• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule doorvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

pouletten

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2010
Berichten
70
Beste,

Ik heb een vraag m.b.t. het doorvoeren van een formule in Excel.

In mijn excelbestands heb ik werkdagen staan voor het hele jaar. Onder deze werkdagen staan 3 kolommen: begintijd; eindtijd; gewerkte uren.
Als ik de formule doortrek van begintijd (informatie komt uit ander bestand), dan pakt excel de verkeerde formule voor de volgende werkdag.
Voorbeeld:

a1 = begintijd b1= eindtijd c1= uren d1= begintijd 2 e2= eindtijd 2, etc..
a2= gelinkt naar data uit werkblad x cel a4

Nu wil ik dat in cel d1 gelinkt wordt naar werkblad x en cel a5. Echter, als ik de formule doortrek, komt er bij d1 te staan dat er wordt gelinkt naar werkblad ik a6!! Als het een klein beetje data was, kon ik dat makkelijk handmatig aanpassen. Ik heb nu zoveel data dat dit onbegonnen werk is. Hoe los ik dit op?

Dank u.

Pouletten
 
Zet eens het $-teken in de celverwijzing, dus bv $a$5

Misschien gaat het dan goed

Kees
 
Hoi Kees,

Bedankt voor het meedenken. Als ik de $ ervoor zet, dan telt hij helemaal niet meer door. Dan blijft het constant "a4" en ik wil dat het a5, a6, a7 wordt (ipv a4, a6, a8, a10 etc)
 
Post eens een voorbeeldje.
 
Misschien kun je een voorbeeldbestandje plaatsen, zonder gevoelige informatie, bv met fictieve gegevens?

Kees
 
Als je het teken $ alleen zo plaatst dan telt hij wel door $A5
 
Ik snap je formule niet; in D1 staat =Blad1!D1, en daaronder zet je dan met een pijl: "Moet verwijzen naar kolom B in blad 1". Dan moet je formule dus zijn: =Blad1!B1. Dus erg onlogisch...
Dollartekens gebruik je om (een deel van) het celadres in een formule vast te zetten. Blad1!$D1 zet de kolom vast, maar dat merk je alleen als je van D1 naar E1 kopieert; kopieer je naar D2 dan verandert de kolom namelijk niet. Blad1!D$1 zet de rij vast, en als je van D1 naar E1 kopieert verandert de rij niet, dus merk je geen verschil. Kopieer je van D1 naar D2, dan verandert de rij wel, en met het dollarteken blijft de formule dus naar rij 1 verwijzen. Blad1!$D$1 zet zowel rij als kolom vast, dus nu kun je in alle richtingen kopieëren, en blijft de formule altijd naar D1 verwijzen. Daar moet je dus een beetje mee spelen.
 
Hoi Michel,

Ik weet dat het naar b1 moet refereren, maar als ik de formule doorsleep (in de breedte), pakt hij automatisch d1. Nu kan ik het in dit geval makkelijk handmatig aanpassen, maar in het echte bestand is dat niet te doen. $ voor het kolom zorgt er voor dat de kolom moet worden vastgezet. Dit resulteerd in dat alles D blijft.
 
Probeer eens uw doel te bereiken met deze constructie:
Dit is de formule voor D1:
Code:
=INDIRECT("Blad1!"&ADRES(RIJ();KOLOM()/3+1))
 
Laatst bewerkt:
Cobbe,

Super bedankt. Het lijkt te werken op het voorbeeld. Nu lukt het alleen nog niet op het orgineel. Kunt u mij misschien uitleggen wat de formule doet?
Ik snap hem namelijk niet. Als ik het begrijp wat het doet, kan ik het ook aanpassen en gebruiken op het orgineel.
Nogmaals bedankt!!
 
Evaluatie van de formule levert achtereenvolgend volgende formules op:
Code:
=INDIRECT("Blad1!"&ADRES(RIJ();KOLOM()/3+1))
=INDIRECT("Blad1!"&ADRES(2;KOLOM()/3+1))
=INDIRECT("Blad1!"&ADRES(2;4/3+1))
=INDIRECT("Blad1!"&ADRES(2;1,3+1))
=INDIRECT("Blad1!"&ADRES(2;2))
=Blad1!$B$2

Ik hoop dat deze uitleg u een beetje vooruit helpt.
 
ah ik snap hem. Het enige wat bij mij nu moeilijkheden geeft is dat het begint bij kolom J (=kolom 10). Nu ben ik geen rekenwonder en lukt het mij niet om de /3+1 aan te passen naar iets wat wel werkt. Iemand een idee?
 
Wat zou je van deze denken:
Code:
=INDIRECT("Blad1!"&ADRES(RIJ();KOLOM()/3-1))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan