• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule die dezelfde waardes in andere kleur optelt

Status
Niet open voor verdere reacties.

nickwijst

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2018
Berichten
5
Beste forumhelpers,

Ik probeer een formule op te stellen die dezelfde waardes (een bepaald woord(en) in dit geval) in verschillende kleuren optelt. En een gemiddelde te krijgen voor een nogal rare selectie (dit is makkelijker uit te leggen als je in excel zit).

Bekijk bijlage Excel voorbeeld.xlsx

Allereerst de optelling van verschillende kleuren, maar die wel dezelfde waarden hebben.
Als je in het tabblad Interview Inventarisatie zit, zie je in cel C4 staan "Consultant" in het groen staan en in cel I4 & G7 staat "Consultant" in het rood.
Nou wil ik in het tabblad Samenvatting dat bij consultant keywords positief moet een 1 komen te staan en bij negatief een 2 (aantallen van de gekleurde cellen met het woord consultant erin).
Dit zijn nu nog maar even twee voorbeelden maar het is de bedoeling dat er een stuk of 30 in verwerkt worden, dus dat worden de aantal flink wat meer.
Dit is waarschijnlijk niet te doen zonder Macro's, maar daar heb ik helaas geen verstand van.

Ten tweede probeer ik ook in het tabblad samenvatting in cel A10 moet Meeting komen te staan en in A11 moet proces komen te staan. "Meeting" komt van tabblad Interview Inventarisatie C13 en "Proces" komt vanuit hetzelfde tabblad cel G13.
Het is hier de bedoeling zodra er een nieuw woord komt te staan in K13 (bij een nieuw interview) dat er in tabblad samenvatting in cel A12 het nieuwe woord komt te staan met een eenvoudige handeling.

Ten derde probeer ik ook het gemiddelde van de cijfers die bij het hierboven genoemde woorden erin te krijgen. Dus even als voorbeeld in B10 van tabblad samenvatting moet een formule/macro komen die het gemiddelde geeft van in dit geval C14 en K14 (6,5).

Ik weet niet of dit mogelijk is, maar ik hoor het graag!

Bij voorbaat dank en ik verheug me op jullie antwoorden!

Groeten,

Nick
 
Het is vele malen simpeler (voor het rekenwerk in Excel) om voor dit soort gegevens een extra cel (kolom) te gebruiken met "Positief" of "Negatief" erin.
 
Wil je met dertig kleuren gaan werken?

Houd het simpel en tel het aantal "Consultants" of "Consultant" met een formule (schrijffoutje neem ik aan).
Code:
=AANTAL.ALS(C4:F13;"Consultants")
Of:
Code:
=AANTAL.ALS(C4:F13;C4)

En voor consultant in het ander bereik.
Code:
=AANTAL.ALS(G4:J13;"Consultant")
Code:
=AANTAL.ALS(G4:J13;I4)
 
Breng eerst structuur aan in het werkblad zodat typefouten of vrije interpretaties niet mogelijk zijn. Hier is gegevensvalidatie voor uitgevonden. Met Voorwaardelijk opmaak kan je dan de cellen een kleurtje geven. Het optellen is dan ook niet moeilijk meer.
 

Bijlagen

  • Excel voorbeeld (1).xlsx
    13,1 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Het is vele malen simpeler (voor het rekenwerk in Excel) om voor dit soort gegevens een extra cel (kolom) te gebruiken met "Positief" of "Negatief" erin.

Ja ik wilde eigenlijk niet een extra kolom ervoor maken. Ik dacht dat er wel een mogelijkheid was om kleuren te tellen, maar dat blijkt inderdaad niet zo gemakkelijk te zijn. Het antwoord van VenA in principe wat ik zocht. Ik had het alleen niet zo lekker beschreven in de vraag.
Alsnog bedankt voor het reageren!
 
Wil je met dertig kleuren gaan werken?

Houd het simpel en tel het aantal "Consultants" of "Consultant" met een formule (schrijffoutje neem ik aan).
Code:
=AANTAL.ALS(C4:F13;"Consultants")
Of:
Code:
=AANTAL.ALS(C4:F13;C4)

En voor consultant in het ander bereik.
Code:
=AANTAL.ALS(G4:J13;"Consultant")
Code:
=AANTAL.ALS(G4:J13;I4)

Sorry voor de typefout. Ik had het voorbeeldje nogal snel in elkaar geflanst, waardoor ik enkele fouten heb overzien.

Deze formules tellen toch alleen het woord consultants? Niet de kleuren waarin ze staan. Dus als ik de eerste formule pak dan is het aantal altijd 3, maar dit is 2x negatief en 1x positief. Of zie ik dit verkeerd?
 
Breng eerst structuur aan in het werkblad zodat typefouten of vrije interpretaties niet mogelijk zijn. Hiervoor is gegevensvalidatie voor uitgevonden. Met Voorwaardelijk opmaak kan je dan de cellen een kleurtje geven. Het optellen is dan ook niet moeilijk meer.

Sorry voor de typefouten. Ik had inderdaad wat zorgvuldiger te werk kunnen gaan ondanks dat dit alleen als voorbeeld bedoeld was.

Dit is eigenlijk wel precies wat ik zocht. Ik was helemaal vergeten dat voorwaardelijke opmaak een optie was. Bedankt!

Weet jij misschien ook raad met de overige twee vragen?
 
Het quoten is niet nodig. In het het hele verhaal zie ik geen vragen maar alleen opdrachten staan. Wat er mee moet gebeuren kan ik er niet uit opmaken.
 
Het is inderdaad nogal ingewikkeld om uit te leggen.

Het is in ieder geval mogelijk om bij het interview ook een punt te geven voor andere opties dan diegene die daar al staan vermeld, zoals de evaluatie, proces, de meeting, etc. Dit zal niet gebeuren bij elk interview en bij het ene interview wordt ergens anders over gesproken dan bij het andere interview, dus het is lastig om dit goed in kaart te brengen.
Nu is de vraag in principe of het mogelijk is om een formule in het tabblad samenvatting te zetten, die de opties noteren bij het tabblad interview inventarisatie in rij 13 (na de cel Anders)?
Dus elke keer als er een ander woord komt te staan dat dit automatisch genoteerd wordt in het tabblad samenvatting.

Daarnaast wil ik ook de gemiddeldes hebben van diezelfde optie die bij 'anders' op gegeven staat. Dus bijv. drie interviewers hebben aangegeven dat de meeting een 6, 7 en een 8 hebben gescoord, maar dit zijn interviews 2, 14 en 27 (dus ze staan ver uit elkaar). Is het mogelijk om één formule te gebruiken om het gemiddelde daarvan te pakken?
Dus alleen de punten over de meeting en alle andere opties moeten niet meegenomen worden hierbij. Natuurlijk moet de formule dan ook zo ingericht worden dat als de interviews 3, 8, en 21 dezelfde optie een punt hebben gegeven dat daar ook het gemiddelde van genomen kan worden.

Ik hoop dat dit het een beetje opklaart. Als er nog vragen zijn over de duidelijkheid dan probeer ik ze zo goed mogelijk te beantwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst maar eens nadenken of een juiste opzet van de interviews en hoe je deze gestructureerd gaat opslaan. Van chaos informatie maken is een lastige klus. Vanuit gestructureerde data informatie maken stelt niet veel voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan