Game PC - budget 600-900 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clashback

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Berichten
41
In februari had ik al via HelpMij een PC samengesteld. Destijds werd het een Core 2 Duo systeem. Door een kleine cashflow probleem was ik genoodzaakt het aanschaffen van de onderdelen uit te stellen. Nu weer wat kunnen sparen, maar er zijn ook weer nieuwe ontwikkelingen in computerland...

Destijds was het oog gevallen op een Core 2 Duo e8400. Nu twijfel ik of ik een Core 2 Duo, Core 2 Quad (maar welke?) of de onlangs geintroduceerde Phenom II X4 955 moet nemen. Die laatste klinkt vooral interessant omdat zowel de processor als de moederborden goed geprijsd zijn, maar is die goed geschikt voor gaming? De i7 is niet echt een optie denk ik. De i7 920 zou nog wel kunnen (daarboven wordt het echt te duur), maar goede socket 1366 moederborden zijn vaak aan de prijzige kant...

Budget: liefst rond de 700 euro, evt. is het budget op te rekken tot rond de 900
Doel: vooral gamen. +/- 80% gaming, 10% photoshop, 10% videobewerking
Hoe belangrijk is stilte?: enigszins belangrijk
Assemblage: zelf
Besturingssysteem: neem waarschijnlijk Viste Home Premium 64bit
Randapparatuur:
- heb nog een XFX Geforce 8800GT liggen die voorlopig nog even voldoet
- monitor al in huis
- wil er een Razer Copperhead of Diamondback gamemuis bij nemen (schijnt voor linkshandigen perfect te zijn)

Ik wil er toch wel 2 à 3 jaar goed mee vooruit kunnen. Ik wil er goed mee kunnen gamen, maar hoef ook niet de ultieme 'eyecandy' (hoef geen triple SLI/Crossfire ofzo; gewoon SLI/CrossFire is wellicht wel een leuke optie). M'n vorige systeem kon Gears of War niet eens aan, dus een nieuw systeem is al vrij snel 'eyecandy' lijkt me. Maar ik wil wel CoD4, Cod:WaW, Mirror's Edge, FarCry 2 etc. goed kunnen draaien.

Basisonderdelen die ik wil aanschaffen:
- Behuizing: Cooler Master Centurion 5 of CM 690 (voeding bovenin of onderin?)
- Voeding: Antec NeoPower 650W voeding
- HD: Samsung Spinpoint F1 640Gb harddisk
- Drive: Samsung Writemaster DVD-R

Tanks a bunch alvast! ;)
 
Hoi, neem de Razer Diamondback 3G (40 Euro) ik heb die zelf ook en ben ook linkshandig. De muis is symetrisch en heeft veel extra knoppen, je kunt ook macro's instellen als je wilt.
 
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[76911]=1&product[196104]=1&product[193842]=1
DDR3-systeem van AMD.

Iets trager (al is het verschil echt klein) DDR2-systeem:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[210544]=1&product[35578]=1&product[47465]=1

En dan een intel i7-setup:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[211504]=1&product[72197]=1&product[35578]=1
(sli is niet mogelijk op dit bord, al kan het wel met een biosupdate -> aangezien de AMD-moederborden ook geen sli hebben heb ik toch voor deze gekozen)

Welke moeten we gaan finetunen?

Het scheelt dus steeds ongeveer 100 euro:
AMD op socket AM2 + 100 = AMD op socket AM3 + 100 = i7-setup.

De meeste bang for the buck is de AM2-setup, maar dit is wel een vertekenend beeld door het eenvoudige moederbord. Anderzijds moet je kijken wat je gebruikt van de moederborden.
Neem je voor de AM2-setup een gelijkwaardig moederbord (belangrijkste winpunt is een 2e pcie-poort -> kan je 2 ATI-kaarten draaien), dan is het prijsverschil tussen AM2 en AM3 heel klein. Maar ja...

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[42465]=1&product[196104]=1&product[193842]=1
 
Laatst bewerkt:
Randapparatuur:
- heb nog een XFX Geforce 8800GT liggen die voorlopig nog even voldoet

Lezen, sinic :cool:

Videokaart is niet al te best. Maar als hij deze nog goed vind, dan kan hij over een halfjaar alsnog een betere kopen. Maakt in principe niet uit.
 
Ach ja ik lees nooit de hele topic
Better videokaart dan ik heb en ik kan teminste cod 4 en 5 spelen :p

nVidia 7300 GT 512 MB :)
 
Ach heb dyslexie kan me maar voor 10 min concenteren, en me spelling valt er ook onder, maar niet te merken allen bij hele moelijke woorden :p

Mvg sinic907
 
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[76911]=1&product[196104]=1&product[193842]=1
DDR3-systeem van AMD.

Iets trager (al is het verschil echt klein) DDR2-systeem:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[210544]=1&product[35578]=1&product[47465]=1

En dan een intel i7-setup:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[211504]=1&product[72197]=1&product[35578]=1
(sli is niet mogelijk op dit bord, al kan het wel met een biosupdate -> aangezien de AMD-moederborden ook geen sli hebben heb ik toch voor deze gekozen)

Welke moeten we gaan finetunen?

Thanks voor de reacties! Zo op het eerste gezicht klinkt het DD3 systeem met socket AM3 het meest interessant en meest logisch gezien de mogelijkheden voor de toekomst. Ik heb er ook nog even Vista 64bit bijgevoegd
http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B89327%5D=1&product%5B193842%5D=1&product%5B196104%5D=1&product%5B76911%5D=1&product%5B198869%5D=1&product%5B42465%5D=1&product%5B211504%5D=1&product%5B72197%5D=1&product%5B210544%5D=1&product%5B35578%5D=1
Komt het totaal op 815 euro, wat ik prima vind...

Nog wat vraagjes/opmerkingen:
  • In eerste instantie had ik een Centurion 5 behuizing in gedachten met voeding bovenin. De CM690 heeft de voeding onderin... waarschijnlijk een topic die al eerder behandeld is, maar warme lucht stijgt toch op? En een voeding genereert toch aardig wat hitte?
  • Voor een op de toekomst gericht, krachtig budget systeem is de Core 2 Duo niet meer echt van toepassing neem ik aan?
  • Crossfire vind ik wel een interessante optie op het moederbord; nu heb ik nog een Nvidia kaart, maar binnen afzienbare tijd stap ik wel over op ATI...
  • Overall gezien: is dit een (budget)systeem met flink wat kracht? Ik heb altijd net achter de feiten aangelopen wat betreft kracht in een systeem (vorig jaar bijvoorbeeld een nieuw compleet systeem gekocht en dacht kracht in handen te hebben, maar die kon Gears of War niet eens aan).
 
Dit is wel een mooi systeem: http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[47465]=1&product[211504]=1&product[42465]=1

Beter kan het volgens mij niet met dit budget (700), eventueel nog anderen???
Ik heb geprobeerd zo kort mogelijk bij de 700 te blijven. Alleen moeten er nog koelers in.
Daarvoor zou ik er hier nog 2 van nemen: http://azerty.nl/8-1088-71510/scythe-slip-stream-800-rpm-ven.html

mooi systeem, maar waarom zouden er nog koolers in moeten? heb dezelfde kast en er zitten er al 3 in XD meer heb je echt niet nodig.
 
Nog wat vraagjes/opmerkingen:
  • In eerste instantie had ik een Centurion 5 behuizing in gedachten met voeding bovenin. De CM690 heeft de voeding onderin... waarschijnlijk een topic die al eerder behandeld is, maar warme lucht stijgt toch op? En een voeding genereert toch aardig wat hitte?

  • Een goede voeding niet hoor.
    Maar hoe dan ook: Een voeding zuigt lucht uit de kast op en blaast het aan de achterkant weer naar buiten.
    Zoals jij terecht zegt stijgt warme lucht op. Dit heeft tot gevolg dat de voeding iets minder warme lucht aanzuigt om zijn eigen onderdelen te koelen. Dit is beter voor de voeding en zal ook zorgen voor een koelere voeding.

    Een nadeel is dat in 'normale' kasten de voeding ook helpt om warme lucht uit de kast te helpen.
    Mocht dit nodig zijn dan kan je bovenin de kast 2 koelers plaatsen (120/140mm). Sowieso zit er boven/achterin de kast al 1 120mm-fan.

    Dus nee, koeling is prima in die kast.

    [*]Voor een op de toekomst gericht, krachtig budget systeem is de Core 2 Duo niet meer echt van toepassing neem ik aan?
    [*]Crossfire vind ik wel een interessante optie op het moederbord; nu heb ik nog een Nvidia kaart, maar binnen afzienbare tijd stap ik wel over op ATI...
    [*]Overall gezien: is dit een (budget)systeem met flink wat kracht? Ik heb altijd net achter de feiten aangelopen wat betreft kracht in een systeem (vorig jaar bijvoorbeeld een nieuw compleet systeem gekocht en dacht kracht in handen te hebben, maar die kon Gears of War niet eens aan).
Heel krachtig. Behalve dat je videokaart een beetje verouderd is, maar dat besef je waarschijnlijk wel. Ik schat zo in dat je gaat sparen en dan een goede kaart erbij gaat zetten?
Met een 620W-voeding kan je daarmee alle kanten op.

Core2duo is niet zo interessant meer. Sowieso is de phenom II 955 beter, maar belangrijker is dat er geen nieuwe processors voor socket 775 uitkomen.

Dual core of quad core:
http://www.tomshardware.co.uk/multi-core-cpu,review-31567-11.html
De conclusie is dat je met 2 cores langzaam achter de feiten aan gaat lopen.
De 4e kern heb je nog niet echt nodig, maar het is zeker wel toekomstbestendig.
 
Ik heb de CM690 super goede kast en tja, warmte stijgt naar boven dus het moet ook nog eens langs je videokaart XD maak je niet zo zorgen om de wamte. De kast is goed maar je kan denk ik beter de kast kiezen op mooiigheid :p


Ik heb een nieuwe computer gekocht 2 maanden geleden en heb er een core 2 duo in gezet, met de games die nu draaien doet een core 2 duo het nog een stuk beter. nog niet alle games ondersteunen het en ookal doen ze het geeft dit toch meestal niet betere prestaties. (maar als je multitask heb je er wel merkbaar profeit van (hier is echter wel veel discussie over).


Ik zou bij nvidia blijven, ze werken samen met de game makers voor betere prestaties (heb ik mij laten vertellen). daarom staat bij de games altijd: nvidia, the way it's ment to be played XD



Ik denk wel dat je een andere videokaart moet, die ati die was voorgesteld, weet de naam niet verdiep me niet echt in ati. of je kan een 9800 GTX kopen. 9600 enzo kan ook nog allemaal maar ik adviseer een 9800 :p

(heb hem zelf ook en een vriend van mij heeft hem ook, mijn PC 2 maanden oud die van hem 6 maanden en we spelen allebij de games super, ik iets beter want heb de 9800gx2 en hij 9800 gtx. hij heeft een quadcore en ik dual maar die van mij doet het beter :p alleen als we tegen elkaar gaan multitasken wint hij van mij XD)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de CM690 super goede kast en tja, warmte stijgt naar boven dus het moet ook nog eens langs je videokaart XD maak je niet zo zorgen om de wamte. De kast is goed maar je kan denk ik beter de kast kiezen op mooiigheid :p
Das het domste wat je kan doen.
Je moet een kast kiezen om zijn prestaties.
Ben je ook een type die liever in spiegeltjes en kraaltjes wordt betaald: want dat blinkt zo mooi... :p:p

[/LIST]] Ik zou bij nvidia blijven, ze werken samen met de game makers voor betere prestaties (heb ik mij laten vertellen). daarom staat bij de games altijd: nvidia, the way it's ment to be played XD

  • Ook ATI werkt samen. Alleen net met andere games.
    Daarom zie je in pro-nvidia testen weinig ati-spellen en andersom.

    Laat je niet beduvelen door die fabrikanten.
 
Das het domste wat je kan doen.
Je moet een kast kiezen om zijn prestaties.
Ben je ook een type die liever in spiegeltjes en kraaltjes wordt betaald: want dat blinkt zo mooi... :p:p

goed, dan zou niemand een kast hebben want dan heb je de beste prestaties. zet je hem buiten neer op het dak daar waait het mooi en is het koud!

Ik bedoel meer, je moet wel wat kijken, maar om paar FPS die je winst maakt omdat het 2 graden cooler is... tja dan ga ik liever voor de mooiere.
 
Ja, maar jij bent niet iedereen.
Ik vind onopvallende kasten veel mooier, dan zo'n kermistent...
En ik vind stilte en koeling wel erg belangrijk.
 
Ja, maar jij bent niet iedereen.
Ik vind onopvallende kasten veel mooier, dan zo'n kermistent...
En ik vind stilte en koeling wel erg belangrijk.

tja, ligt eraan hoe kieskeurig je bent.
Geluid en koeling maakt me niet zoveel uit, zolang er maar geen herrie uit komt en er geen onderdelen aan het smelten zijn ben ik blij :p
 
Een nadeel is dat in 'normale' kasten de voeding ook helpt om warme lucht uit de kast te helpen.
Mocht dit nodig zijn dan kan je bovenin de kast 2 koelers plaatsen (120/140mm). Sowieso zit er boven/achterin de kast al 1 120mm-fan.

Dus nee, koeling is prima in die kast.
Zoiets had ik ook al ergens gelezen. Ik las ook ergens een discussie om bij voeding onderin de lucht van onderaf aan te zuigen of lucht uit de kast. Er zijn altijd voors en tegens denk ik. Lucht van onder af betekent ook snel veel stof lijkt me.


Heel krachtig. Behalve dat je videokaart een beetje verouderd is, maar dat besef je waarschijnlijk wel. Ik schat zo in dat je gaat sparen en dan een goede kaart erbij gaat zetten?
Met een 620W-voeding kan je daarmee alle kanten op.
Jazeker, ik zat nog te denken om direct een 4870x2 erbij te doen, maar dan loopt het al snel op naar boven de 1000 euro. Eerst maar even sparen...:thumb:

Overigens denk ik dat ik wel voor de Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P ga ipv Gigabyte GA-MA790XT-UD4P. De UD5P heeft de 790FX chipset die 2x16 lanes ondersteund tegenover de UD4P die 2x8 lanes ondersteund (wat ik lees op de Gigabyte site). Ik denk dat dat wel de 40 euro meer waard is...

Goed, de round-up:
http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B198871%5D=1&product%5B35578%5D=1&product%5B210544%5D=1&product%5B72197%5D=1&product%5B211504%5D=1&product%5B42465%5D=1&product%5B76911%5D=1&product%5B196104%5D=1&product%5B193842%5D=1&product%5B89327%5D=1

Nou staat alleen in de specificaties van de Scythe Mugen 2 dat die voor AM2+ is. Zou die ook passen om AM3? Of zal ik dan liever gaan voor de Scythe Kabuto of Scythe Katana 3?
 
Waarom wil je er eigenlijk een koeler op?.. voor het overklokken of voor de stilte?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan