Toegang tot externe harddisk op laptop zonder admin rechten en zonder internet

Winterkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
Berichten
214
Ik heb een probleem. Ik wil een backup maken van mijn laptop, maar dat gaat niet. De laptop heb ik ooit meegekregen van werk. Ik heb geen admin rechten en het internet werkt er niet op (de netwerkadapter kan ik als gewone gebruiker niet resetten). Nu wil ik een externe hard disk aansluiten maar die herkent hij natuurlijk niet omdat het stuurprogramma er niet op zit en ik dat ook niet kan installeren. Hoe kan ik de externe hdd aansluiten op dit apparaat? De enige mogelijkheid die ik nu zie is met een USB de hele boel overzetten. Dat duurt nogal lang en is vrij bewerkelijk.

Bedankt.
 
Ik denk dat het niet onze taak is om beveiligingen van uit je werkomgeving te omzeilen. Die zijn er blijkbaar bewust aangebracht om het overbrengen van (gevoelige) data te voorkomen.

Heb je al contact opgenomen met de IT-desk van je werk?
 
Ben het met Aar eens. Bedrijfscomputers en bedrijfslaptops moeten voldoen aan de beveiligingseisen van de werkgever; daar mag je als gebruiker (en kun je vaak ook niet) zelf aan morrelen. Zo te zien is het bij jullie strak geregeld (chapeau :)) en zul je voor backups van de machine afhankelijk zijn van de IT.

Sowieso lijkt het mij, dat je als gebruiker geen recht hebt om bedrijfsgegevens thuis te hebben. En een backup is precies dat: een complete kopie van de bedrijfsdata. Tenzij het je eigen bedrijf is natuurlijk, en jij de regels opstelt. Dan zal IT ook saluerend al je eisen inwilligen :D. Zo niet, dan is het een beetje aanmatigend om buiten de procedures om te denken dat de regels niet voor jou gelden…
 
  • Leuk
Waarderingen: Aar
Typisch geval dit. Gebruiker wil ofwel bedrijfsdata van zijn laptop halen, en dat lijkt me niet bepaald de bedoeling. Of gebruiker is zo slim geweest om zijn hele persoonlijke leven op de bedrijfslaptop te plaatsen en wil die data nu koste wat kost redden.

Beste kans is om dit in overleg met je werkgever en IT te doen. Op die manier kunnen zij wellicht éénmalig toegang geven om de data er vanaf te kunnen halen.

Al het andere is in principe illegaal en valt onder computervredebreuk. Staat maximaal 4 jaar op. Dit om even in je achterhoofd te houden.
 
...

Al het andere is in principe illegaal en valt onder computervredebreuk. Staat maximaal 4 jaar op. Dit om even in je achterhoofd te houden.
En mogelijk ontslag op staande voet. 😇
 
Bedankt voor het meedenken. Ik heb de laptop meegekregen in de zin van: die mag je hebben. De IT-helpdesk van mijn oude werkgever heeft geen zin om hiermee te helpen omdat ik daar niet meer werk. Er staat niets op de laptop wat voor mijn oude werkgever van belang is.

De data die erop staat is voor mij niet onmisbaar maar het is toch zonde als ik die niet kan verplaatsen. Ik had er geen rekening mee gehouden dat de netwerkadapter opeens van slag zou zijn en ik door het ontbreken van een internetverbinding ook geen externe hardeschijf zou kunnen aansluiten.

Een ander idee dat ik heb is om Windows opnieuw te installeren met behoud van de bestanden.
 
Mijn advies, gooi er een schoon operating system op. En misschien kan je iets met een Linux-live USB-stick.
 
Goed idee, Linux-live stick. Misschien kan ik op die manier toch een externe hdd aansluiten.

Windows installeren met behoud van de bestanden lijkt niet te kunnen.
 
De laptop heb ik ooit meegekregen van werk.
Zo zie je wat het doet als je verkeerde informatie geeft; althans niet volledige. Als je gelijk had gezegd dat het een laptop van een vórige werkgever was, had je een aantal antwoorden niet in die vorm gekregen :). Wél is het dus zaak om in dat soort gevallen gelijk de laptop op te schonen met een nieuwe Windows installatie, want je wilt natuurlijk niet met een laptop blijven zitten die nog de beveiliging van de vorige werkgever heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aar
Da's waar OctaFish. Maar het is ook een kwestie van interpretatie en veronderstelling. Desalniettemin had ik duidelijker moeten zijn.
 
Jouw zin is m.i. maar voor één uitleg vatbaar. Wat voor jou duidelijk is, hoeft dat voor ons helemaal niet te zijn, want wij kennen de situatie niet.
Desalniettemin: heb je al geprobeerd om de data er met een USB stick af te halen?
 
Duidelijk. Ja, maar zoals ik schreef duurt dat lang en is het bewerkelijk. Batches mappen en bestanden overzetten is foutgevoelig en de kopieersnelheid is laag.
 
kan je niet met een Live USB een NAS -chijf op je netwerk aanroepen, of alles naar een cloud uploaden?
 
Als ik die had en wist hoe dat werkte misschien wel. Maar het internet verloopt via de onbeperkte data van een mobiele telefoon, niet via een router.
 
Heb je geen WiFi of ethernet in huis dan?
En wat is er mis met je externe disk? Of is dat opeens te traag?
 
Nee, op het moment heb ik helaas geen wifi / ethernet. Maar ik download nu een Ubuntu iso voor een live-usb.
 
Laatst bewerkt:
Zorg eerst maar dat die werkt....
 
Ik zag je bewerking pas later.

De externe disk werkt prima en is zeker snel genoeg, maar die werkt niet met de laptop zonder admin rechten. Daarvoor moet er eerst een stuurprogramma geinstalleerd worden. En dat gaat niet omdat de netwerkadapter niet werkt, maar misschien zou het sowieso niet werken omdat er admin rechten nodig zijn om een stuurprogramma te installeren.

Bedankt voor het meedenken iig. Ik ga voor de live-usb.
 
.......maar die werkt niet met de laptop zonder admin rechten. Daarvoor moet er eerst een stuurprogramma geinstalleerd worden. En dat gaat niet omdat de netwerkadapter niet werkt, maar misschien zou het sowieso niet werken omdat er admin rechten nodig zijn om een stuurprogramma te installeren.
Ja, dat had je al verteld. Maar we hadden je toch geadviseerd een Live USB-stick te gebruiken, wat je al aan het installeren bent? Dan is dit verhaal niet meer relevant 😉
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan