• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule niet overschrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
517
Hi,
Kan iemand mij helpen met het volgende:
Ik heb in 1 cel B1 een formule: =ALS(A1="Hoog";"Ja";"Nee")

Nu wil ik de gebruiker van dit Excel de mogelijkheid geven om in deze formulecel B1 zelf een andere
waarde in te vullen. Ik wil dat de gebruiker de JA en NEE uit de formule zelf kan overschrijven.

Dat kan ook, maar dan ben ik in die cel mijn formule kwijt en dat wil ik niet.

Kortom: Kan je een formule laten overschrijven in 1 bepaalde cel, maar als je later
hetzelfde Excelbestand weer opent, dat de formule in die cel er weer in staat?

Zou heel mooi zijn.....

Dank,
Frans.
 
Dat kan alleen met Vba.

Onderstaande code in Thisworkbookmodule.
Bij het openen van je werkboek komt de formule in cel B1 van Blad1.
Code:
private sub workbook_open()
sheets(1).[b1] = "=if(a1=""Hoog"",""Ja"",""Nee"")"
end sub
 
Ipv de JA en de NEE kan je ook overstappen naar 2 celverwijzingen. De gebruiker kan daar de gewenste tekst aangeven en blijft je formule gewoon bestaan.
 
Formule vasthouden

HI Ginger,

Wat bedoel je precies met 2 celverwijzigingen? Zou je een klein voorbeeldje kunnen sturen?

Klinkt precies wat ik zoek, maar weet niet hoe ik het erin moet zetten.

Hoop dat je me kunt helpen.

Veel dank,
Frans
 
Even snel een simpel tekstueel voorbeeldje.

Zet in cel C1 het woordje "frans" en in D1 het woordje "kooijman". Zet dan in cel B1 de formule =ALS(A1="hoog";C1;D1)

Als je nu dus in cel A1 het woordje 'hoog" intikt, zal je in B1 "frans" zien verschijnen. Haal je in A1 "hoog" weg, dan verschijnt "kooijman".

Uiteraard moet je in je originele workbook die waarde van C1 en D1 óf op een andere sheet zetten óf ergens ver uit het zicht. Kan je er zo iets mee?
 
Hi Ginger,

OK, duidelijk en ja, dat is ....bijna.... wat ik bedoel.

Alleen....Als ik in A1 NIET "Hoog" zet, dan wil ik niet dat automatisch de waarde van D1 genomen wordt,
maar dat ik kan kiezen uit een drop down (4 verschillende waarden). Die drop down kan ik uiteraard wel
maken in D1, maar is het mogelijk om deze in 4 cellen apart te vermelden en dan indien A1 NIET hoog is
de dropdown tevoorschijn te toveren met deze 4 waarden (waaruit er dus 1 gekozen kan worden)?

Is zoiets te voor elkaar te krijgen met bv de 4 waarden "Laag" "Medium" "Boven" "Beneden"?
En uiteraard, als bij A1 wèl Hoog gegeven wordt, dat dan "Frans" blijft verschijnen?

Of zoek ik het onmogelijke....Ik weet niets van Vba, dus hoop dat het met (verborgen) cellen en extra
kolommen op te lossen is...?
 
Aan de status te zien is het probleem blijkbaar opgelost.
 
@plongske, "lijkt", maar was het niet. Dat was de status na postnr.3. Ik denk dat de TS niet weet dat je een vraag weer opnieuw open kan zetten. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan