Formulier zonder informatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johanja

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
14
Jaren geleden ben ik begonnen in Access 2000 informatie op te slaan. Heb mezelf geleerd stap voor stap een database op te zetten.
Nu ben ik in een formulier blijkbaar de koppeling kwijtgeraakt met de achterliggende informatie. Wat is er mis gegaan?
In de bijlage een screenshot van het formulier in ontwerpweergave en de bijbehorende instellingen.2018-09-26.png
 
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet; je hebt een tabelnaam staan bij <Recordbron> dus er is wel degelijk iets gekoppeld aan het formulier. Als die tabel niet bestaat, anders heet of leeg is, dan heb je wél een probleem. Maar dat kan ik zonder de db te zien verder niet zeggen.
 
Dank je, OctaFish.
Maar de tabel bestaat wel, heeft geen andere naam en is niet leeg. En toch toont het formulier niet de informatie uit deze tabel.
 
Dan zou ik 'm moeten zien, want ik zie verder geen gekke dingen in jouw instellingen. Wat heel makkelijk is, is een nieuw formulier maken op basis van de tabel. Werk je nu met een hogere versie van Access?
 
Er zijn soms ontwerpomstandigheden waarbij je de link met de tabel of de actie kwijt raakt, terwijl die wel bestaat.
Kan zijn agv een ontwerpverandering, heb het ook ooit een keer gehad. Maar in die gevallen was bij mij de naam ook weggevallen, dus niet exact gelijk.
Bij mij was het bij een actie (na muisklik of zo).

Klik eens op de puntjes..... rechts boven in het plaatje bij "Planten database".
Wat zie je dan en is dan de link met de tabel hersteld?

Verder helemaal met OctaFish eens.
 
Laatst bewerkt:
In aanvulling: je hebt nu de tabelnaam staan. Als je op de 3 puntjes klikt, dan zou je de tabel moeten zien die je gebruikt (na de vraag of je een query wilt maken). Als je vervolgens in de query alle velden toevoegt, en de query een keer uitvoert, moet je alle records zien. Sla vervolgens de query op en ga terug naar het formulier. Je weet nu dat de gegevensbron records laat zien. Als je dan in het formulier nog steeds niks ziet, dan is er iets aan de hand. Eventueel zou je dan de db kunnen posten, zodat we mee kunnen kijken.
 
Ik heb het allemaal geprobeerd.
Sowieso had ik al een query Alle planten en deze toont wel alle informatie. Ik krijg het alleen niet meer voor elkaar deze informatie in het formulier te krijgen.
Kan ik hier zomaar een volledig bestand posten? En, zo ja, hoe doe ik dat?

Overigens werk ik nog steeds met de Access 2000 versie.
 
Je kunt de db prima posten als hij onder de 2MB blijft. Eerst Comprimeren en herstellen, en dan zippen om de grootte verder te beperken. Eventueel de tabellen wat leger maken (als eerste stap) wil ook helpen. Zit je er dan nog steeds boven, dan is een FileShare nog een optie (WeTransfer bijvoorbeeld). Nadeel daarvan is dat de db maar een paar dagen blijft staan. Heb je OneDrive, dan kun je ook een map/bestand delen. In dat geval zet je de download link hier neer. Kortom: opties genoeg.
 
Ok, eerst maar even de hand in eigen boezem steken, want ik had het wel degelijk kunnen zien: het is een instellingsprobleem. Enige excuus dat ik heb, is dat ik het plaatje bekeken heb op een iPad en niet ver genoeg heb ingezoomd :). Je 'probleem' heb je waarschijnlijk zelf veroorzaakt door (ik denk per ongeluk) het vinkje bij de eigenschap <Gegevensinvoer> (tabblad <Gegevens>) op Ja te zetten. Gevolg: het formulier accepteert alleen maar nieuwe records, en begint dus leeg. Door <Gegevensinvoer> op Nee te zetten, krijg je de oorspronkelijke werking weer terug.
Ander puntje: in deze variant heb je waarschijnlijk nog zitten klooien met een query of zo, want je ziet nog steeds geen data in het formulier. En dat komt omdat je de velden hebt gekoppeld op deze manier: [Database planten].VARIËTEIT. Dat kun je beter niet doen, dit: VARIËTEIT is veel beter. Kan wellicht te maken hebben met het feit dat ik 2016 gebruik, dus misschien werkt het bij jou wel prima.
De reden dat het hele ding nu al volkomen buiten proporties is qua grootte, komt natuurlijk doordat je de afbeeldingen in de database opslaat. Mijn advies: nooit doen; afbeeldingen altijd buiten de db laten, en alleen de naam (en eventueel het pad) opslaan in een tekstveld. Dan kan je de db nog eens opsturen naar iemand :).
 
:thumb: OctaFish , was er verder nog niet aan toegekomen.

Idd bestanden er buiten laten.
En .. een relatief pad aangeven en niet bij D:/planten-database/plaatjesmap/zaadlobbigen/plaatje.jpg of zo... .... dat doe ik voor de database op het werk ook (voor SHE, safety, health, environment, maar ik alles in geclassificeerd heb obv een beslissingsboom die de wettelijke basis heeft, was veel werk maar betaald zich nu uit). We hebben er al ca 1000 componenten inzitten... als je al die pdf's telt... x 2-10 MB per stuk....

Relatief pad: Dan kun je hem echt aan iedereen geven... hoef je alleen de map "planten-database" te copy/pasten....
 
En ja hoor, ik zie de gegevens weer voor me. Fantastisch! Dit zou ik dus nooit gevonden hebben door trial and error alleen. Heel erg veel dank!

En dan nu nog eens kijken of ik jullie tips m.b.t. de afbeeldingen ook in praktijk kan brengen: een tekstveld met een een relatief pad... Dat betekent volgens mij dat ik het MDB-bestand en de bijbehorende afbeeldingen in één map bewaar, waarna ik een link maak naar de betreffende afbeelding.
Met alleen een naam kan toch nooit worden volstaan? Want dan zou er bij elke nieuwe record overal gezocht moeten worden naar het betreffende 'plaatje.jpg'? Of zie ik dat verkeerd?

Ik kan de komende week even niet gaan sleutelen vanwege een korte vakantie. Mocht ik opnieuw tegen problemen aanlopen, dan zal ik me zeker melden.
Nogmaals bedankt!
 
Mijn structuur is

HOOFDMAP
-SAFETY-submap
----- map1-sub-submap
----- map2-sub-submap
etc...
en in de subsub mappen zitten de pdf's per categorie materialen

De database staat in de HOOFDMAP.
dus dan wordt het relatieve pad bijvoorbeeld

SAFETY\map1\materiaal1.pdf

Als je de hyperlink aanmaakt op die manier komt het format ervan van zelf goed.
Heb de database nu niet hier ivm security anders had ik een mini-print screen gemaakt.
Zal er proberen nog aan te denken, maar eigenlijk in het niet spannend...
Gewoon de C:\HOOFDMAP of D:\HOOFDMAP of wat het verder ook mag zijn, weg laten...
 
Met alleen een naam kan toch nooit worden volstaan?
Ja, dat kan wél. In de code die je nodig hebt om de afbeeldingen op het formulier te laten zien, kun je een groot deel van het pad al opnemen. Zelf zet ik de afbeeldingen altijd in een map die in dezelfde map zit als de database. Dus als de database in D:\Documenten\Klanten\Bakkerij_Jansen\ staat, dan zet ik de afbeeldingen in D:\Documenten\Klanten\Bakkerij_Jansen\Afbeeldingen. Het ophalen doe ik dan met: CurrentProject.Path & “\Afbeeldingen\” & Me.Fotonaam. Als je de db dan ooit een keer verplaatst, hoef je niks te veranderen, blijft alles gewoon werken.
 
Vervolgvraag over afbeeldingen

Beste mensen,

Ik probeer op allerlei manieren een koppeling te leggen met foto's zonder deze in te sluiten, zoals jullie hebben aanbevolen. Het enige wat ik voor elkaar kan krijgen is dat in het betreffende vak een hyperlink komt te staan, maar niet de afbeelding zelf.
Is een van jullie bereid een klein testbestandje zodanig aan te passen, dat ik de afbeeldingen ook echt ga zien? Ik heb het gecomprimeerd en sluit het bij.

Bekijk bijlage Testbase.zip
 
Ik zal eerst uitleggen wat je verkeerd gedaan hebt; als je het zelf kan oplossen is dat beter als dat ik je de oplossing geef :).
1. Het veld [Foto] in je tabel is nu een Hyperlink. Daar moet je een tekstveld van maken. Daarna wel de # tekens verwijderen.
2. Op je formulier heb je een Afbeeldingsobject nodig. Dat ontbreekt nu. Dat kun je uit de gereedschapsbalk halen. Je hoeft hem niet te koppelen aan een foto, maar mag wel.
3. Op het formulier moet een procedure komen die bij het bladeren de foto inleest. Die ontbreekt nu. De code staat hieronder:
Code:
Private Sub Form_Current()
    Me.imgFoto.Picture = CurrentProject.Path & "\" & Me.Foto
End Sub

Ik heb dus een Afbeeldingsobject op je formulier gezet en dat de naam imgFoto gegeven. De standaardnaam (Afbeelding10) vond ik niet zo fraai. Maar die mag je uiteraard ook gebruiken.

Kijk maar eens of je er uit komt. Je had de db gepost als mdb; werk je nog met een pré-2007 versie? Anders kun je beter het type accdb gebruiken, dan heb je meer mogelijkheden.
 
Dank je wel, Octafish.
Tot mijn grote verbazing is het me gelukt in het testbestand. Wat ik nu precies waarom en waar gedaan heb is me nog niet helemaal duidelijk, maar dat is van ondergeschikt belang. Met jouw aanwijzingen is het gelukt!
Ik hoop van harte dat het nu ook zal lukken in mijn grote database. Ik maak daarvan eerst maar even een kopie!

Ik zie dat, als ik in het testbestand doorklik naar de derde (lege) record, ik een foutmelding krijg. Fout 2220 tijdens uitvoering: Microsoft Access kan het bestand D:\johan\Documenten\Tuin\Testbase\ niet openen.
Kan ik dat nog ergens ondervangen?

Ik werk nog steeds met de versie 2000, simpelweg omdat ik het programma alleen privé hoef te gebruiken.
 
In de feitelijke database krijg ik toch direct een foutmelding. Ik blijf het proberen...

error.jpg
 
Ik was bezig met een workaround voor de foutmelding, maar daarvan is het posten blijkbaar niet helemaal gelukt. Zal vanavond een nieuwe poging wagen. De fout is namelijk simpel af te vangen met een dummy plaatje dat je laat zien als er geen foto staat in het fotobeelden.
 
Hallo Octafish,

Is het je nog gelukt een oplossing hiervoor te vinden?

Groet,

Johan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan