ik nog niet gedaan, zodat je verschilende namen toch als 1 groep kan presenten)

de formule is redelijk simpel

Code:
=AANTAL.ALS($B$2:$B$11;"*"&E2&"*")

waarbij de asterix voor en na het zoekwoord dus als wildcard functioneren en daardoor het woord altijd word gevonden waar het ook in de zin staat.

Hiermee moet je wel een aardig beeld krijgen van waar de meldingen over gaan.
 

Bijlagen

  • Copy of Test-2 woordfilters.xlsx
    15,7 KB · Weergaven: 17
Zo simpel kan het af en toe zijn! :)
Dat is precies waar ik naar op zoek was, bedankt!
 
Ah, dat is mooi, altijd proberen simpel te beginnen, dat scheelt een hoop tijd met ingewikkeld doen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan