• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rspike

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2008
Berichten
101
Goedendag allemaal,

Ik hoop (wellicht) dat jullie mij ergens mee kunnen helpen, want ik kom er niet uit..

Heb al een tijdje lopen zoeken op internet, maar het gaat om het volgende:

Ik heb 3 rijen

Uren ------------------ Overuren ---------------- Overig ------------------------
#Aantal uren ------ | #Recent Overuren - | #Keuze-menu uit: + of -

Wat dan mijn bedoeling is, om een formule te vinden, die als EERST de recente waarde van OVERUREN bekijkt en daarna de WAARDE van OVERIG en dan MIN of PLUS het AANTAL UREN doet.
EIGENLIJK te lezen als volgt: (527 - 4) OF (527 + 4)
527 = recent overuren
- of + = waarde uit keuze-menu
4 = aantal uren
het eerste en het laatste getal tussen de haakjes snap ik nog wel, alleen de waarde lezen uit het keuze-menu en dit in een formule te zetten, snap ik niet.

Hopelijk snappen jullie het een beetje.

Alleen ik snap niet hoe je dit in een formule zet.

Aalt
 
Laatst bewerkt:
Wordt de waarde uit de keuzelijst weggeschreven in een cel? Dan neem ik aan dat je die er met een <Als> functie wel uit kunt halen. Dus: Als de waarde uit de cel =+, dan Overig optellen bij Overuren, anders er vanaf trekken.
Ik neem aan, dat je wel eens een Als functie hebt gemaakt?

Michel
 
Met de ALS functie kan je nagaan of het + of - is.
 
Toch maakt een voorbeeld bestandje veel duidelijk voor de "helpers"


Martin
 
Wordt de waarde uit de keuzelijst weggeschreven in een cel? Dan neem ik aan dat je die er met een <Als> functie wel uit kunt halen. Dus: Als de waarde uit de cel =+, dan Overig optellen bij Overuren, anders er vanaf trekken.
Ik neem aan, dat je wel eens een Als functie hebt gemaakt?

Michel

Jawel, alleen ik vraag toch je (jullie) hulp om het goed te krijgen..

de waarde uit keuzelijst kan je kiezen dat is + of - (verder word deze uiteraard weggeschreven in dezelfde cel)
daarnaast heeft uren een waarde dat kan verschillend zijn (zelf in te voeren)
en overuren word door het formule aangepast

er bestaat altijd een recent aantal overuren, waarde formule op word toegepast.
 
Code:
=if(c2="+";b2+a2;if(c2="-";b2-a2;b2))

BEDANKT!!!!!

Heb nederlandse versie - dus moest even aanpassen naar ALS

kan je me ook nog even helpen met de meest recentste waarde te bepalen?
dus stel ik heb 50 cellen en ik vul er 40 in, hoe kan ik dan de laatste cel laten verwijzen naar een andere cel?
 
Laatst bewerkt:
Zonder voorbeeld doe ik een gokje:

=B7*INTEGER(C7&1)+D7

B7 staan de gemaakte/ingeleverde uren in C7 staat + of - in D7 staan je totale overuren.

Succes
Martin
 
Zonder voorbeeld doe ik een gokje:

=B7*INTEGER(C7&1)+D7

B7 staan de gemaakte/ingeleverde uren in C7 staat + of - in D7 staan je totale overuren.

Succes
Martin

deze snap ik niet helemaal...

edit:
Bedoel hoe ik de laatst toegevoegde waarde van de overuren kan verwijzen naar een andere cel (a.d.h.v.) de vorige code
 
Laatst bewerkt:
Deze formule vermenigvuldigd het "nieuwe" aantal uren x + of - 1 (afhankelijk wat jij invoer) en telt hier het totaal aantal uren bij op. zo wordt 527 overuren + 4 --> 531 en 527 -4 --> 523.
Eventueel kan je hier nog een ALS functie aanhangen voor als de cel leeg is. Probeer maar - als ik jou vraag goed begrepen heb werkt het.

Succes.
Martin

P.S.
Celbereiken zelf aanpassen naar jou eigen bestandje
 
Laatst bewerkt:
Deze formule vermenigvuldigd het "nieuwe" aantal uren x + of - 1 (afhankelijk wat jij invoer) en telt hier het totaal aantal uren bij op. zo wordt 527 overuren + 4 --> 531 en 527 -4 --> 523.
Eventueel kan je hier nog een ALS functie aanhangen voor als de cel leeg is. Probeer maar - als ik jou vraag goed begrepen heb werkt het.

Succes.
Martin

P.S.
Celbereiken zelf aanpassen naar jou eigen bestandje

Die vorige code werkte ook al goed hoor, alleen ik had alweer een nieuwe vraag, hoe ik de laatst recente overuren kon verwijzen naar een andere cel.
 
Deze formule vermenigvuldigd het "nieuwe" aantal uren x + of - 1 (afhankelijk wat jij invoer) en telt hier het totaal aantal uren bij op. zo wordt 527 overuren + 4 --> 531 en 527 -4 --> 523.
Eventueel kan je hier nog een ALS functie aanhangen voor als de cel leeg is. Probeer maar - als ik jou vraag goed begrepen heb werkt het.

Succes.
Martin

P.S.
Celbereiken zelf aanpassen naar jou eigen bestandje

Ja dat wou ik nog vragen kan ik er nog een ALS functie aanhangen, voor als de cel leeg is...hoe doe ik dit?
 
kan je die "nieuwe vraag" uitleggen dan?
ik begrijp hem niet helemaal, hoe wil je wat waar naar toe laten verwijzen?

Martin
 
een voorbeeld voor een "ALS" formule vindt je onder F1 (help)
=als(voorwaarde;wat er moet gebeuren als WAAR; Wat er moet gebeuren als ONWAAR)
=als(B7="";"";B7*INTEGER(C7&1)+D7)

Succes,
Martin
 
kan je die "nieuwe vraag" uitleggen dan?
ik begrijp hem niet helemaal, hoe wil je wat waar naar toe laten verwijzen?

Martin

Hoe ik de laatste recente ingevulde cel (overuren) verwijs naar een andere willekeurige cel
 
Een cel waar al een formule instaat kan je niet nog een formule in kwijt om naar een andere cel te verwijzen. Of bedoel je wat anders en zo ja Wat wil je dan onder welke voorwaarde ? je praat over verwijzen naar een willekeurige cel, aan welke voorwaarde moet dit dan voldoen. Met een duidelijke vraag kan ik (hopelijk) met een duidelijk antwoord komen.

Succes
Martin
 
Een cel waar al een formule instaat kan je niet nog een formule in kwijt om naar een andere cel te verwijzen. Of bedoel je wat anders en zo ja Wat wil je dan onder welke voorwaarde ? je praat over verwijzen naar een willekeurige cel, aan welke voorwaarde moet dit dan voldoen. Met een duidelijke vraag kan ik (hopelijk) met een duidelijk antwoord komen.

Succes
Martin

De code die u mij net gaf, is een code die telkens als je die cellen invoert een nieuw aantal overuren krijgt.

De laatste en nieuwste aantal overuren, die wil ik laten weerspiegelen in een andere cel.
 
In de cel waar je de "Laatste" overuren wil laten verschijnen zet je deze formule:

=INDIRECT("B"&SOMPRODUCT(MAX((RIJ(B1:B500))*(B1:B500<>""))))

Waarbij je de rode gedeelten aan moet passen op welke kolom het van toepassing moet zijn - Let op: er mag verder niets meer onder staan, hij geeft de laatste info uit het bereik

Succes,
Martin
 
In de cel waar je de "Laatste" overuren wil laten verschijnen zet je deze formule:

=INDIRECT("B"&SOMPRODUCT(MAX((RIJ(B1:B500))*(B1:B500<>""))))

Waarbij je de rode gedeelten aan moet passen op welke kolom het van toepassing moet zijn - Let op: er mag verder niets meer onder staan, hij geeft de laatste info uit het bereik

Succes,
Martin

ECHT BEDANKT!!! :D alleen waar ik nu nog mee zit is, dat ik de code wil laten herhalen in de volgende nieuwe cel onder de laatst recente overuren.
 
Had ik je net niet de "Als" formule uitgelegd?

Succes,
Martin


P.S.
Toch had een voorbeeld bestandje, waar ik in bericht #4 om vroeg, minimaal 10 berichten en zo'n 1,5 uur gescheeld.
Voor vandaag: Weltrusten en tot morgen
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan