• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost format probleem power query

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

moensk

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2013
Berichten
712
ik krijg steeds volgende foutmelding "DataFormat.Error : kan niet converteren naar Number
details : AS

ik wil alles wat in kolom "MOB_C" samen voegen in 1 cel, dit per "opdracht" heb een zelfde opzet in een andere excel en daar werkt het wel
waar kan dit aan liggen ?
heb allerlei types in de query ...
type van MOB_C heb ik al op text gezet en dat werkt ook niet
kan excel niet uploaden bevat te veel data van werk

image001.png
 
Probeer eens voordat je groepeert alle error waarden te vervangen door null waarden
 
JEC,
errors vervangen en werkt nu doch ik veronderstel dat hij voor groeperen naar de volledige rij kijkt, deze is niet identiek omdat er in bepaalde velden tijden zitten en die kunnen ligt afwijken.
hoe kan ik hem naar 1 bepaalde kolom laten kijken bv kolom "OPDRACHT" en dan alle MOB_C samen zetten ?
 
Op je plaatje is te zien dat je alle kolommen gebruikt voor groepering. Er zal hoogstwaarschijnlijk amper gegroepeerd worden zo.

Laat alleen de kolom opdracht in de groepeer functie staan.
 
werkt
hoe kan ik de andere kolommen er terug bijzetten nadien ?
 
Plaats anders even een voorbeeld bestand, dat werkt makkelijker.
 
in bijlage klein voorbeeldje gemaakt
 

Bijlagen

  • hulp_groeperen en uitvouwen.xlsx
    18,9 KB · Weergaven: 3
Ik kan morgen kijken, misschien dat iemand anders je in de tussentijd al kan helpen
 
ik had nog iets gevonden uit verleden maar krijg niet correct
kan iemand even kijken wat fout is
 

Bijlagen

  • hulp_groeperen en uitvouwen.xlsx
    19,2 KB · Weergaven: 6
Misschien een dom antwoord, maar kun je MOB_C transponeren, kolommen samenvoegen, ik zie natuurlijk niet het hele plaatje.
 
Wat wil je zien van de overige kolommen? De maximale waarde? Laagste waarde?
 
bedoeling is dat ik per transport rit één rij over hou met alle gegevens
nu kan een transport rit bestaan uit diverse rijen omdat er per MOB_C een rij wordt aangemaakt
door MOB te groeperen in één kolom kom ik tot één rij per rit
database bestaat uit duizende rijen.
 
Ja maar je hebt meerdere vertrekken en wagens bvb. Kun je een gewenste uitkomst laten zien?
 
In je voorbeeldje gaat het nu goed.
Dit is de query.
Code:
let
    Bron = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Tabel1"]}[Content],
    Verw = Table.RemoveColumns(Bron,{"vertrek"}),
    #"Type gewijzigd" = Table.TransformColumnTypes(Verw,{{"Mob", type text}}),
    #"Rijen gegroepeerd" = Table.Group(#"Type gewijzigd", {"Opdracht"}, {{"MOB_C", each Text.Combine([Mob]," - "), type any}})
in
    #"Rijen gegroepeerd"
 

Bijlagen

  • hulp_groeperen en uitvouwen(PV).xlsx
    19,3 KB · Weergaven: 2
in bijlage 2 rijen die 1 rij moet worden
de key voor groeperen is kolom A dat is een samenvoeging van kolom B & BM, hiermee bepaal ik de transportrit
alles gegevens moeten beschikbaar blijven doch kolom BB (MOB) moet samengevoegd worden "F - W" in één cel
 

Bijlagen

  • hulp_samen_mob.xlsx
    29 KB · Weergaven: 4
Er zijn twee kolommen die voor een klein verschil zorgen. Probeer het zo eens.

PHP:
let
    Source = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="BasisData"]}[Content],
    cTypes = Table.TransformColumnTypes(Source,{{"OPDRACHT-RITID", type text}, {"OPDRACHT", Int64.Type}, {"VOLG", Int64.Type}, {"ACTIVITEITID", Int64.Type}, {"OP_S", Int64.Type}, {"ZEND_STATUS", type text}, {"DEB_CODE", Int64.Type}, {"DEB_NAAM", type text}, {"REFERENTIE", Int64.Type}, {"LAADDATUM", type datetime}, {"LAADNAAM", type text}, {"LA_PC", Int64.Type}, {"LAADPLAATS", type text}, {"LA_LAND", type text}, {"LAADADRESKEY", type text}, {"LOSDATUM", type datetime}, {"LOSNAAM", type text}, {"LO_PC", Int64.Type}, {"LOSPLAATS", type text}, {"LO_LAND", type text}, {"LOSADRESKEY", type text}, {"LDM", type number}, {"COL", Int64.Type}, {"PP", Int64.Type}, {"WHS_NR", type any}, {"WT_TOT", Int64.Type}, {"LO_AANK", type datetime}, {"LO_VERTR", type datetime}, {"LA_VAN", type any}, {"LA_TOT", type any}, {"LO_VAN", type number}, {"LO_TOT", type number}, {"LA_AANK", type any}, {"LA_VERTR", type any}, {"EURO", Int64.Type}, {"ROLC", Int64.Type}, {"LA_PAL_B", type any}, {"LO_PAL_B", Int64.Type}, {"RITID", Int64.Type}, {"RITSTATUS", type text}, {"WAGEN", type text}, {"TYPE", type text}, {"TRAILER", Int64.Type}, {"WERK_BEGIN", type datetime}, {"WERK_EINDE", type datetime}, {"STAND", type text}, {"REGEL", Int64.Type}, {"RIT_TYPE", type text}, {"E_GELE", Int64.Type}, {"E_GELA", Int64.Type}, {"RC_GELE", Int64.Type}, {"RC_GELA", Int64.Type}, {"MOB_VOLG", Int64.Type}, {"MOB_C", type text}, {"A_R_G_P", type text}, {"AFH_CON", type text}, {"BEGIN", type datetime}, {"CHAUFFEUR", type text}}),
    cols = List.RemoveItems(Table.ColumnNames(cTypes), {"MOB_C", "MOB_VOLG"}),
    grp = Table.Group(cTypes, cols, {{"MOB_C", each Text.Combine(_[MOB_C]," - ")}, {"MOB_VOLG", each List.Max(_[MOB_VOLG])}})
in
    grp
 
Terug
Bovenaan Onderaan