• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Formule maken

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Marsjahe

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2023
Berichten
36
Ik heb hierbij een klein bestand geüpload en wil graag dat de in kolom A aanwezige karakters automatisch in de bijhorende tabbladen worden geplaatst. Tabblad A heb ik handmatig ingevuld, maar ik zou dat voor alle tabbladen graag automatisch willen zien. Dus wanneer de desbetreffende letter aanwezig is worden de gegevens uit kolom h,i en j automatisch op het bijbehorende tabblad geplaatst.......

Wie helpt mij
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    31,3 KB · Weergaven: 17
Zoiets
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    40,7 KB · Weergaven: 4
Nee, het is de bedoeling dat alleen de karakters in kolom A worden gefilterd, waarna ze in de desbetreffende tabbladen worden geplaatst. In mijn voorbeeld heb ik handmatig twee regels welke een letter A in kolom B hebben in dat tabblad geplaatst, sorry ik was kennelijk niet echt duidelijk wat ik wilde bereiken.
 
Met een macro:
Code:
Sub Verdeel()
    Sheets("Blad1").Cells.AutoFilter
    Application.ScreenUpdating = False
    For i = 65 To 90
        letter = Chr(i)
        ActiveSheet.Range("$A$1:$J$38").AutoFilter Field:=1, Criteria1:="=*" & letter & "*"
        Range("H1").Select
        Range(Selection, ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell)).Copy Sheets(letter).Range("A1")
    Next
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
 
De karakters van tabblad1 kolomA bedoel je, ik begrijp het dan nog niet helemaal. Of alleen de gegevens waar die letters in kolomA voorkomen.
 
Ahulpje bedankt, maar waar en hoe zet ik die macro in mijn bestabd?
 
Johan, klopt alleen de gegevens in tabblad1, kolom A zijn bepalend of de gegevens verderop in die rij worden geplaatst in tab A, tab B etc.
 
Ik heb de kolom met karakters even laten staan.
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    40,7 KB · Weergaven: 6
Zie bijlage.
Met Alt-F8 kun je de macro uitvoeren.
Met Alt-F11 kom je in de ontwikkelomgeving.
 

Bijlagen

  • Test AH.xlsm
    39,8 KB · Weergaven: 4
Johan, in Kolom A van Blad 1 staat maar 2 keer een A en alleen die twee zouden moeten worden uitgelicht, vervolgens voor Tabblad B hetzelfde voor kolom a waarin een B voorkomt
 
Adhulpje,

Het werkt....... maar het is de bedoeling dat de gegevens in Blad1 onaangetast blijven, dus niet verplaatsen, maar kopiëren naar de respectievelijke tabbladen. Geen idee hoe je het voor elkaar gekregen hebt (ik ben een leek) maar het werkt tot zo ver. Kun je het aanpassen??
 
De data op Blad1 wordt niet verplaatst, even het filter uitzetten en je ziet alles weer:
  • Start
  • Sorteren en filteren
  • Wissen
Of aan het einde van de macro toevoegen:
Code:
ActiveSheet.ShowAllData
 
Johan en Ahulpje, hartelijk dank voor de genomen moeite, ik ben erg blij met jullie hulp.
 
Ik waag toch nog een poging.
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    103,8 KB · Weergaven: 9
Anders geschreven.
Code:
Sub Verdeel()
    For i = 65 To 90
        letter = Chr(i)
        With Blad1.Range("$A$1:$J$38")
         .AutoFilter 1, "*" & letter & "*"
         .Offset(, 7).Copy Sheets(letter).Range("A1")
         .AutoFilter
        End With
    Next
End Sub
 
Hallo Johan,
Wat moet ik proberen of doen om jouw oplossing te zien werken? Ik heb je versie gedownload, maar de bijgezette twee plaatsen worden niet gesorteerd. Moet ik eerst die macro hierboven plaatsen of heb jij een andere methode bedacht?
 
Je moet gewoon naar het blad gegevens gaan en op "Alles vernieuwen" drukken. Je kunt daarna die gegevens weer verwijderen en zelf aan gaan vullen. Hier zitten geen macro's in.
 
Het werkt prima Johan, mag ik vragen hoe je dit zonder macro hebt gedaan, of wil je dat liever niet vertellen. Vertel het wel op een voor mij (leek) begrijpelijke manier./ Ik ben er overigens erg blij mee.
 
Geen geheimen hoor.
Het gebeurt met power Query, als je op een tabelletje gaat staan van tab A of iets dergelijks krijg je naast tabelontwerp een tab bij die heet Query, klik daarop en dan kun je hem bewerken. Je kunt bij de eigenschappen zelfs zorgen dat hij vernieuwt bij openen van het bestand, stoei daar maar even mee. Als je meer wilt weten dan roep je maar, Je moet wel altijd uitgaan van je tabel met data, daar begin je.
 
Terug
Bovenaan Onderaan