• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule in SOM.ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronald1986

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2010
Berichten
296
Mensen,

Ik heb een vraag over het toepassen van een formule in een SOM.ALS functie.

Ik wil graag dat alle getallen worden opgeteld in een kolom als deze hoger zijn dan een bepaalde waarde. Ik heb onderstaande formule geprobeerd maar dit werkt niet. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

=SOM.ALS(Conversie!A1:A10000;Conversie!A1:A10000<I11;Conversie!D1:D10000)

Met vriendelijke groet,

Ronald Buikema
 
Zonder voorbeeld denk ik zo?

Code:
=SOM.ALS(Conversie!A1:A10000;"<"&I11;Conversie!A1:A10000)

Niels
 
Ok, maar het optelbereik is
Code:
Conversie!D1:D10000
en dat zie ik niet terug komen in die formule..?
 
Lastig antwoord geven zonder voorbeeld en volgens mij zou je het met de opgegeven formule ook zelf hebben kunnen bedenken.

Code:
=SOM.ALS(Conversie!A1:A10000;">"&I11;Conversie!D1:D10000)


je praat over hoger maar je gebruikt zelf "< " (kleiner dus daar weet ik niet wat je wilt

Niels
 
Ik heb even een voorbeeldje bijgevoegd. Wat ik dus wil is in Cel H6 bijvoorbeeld de totale aantal ingekomen aantallen van een bepaald artikel tussen twee bepaalde dagen dus bijvoorbeeld tussen 2-1-12 en 4-1-12.

Weet iemand hoe ik dit kan doen?

Met vriendelijke groet,

Ronald
 

Bijlagen

  • voorbeeld som.als.xls
    16,5 KB · Weergaven: 19
Dit is wel iets anders dan je eerste vraag.

Met in G2 en H2 de datums

Code:
=SOMPRODUCT((B3:B39>G2)*(B3:B39<H2)*(D3:D39))

Niels
 
Klopt, hier was ik zelf al via een andere weg aan het zoeken...

Ok, maar waar kan ik aangeven van wel artikel de aantallen moeten worden opgeteld?

Met vriendelijke groet,

Ronald Buikema
 
Sorry had ik over het hoofd gezien.


in F2 artikel

Code:
=SOMPRODUCT((B3:B39>=G2)*(B3:B39<=H2)*(C3:C39=F2)*(D3:D39))

formule iets aangepast zo worden ook de datums meegeteld die je invult

Niels
 
Dag Ronald,

Ik zie dat je incl. deze nog 8 vragen open hebt staan, bij sommige heeft iemand een antwoord gegeven en heb je niet eens terug gereageerd.
Als je zo door gaat haken er helpers af.

Niels
 
Klopt helemaal, ben een possje afwezig geweest. Heb nu alle vragen weer bij gewerkt...

Maar even terugkomen op mijn vraag. Ik zie dat de formule in het voorbeeldbestandje prima werkt. Nou heb ik de formule aangepast en in mijn werkbestand gezet maar hier werkt de formule niet. Ik krijg als resultaat #waarde. Nou denk ik zelf dat het er aan ligt dat niet alle brongegevens als getal zijn gedefinieerd. Ik haal namelijk de brongegevens op via het bijwerken een koppeling. Onderstaand de formule die ik in mijn bestand heb ingevoegd:

Code:
=SOMPRODUCT((Conversie!B2:B10000>=D4)*(Conversie!B2:B10000<=D5)*(Conversie!C2:C10000=C11)*(Conversie!E2:E10000))

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Met vriendelijke groet,

Ronald Buikema
 
Code:
=SOMPRODUCT((conversie!B2:B10000>=D4)*(conversie!B2:B10000<=D5)*(conversie!C2:C10000=C11)*(ALS(ISGETAL(conversie!E2:E10000);conversie!E2:E10000)))

matrix formule afsluiten met Ctrl-shift-enter

Niels
 
Ok, heb de formule aangepast en krijg nu inderdaad geen foutmelding meer. Alleen het resultaat van de formule is nu 0 terwijl dit zeker een stuk hoger moet zijn. Weet iemand hoe dit kan?

Met vriendelijke groet,

Ronald buikema
 
Dat vind ik niet gek dat de formule 0 aan geeft, je vermenigvuldigd met kolom E dit moet kolom D zijn.

Code:
=SOMPRODUCT((Conversie!B2:B10000>=Samenvatting!D4)*(Conversie!B2:B10000<=Samenvatting!D5)*(Conversie!C2:C10000=Samenvatting!C11)*(ALS(ISGETAL(Conversie!D2:D10000);Conversie!D2:D10000)))


edit, daar was je schijnbaar zelf ook achter omdat je je bericht met voorbeeld hebt verwijderd.

Niels
 
Laatst bewerkt:
klopt, daar kwam ik zelf ook al achter. Heb het nu aangepast maar het werkt nog steeds niet. Heb nu het echte bestand (ingekort) bijgevoegd. Het gaat hier weer om het resultaat in cel E11 op het tabblad Samenvatting.

Met vriendelijke groet,

Ronad Buikema
 

Bijlagen

  • SOMPRODUCT VB 2.xls
    94 KB · Weergaven: 11
Het heeft iets met de celeigenschappen van je art.code op tabblad invoer te maken.
als je in een cel een 1 zet deze kopieerd alle cellen van de art.code selecteerd , plakken speciaal => vermenigvuldigen, dan doet hij het wel.

Niels
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan