• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule index en vergelijken geeft onjuiste uitkomst.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kassie21

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2009
Berichten
38
Beste,

Wederom roep ik hier jullie kennis aan voor een vraag waar ik niet uit kom.
Ik heb een excel sheet waarin ik diverse berekeningen maak, in deze sheet moet uitgerekend worden hoelang het duurt voordat een tank is afgekoelt tot een bepaalde temperatuur en hoelang het duurt voordat een tank is opgewarmd tot een bepaalde temperatuur.
Bij het berekenen hoelang het duurt voordat de tank is afgekoelt tot een bepaalde temperatuur werkt de formule die ik gebruik deze wordt bijv. weergegeven in cel: C11
Maar als men dan kijkt naar waarde in cel: C22 staat daar 0 terwijl daar een getal in de 200 uur zou moeten staan.

Weet iemand of ik een fout in mijn formule heb gemaakt of dat ik iets anders verkeerd heb aangepakt?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

De sheet is te groot om hier te uploaden dus heb ik hem op megaupload geupload.
http://www.megaupload.com/?d=OAR2D5GS

Alvast bedankt!


Met vriendelijke groet,

Kasper
 
Kassie


Bij het gebruiken van de formule Vergelijken dient het zoekgebied oplopend gesorteerd te zijn. Dat klopt in jouw geval voor het eerste gedeelte ( tm regel 1412 )
Daarna is de waarde 30 en dus is niet het hele gebied oplopend gesorteerd.



Code:
=INDEX(BG7:BI8765;VERGELIJKEN(C38;BG7:BG8765;1);3)
 
Ja dat was ik helaas vergeten. Ik was het net aan het bekijken en kwam toen ook tot die beredenatie.
Het probleem is dat je hierbij een tijdsbestek kunt selecteren waarin het product wordt opgeslagen. Deze tijd is variabel en daardoor zijn ook de waarden variabel. het kan dus ook zo zijn dat een product tot 31 dec wordt opgeslagen en dan heb je een continue oplopende lijn.
Zou ik in dat geval gebruik moeten gaan maken met index en dan kleinste?

Met vriendelijke groet,
 
Kassie

Je moet er voor zorgen dat de waarde na de laatste datum leeg blijft.
In de formule wordt gekeken naar de ernaast liggende cel. Als deze 0 is moet je er voor zorgen dat het antwoord van de formule "" is.


Code:
=ALS(AP1428=0;"";C$20+((($C$17-Y1427)*AP1428)/(C$19*C$18)))
 
Beste Gelens,

Wederom bedankt voor de informatie. Om de sheet niet nog zwaarder te maken heb ik inderdaad voor jou optie gekozen. Fijn als iemand anders er ook een blik op werpt.

Danku!

Met vriendelijke groet,

Kasper
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan