gaarne commentaar/advies

Status
Niet open voor verdere reacties.

1107972

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2004
Berichten
186
Het einde van het jaar in het zicht, extratje over. Gevolg dus eens kijken naar een nieuwe pc.

Aangezien Ridderkerk, Alternate, voor mij redelijk in de buurt ligt wil ik hier mijn systeempje gaan samenstellen. Met hun pc builder heb ik al naar mijn mening een redelijk pc in elkaar gezet voor een redelijk bedrag dat ongeveer overeenkomt met mijn budget.

Gaarne zou ik wat commentaar willen hebben over het algeheel. De doelstelling is een pc voor algeheel gebruik, gamen, media, cad en al het andere. Het moet een paar jaartjes mee kunnen gaan en de koelig moet voldoende zijn.

Hier volgen de specs:

Moederbord: Asus P5B (Socket 775), 139,-
CPU (Socket 775): Intel Core 2 Duo E6400, 229,-
Geheugen: 2x Kingston Value 1GB DDR2-667, 229,-

Grafische kaart: Asus EN7600GS Top Silent (PCIe), 149,-
Geluidskaart: Creative Audigy SE 24bit, 29,-

Hardisk 3,5": WD Caviar SE16 250Gb (SATA-2), 79,-
DVD reWriter 5,25": 2x NEC AD5170A Black, 64,-
Floppydrive 3,5": NEC Floppydrive Black, 15,-
Cardreaders 5,25": MS-TECH Card Reader Black, 19,-

Midi Tower: CoolerMaster Cavalier 3 Black, 65,-
Voeding: CoolerMaster Extreme Power 380 Watt (Combined Power 130 Watt), 39,-

Speakers: Logitech X-230 (2.1), 39,-
Overige: Assemblage, 50,-

Totaal: 1145,-

Alvast bedankt, Eric
 
Laatst bewerkt:
wat zijn de specificaties van de voeding ?
 
Hmmzz, ziet er leuk uit, maar echt goedkooop is het niet


Bij Dell een Dimension E520 samengesteld voor € 1177,-:
  • PROCESSOR Intel® Core® 2 Duo® E6600 Processor (2.4GHz, 1066MHz, 4MB) bewerken
  • BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows® XP Home Edition (Incl Operating System Re-installation CD) bewerken
  • ONDERSTEUNINGS - SERVICES Collect & Return-service, slechts 1 jaar bewerken
  • MONITOR Geen Monitor geselecteerd bewerken
  • GEHEUGEN 2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x1024) Geheugen bewerken
  • HARDE SCHIJF 250GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurst™ cache bewerken
  • OPTISCH(E) STATION(S) 16X DVD+/-RW Drive bewerken
  • GRAFISCHE KAART 256MB ATI Radeon X1300 Pro graphics card bewerken
  • Accessoires
  • GELUIDSKAARTEN Integrated Audio with Dolby Digital 7.1 capability bewerken
  • LUIDSPREKERS Dell A525 30-watt 2.1-stereoluidsprekers met subwoofer bewerken
  • TOETSENBORD Dell™ Black Entry QuietKey USB Keyboard - US/Euro (QWERTY) bewerken
    MUIS Dell USB-muis met 2 knoppen - zwart bewerken
  • DISKETTE / MEDIASTATIONS Internal 13-in-1 Media Card Reader bewerken
  • MODEMS Geen Modem bewerken
    Services & Software
  • BEVEILIGINGSSOFTWARE GRATIS McAfee Security Center 36 Maanden abonnement bewerken
  • MICROSOFT-SOFTWARE Microsoft® Works 8 bewerken
  • SOFTWARE VOOR FOTOGRAFIE No Photo Organising & Sharing Software/No Photo Editing Software bewerken
  • Ook meegeleverd bij uw systeem
  • Gedis Bundle Reference D11E5207a
  • Shipping Documents E520 Documentation with EUR Power Cord
  • Adobe Reader Adobe Reader 6.0 - Engels
  • Order Information Dimension Order - Netherlands
  • SecureData Software. Geen gegevensbeveiligingssoftware
  • Standard Warranty Collect & Return, 1 Year Service only
  • Money Off Savings € 50 Korting (Incl BTW)
  • Dell Internet Order Bestelling via internet bij Dell
  • NETWORK ASSISTANT Proefversie van Network Assistant van 90 dagen inbegrepen
  • SYSTEEMMEDIA Dimension E520 Resource CD

Daarvoor heb je een snellere processor en een legitieme Windows versie (en Works)
 
Eric, idd. leuk systeem, alleen vraag ik mij af als waarom je een losse geluidskaart erin gaat zetten. Die borden van Asus hebben toch een 7.1 kanaals onboard soundcard? Dat maakt m.i. een Audigy SE redelijk overbodig? (Niet dat die 29 euro nu een monsterbesparing zijn............., maar toch?)
 
Eric, idd. leuk systeem, alleen vraag ik mij af als waarom je een losse geluidskaart erin gaat zetten. Die borden van Asus hebben toch een 7.1 kanaals onboard soundcard? Dat maakt m.i. een Audigy SE redelijk overbodig? (Niet dat die 29 euro nu een monsterbesparing zijn............., maar toch?)

Eerlijk gezegd was dat voor mij ook een twijfel geval. De reden was voor mij om de proces te sparen en wat werk uit handen te nemen.Dus dan komen we uit op 1116 als we die eraf halen.

@meastro

Bij de dell zie ik eigenlijk alleen maar 2 pluspunten, dat is de processor en de software. Echter voor mij gevoel is de grafische kaart iets minder en ook de looks van het model spreken mij niet zo aan. Daarnaast zit er ook nog geen 2e optische drive in (meerprijs is 54,-euro ). Totaal zou dit komen op 1231 euro. Als ik uit gaat van de 1116 euro plus 90 euro voor windows (plus coupon voor vista) kom ik een vergelijkbare prijs (of 90 euro voor zwaarderre processor). Het verschil zit hem dan in de bezorging en zwaardere processor tegenover de videokaart en een mooiere kast. Daarnaast is de bussnelheid van het geheugen van de dell ook lager.

Eventueel zou ik nog 30,- euro kunnen besparen op het moederbord, MSI P965 Neo-F, een vergelijkbaar moederbord met volgens mij nagenoeg dezelfde specificaties.
Daarnaast kan het geheugen ook nog goedkoper als ik voor een ander merk kies en in plaats van een kit 2x een losse koop. Dat scheelt dan 31,- euro. De geheugen komt dan van Buffalo (1 GB DDR2-667). Grappig is om te zien dat 2 losse 11 euro goedkoper is dan een kit.

Gaarne een reactie op de besparingen.


(edit: in een ander topic lees ik iets over directx10 en vista. Echter helemaal begrijp ik het niet. Is de huidgie configuratie geschikt voor vista en wat zouden jullie me anders aanraden. Het zou zonde zijn om in januarie erachter te komen dat er niet optimaal gebruik kan worden gemaakt van vista.)
 
Laatst bewerkt:
Ik kies een pc nooit op uiterlijk, maar op de binnenkant, heel gek gezegd, al zit die in een vuilnisbak, het zal me een zorg zijn, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Wat betreft de bus snelheid, die van een Core 2 duo (E6300,6400,6600 of 6700) is 1066 mhz (quad pumped) dan heb je dus aan 533mhz voldoende voor je geheugen om de maximale snelheid te halen, sneller geheugen kopen heeft dus ook geen zin.

Wat betreft de X1300 versus de 7600GS, daar heb je gelijk in. Ik zou dan ook kiezen voor de 'standaard' GF7300 (- € 36,-)en tegen de tijd dat Vista komt een goede (DX10) compatible videokaart er bij zoeken, die tegen die tijd waarschijnlijk ook weer sneller ofwel goedkoper zijn.

Windows XP OEM € 89,-
McaAffee 3 jr licentie €69 + 2×€45= €159,-
MS works € 29,-
Totaal € 277,-

Bovendien weet je zeker bij Dell, dat de spullen goed samenwerken
 
Zonder een discussie te willen starten over een bepaald merk, heb ik persoonlijk niet zo heel veel op met Dell. Daar liggen 2 gedachten aan ten grondslag:
zolang je garantie hebt is er niets aan de hand, maar o wee o wee als die verlopen is en er gaat iets "essentieels" kapot. Als je dan zelf niet handig bent, dan wel je weet niet precies welk moederbord het best te gebruiken is voor een vervanging, dan heb je een probleempje. Je kan in de auto stappen en het ding naar Amsterdam brengen (kan een dure rit zijn afhankelijk van waar je woont) of je stuurt 'm op middels TPG of zo (torenhoge kosten + lang onderweg)

De tweede reden is dat ik idd. ooit een Dell heb gehad en na 4 jaar wat geheugen wilde bijplaatsen. Welnu, dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb wel 8 verschillende reepjes in de machine gehad en geen van alle wilden ze gaan "werken". Teneinde raad Dell geraadpleegd en die zeiden (volgens mij met een big smile op het gezicht door de telefoon) tja meneer, wij hebben onze moederborden gemodificeerd, daar past niet zomaar een willekeurig reepje op. Uiteindelijk heb ik voor 2 reepjes toen 50 euro meer dan bij een willekeurige pc boer (of waren het toen nog guldens?) bij Dell mogen betalen en die werkten natuurlijk probleemloos. Dit was jaren geleden, misschien is de bedrijfspolicy van Dell inmiddels veranderd en passen alle willekeurige onderdelen van de "winkel om de hoek" in hun machines......

Sindsdien voor mij even geen Dell meer. Ik ben overgestapt naar Neerlands grootste pc boer: Paradigit en heb daar nu 2 machines van. Eentje werkt al 4 jaar probleemloos, de 2e had na 4,5 jaar een mankement. De machine even in de auto geladen, naar Paradigit gereden en 20 minuten later (klaar terwijl u wacht) met de pc onder de arm weer naar huis. Grote verschil met Dell is dat Paradigit altijd wel "ergens" om de hoek zit.

Maar goed, ieder zijn voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Hij hoeft van mij geen Dell te kopen hoor, ik heb er geen aandelen in.
Het verhaal dat Dell zijn moederborden zou modificeren is een broodje aap, het enige wat Dell pc's willen is een fatsoenlijk merk geheugen (dat geldt voor meer 'merk' pc's) en daarbij moet een tweede (of derde enz) dezelfde timings enzo hebben als het reeds aanwezige, de gedachte hierachter is een grotere stabiliteit.
Bovendien kan je zo bij de eerste de beste pc zaak, geheugen van Kingston, DaneElec enz. kopen dat compitable is met de eerste serie geheugen in de betreffende pc voor nauwelijks meer geld.

O en vervanging van een moederbord, in iedere Dell past gewoon een gestandariseeerd moederbord voor het betreffende model kast.

En garantie, de pc's (eigenaren) die ik ken die bij Dell de garantie hebben moeten aanspreken zijn zonder uitzondering goed en vlot geholpen, ja als je kiest voor de goekope garantie vorm heb je wel kosten, maar die heb je dan bespaart op het garantiebedrag wat je bij aanschaf moest betalen, dat is dus je eigen keuze geweest.

Het gaat mij meer om het feit, dat men blijft denken dat zelf bouwen goedkoper en beter is.
Goedkoper is het zeker niet en als je beter wilt zul je hele dure onderdelen moeten gebruiken om de kwaliteit te overtreffen.
 
Zoals ik al zei, ieder zijn eigen keuze.
Overigens. het ging mij bij Dell niet zozeer om probleempjes tijdens, maar juist NA de garantie. Dan kun je forse kosten maken als je Dell spullen wil (moet) hebben.
 
Dat is ook iets waar ik een beetje bang voor bent bij dell. Als je iets koopt zit je er aan vast. Dat het allemaal beter op elkaar is afgestemd is wel een pluspunt. En als het om software gaat vind ik alleen het besturingssysteem interssant. Virus scanner gebruik ik nooit, vind die dingen alleen maar irritant. Ik formateer mijn pc gewoon wat regelmatiger. Tja, en uiterlijk is voor mij ook niet het belangrijkste maar ben er wel gevoelig voor.

Oke, dus volgens jou conclusie zou ik het geheugen ook een lichtere versie kunnen nemen. Bij alternate zit daar echter geen prijsverschil in dus dat kan niet echt veel kwaad. En volgens mij heeft het geen nadelige gevolgen als ik de 667 versie blijf gebruiken.

En om het op elkaar afstellen van onder heb ik geprobeerd om het moederbord en de grafische kaart van 1 fabrikant te gebruiken.

Dus nogmaals de opsomming:

Moederbord: Asus P5B (Socket 775), 139,-
Grafische kaart optie 1: Asus EN7600GS Top Silent (PCIe) - 512mb, 149,-
Grafische kaart optie 2: Asus EN7950GT/HTDP (PCIe) - 512, 289,-

Moederbord: MSI P965 Neo-F (Socket 775), 109,-
Grafische kaart optie 1: MSI NX7600GS (PCIe) - 512mb, 145,-
Grafische kaart optie 2: MSI NX7950GT (PCIe) - 512, 279,-

Optie 2 heb ik neergezet omdat de Asus kaart gereedt is gemaakt voor windows vista, al weet ik niet of dat ook betekent dat hij gereed is voor directx 10. Bij MSI heb ik een vergelijkbare kaart gezocht. Hier staat echter niks bij vermeld. Om nu een kaart te kopen en over een paar maanden die weer weg te gooien om een nieuwe vista kaart te kopen zie ik niet zitten. Tenzij er misschien ergens een moederbord is waar ik 2 kaarten in kan gebruiken die niet dezelfde zijn. Maar goed weet niet of dat bestaat of mogelijk is en hoe duur.

mvg Eric
 
Ik heb besloten om nog maar even te wachten met de aankoop van de pc totdat er op de markt pc's zijn die volledig matchen met windows vista. Aangezien ik er geen haast is om nu al een pc aan te schaffen is het voor mij geen probleem om op de nieuwe generatie pc's te wachten.

mvg en bedankt voor alle hulp, eric
 
Wachten hoeft niet echt, er zijn machines waarover Microsoft een soort van "zegen" uitspreekt, m.a.w. waarvan zij zeggen dat 'ie OK is voor Vista. (De winkels zelf adverteren ermee).

Daarnaast is er een stijgend aantal pc verkopende bedrijven die met hulp van Microsoft een soort van voucher meeleveren met een pc die NU wordt aangeschaft, met welk voucher je na 31 maart gratis kunt updaten naar Vista.
(Mircosoft moest wel, ze kregen inmiddels "woorden" met pc fabrikanten die hun verkopen zagen inzakken nu de release van Vistra zo dichtbij komt)
 
Het product voucher ben ik bekend mee, maar ben nog nergers de "zegen" van microsoft tegengekomen. Het gaat mij dan vooral om videokaarten die directX 10 ondersteunen. Is daar een lijst van of iets dergelijks?
 
Ik heb uiteindelijk een par videokaarten gevonden die directx10 ondersteunen. Deze bevatten de 8800 chipset van nvidea en kosten ongeveer tegen de 500,- euro. Het zijn ook allemaal kaarten boven de 512mb. Ik denk dat ik nog even gaat wachten en kijken wat de prijs van de kaarten gaat doen als vista uitkomt. Al heb ik weinig hoop op sterke dalingen.

mvg Eric
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan