• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

marina73

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2010
Berichten
6
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een database voor mijn klantenbestand te maken, maar heb wat problemen met een formule. Ik wil graag dat als er in een cel een keuze gemaakt wordt uit de keuze lijst, dat er in een volgende cel een nieuwe keuzelijst ontstaat waaruit ik voor die klant specifiek een afdeling kan kiezen. Ik heb een test bestandje met hierin een voorbeeld. Per cel staat er een opmerking bij van wat waar moet komen.

Kunnen jullie hiernaar kijken en mij helpen? Het bestand is een excel 2007 bestand.

Groeten Marina
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 42
Dag Marina,
Bijgaand een voorbeeld bestand, weliswaar in XP, maar dat moet ook 2007 lukken
 

Bijlagen

  • afhankelijke validatie.xls
    16,5 KB · Weergaven: 30
Kijk ook eens naar het bestand keuze na keuze op de Excel-pagina op mijn site.
 
Hoi Rob en Bernard,

@Bernard: de eerste verwijzing lukt, maar bij de tweede verwijzing krijg ik inderdaad de foutmelding, maar helaas werkt het daarna niet.

@Rob: In jouw bestand staat voor de eerste stap wel een afbeelding, maar voor de tweede stap niet. en dat is nu juist de stap die niet wil lukken.

Kunnen jullie mij nog verder helpen?

Groeten Marina
 
Nou waar een nachtje doorwerken al niet goed voor is... Het is gelukt! Ik had niet helemaal goed begrepen hoe de celbereiken benoemd moesten worden (dat deze exact hetzelfde moesten zijn).

Mijn hartelijke dank voor jullie beide!!!

Groeten Marina
 
@Rob: In jouw bestand staat voor de eerste stap wel een afbeelding, maar voor de tweede stap niet. en dat is nu juist de stap die niet wil lukken.
Marina,

Heb het even aangepast. Sorry voor de verstoorde nachtrust daardoor.

Kunnen jullie mij nog verder helpen?.
Was op dat tijdstip al met andere dingen bezig. Goed dat het gelukt is: vergeet je nooit meer.
 
haha, nee verstoorde nachtrust kwam van een zoon met oorpijn... En dan ga ik altijd nog maar even aan het werk. Ben nu met de volgende puzzel bezig.

Als er nu een keuze is gemaakt in de tweede cel, dan moet daar in de derde cel de contactpersoon bijkomen en in de vierde cel het bijbehorende emailadres. Dat dacht ik te doen met een =ALS formule, maar dat werkt nu dus vanwege de bereiken niet meer. Nog ideeen?

Groeten Marina
 
Dag Marina,
Het klinkt alsof dat met een Vert.zoeken formule moet. Misschien kan je een nieuw bestandje meesturen. Dat vereenvoudigt meestal de uitleg.
 
Hoi Bernard, in het eerste test bestand stond dit al omschreven, misschien dat je daar iets aan hebt?
 
Goedemorgen Marina,
Weinig Excel activiteit dit weekeinde.
Ik zie in je bestand dat je namen gebruikt, da's ook handig bij zoeken in een bereik.
Ik heb het bereik B8:D13 de naam "afdeling" gegeven.
Dan in C2 de formule: =VERT.ZOEKEN(B2;afdeling;2;ONWAAR) ==> Ga zoeken naar de waarde in cel B2 in de meest linkse kolom van het bereik afdeling en kom terig met de waarde in de tweede kolom van dat bereik; ONWAAR betekent dat de waarde exact moet overeenkomen.
In D2 =VERT.ZOEKEN(B2;afdeling;3;ONWAAR)
De eerste kolom in de tabel moet oplopend gesorteerd zijn.
Ik heb je bestandje bijgevoegd

[Off topic] Kunnen die smileys ook uit? Ik typ dubbele punt D en dan wordt daar zo'n grijns van gemaakt
 

Bijlagen

  • Marina73.xls
    27 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Hoi Bernard,

Ik heb het helemaal voor elkaar!! Nu kan het niet meer fout gaan voor mijn medewerkers!

Dank je wel...

Groeten Marina
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan