Game PC rond 1200 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

briandk

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2009
Berichten
15
Beste forum leden,
I
k ben van plan een PC samen te stellen. Over het algemeen heb ik niet heel veel verstand van computers, maar met wat onderzoek heb ik vast wel een paar ideeën opgedaan. De PC zal gebruikt worden voor gaming en moet dus alles zo goed mogelijk kunnen draaien. Mijn richtlijn voor de prijs van de PC ligt rond de 1200 euro. De prijs kan in principe hoger of lager uitkomen, maar dit moet dan prijs/kwalitatief functioneel zijn. Dus de PC mag 100 of 200 euro duurder mits de kwaliteit er maar voldoende op toeneemt. Het gaat puur om een computer kast met interne hardware. Ik ben niet van plan te gaan overclocken en ik heb geen software nodig. Hier specifiek per onderdeel even mijn idee en wat ik ermee wil.

Harde schijf: 500 GB vind ik voldoende aangezien ik denk niet veel meer nodig te hebben. Indien de prijs het toelaat is hoger ook prima. De snelheid van de harde schijf vind ik belangrijker.

Grafische kaart: ATI HD 5870. Ik heb een aantal reviews gelezen en deze kwam er volgens mij met een goede prijs/kwaliteit verhouding uit.

Processor koeler: Ik heb daar niet geen idee over, behalve dat die zo stil mogelijk moet zijn met een zo groot mogelijk luchtverplaatsing.

Processor: Mijn idee was hierbij de i7 920. Hij zat in het goede prijssegment en leek me wel goed.

Geheugen: Ik wil minimaal 6GB RAM, maar ik weet niet welke DDR3 er wel of niet goed aansluiten op een bepaalde processor. Uiteraard moet de kwaliteit/prijsverhouding goed zijn.

Voeding: Ik heb er weinig verstand van, maar bedenk maar wat leuks bij een computer van rond de 1200 euro.

Behuizing: Het uiterlijk vind ik niet zozeer heel belangrijk. Al moet hij niet echt lelijk zijn. Een standaard zwarte kast voldoet in principe. Er moet uitaard genoeg ruimte zijn voor alle onderdelen inclusief een goed koelingssysteem.

Optische drives: Aangezien de prijs laag is een dvd-brander voldoende. Een BluRay brander en speler vind ik overbodig.

Moederbord: Hier heb ik ook geen verstand van.

Koeling: Ik vind het erg belangrijk dat de computer goed wordt gekoeld aangezien het redelijk warm kan worden in de kamer waar de computer staat. Verder moet de computer een minimaal geluid produceren.

Verder zijn er geen speciale eisen waar de PC aan moet voldoen, behalve dat er genoeg USB poorten beschikbaar moeten zijn. Rond de 4 lijkt me prima. Een normale geluidskaart is wat voor vorm dan ook is voldoende. Het systeem moet in elkaar gezet worden en er hoeft geen besturingssysteem te worden geïnstalleerd. De goedkoopste webshop is in principe het beste en alle ideeën en suggesties zijn welkom. Zoals eerder genoemd ben ik dus best wel een leek. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Brian
 
Processorkoeler: Scythe Mugen 2. Dit is een hele stille processorkoeler, en hij koelt ook nog eens goed.
Behuizing: Cooler Master CM 690. De airflow is goed, en de prijs is vrij laag als je kijkt wat je ervoor krijgt.

Wil je de mogelijkheid hebben om later een tweede videokaart bij te plaatsen? Ik ben er nu van uit gegaan dat je die mogelijkheid wilt hebben, dus heb ik er een Nexus RX-8500 (850W) voeding in gezet. Niet zozeer omdat je die 850W volledig nodig hebt, maar omdat je niet meer betaalt voor dezelfde kwaliteit met bijvoorbeeld 700W.

Hier is 'ie dan: http://www.azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B42465%5D=1&product%5B97107%5D=1&product%5B102031%5D=1&product%5B196104%5D=1&product%5B219782%5D=1&product%5B232977%5D=1&product%5B232912%5D=1&product%5B235982%5D=1&product%5B236488%5D=1&product%5B213924%5D=1

Je kunt dus een grotere HDD nemen (Samsung Spinpoint F3 1TB). Dat zou ik persoonlijk wel doen, want dit is maar zo'n 25 euro duurder en bestanden worden elk jaar natuurlijk steeds groter. Hierdoor zul je het waarschijnlijk in de toekomst wel fijn vinden om een grotere schijf te hebben. Je kunt ook nog betere RAM nemen, zoals OCZ Platinum XTC 6GB DDR3-1600 CL7. Dit is sneller, maar wel 30 euro duurder. Aan jou de keus.

Ik raad je toch echt aan om je processor te gaan overclocken. De nieuwe Intel processors kunnen dit makkelijk aan, en wat maakt het uit dat de processor dan warmer is. Dit kunnen ze gewoon aan, vooral met zo'n processor koeler als die nu in het lijstje staat. Je zou de processor zonder problemen van 2,67 GHz naar 3,8 GHz kunnen overclocken. Hierdoor is je processor zo'n 35% sneller; hiervoor betaal je dus helemaal niks!


Waarschijnlijk gaan nu anderen je voorstellen om toch voor een 1156 socket te kiezen. Dit is dus een Intel i7-860 met 4 GB RAM. Het voordeel daarvan is dat die processor iets sneller is dan de i7-920. Het verschil tussen 4 GB en 6 GB wordt nogal over gediscussieerd: De ene test geeft aan dat het een verwaarloosbaar verschil oplevert in prestaties, de andere test laat duidelijk zien dat er verschil in zit. Ik heb laatst een nieuwe computer gekocht, en ben toen voor de i7-920 gegaan. Ook weer aan jou de keus ;)
 
Waarschijnlijk kies ik er wel voor een grotere harde schijf en betere RAM te nemen, aangezien de kosten minimaal zijn. Ik zou graag willen overclocken alleen heb ik totaal geen verstand er van. Wat betreft de i7 920, die had in eerste instantie ook mijn voorkeur. Ik denk niet dat ik er later er nog een videokaart bij ga zetten, maar 850W is beter als 700W en ik heb dan ook geen reden om een andere te nemen. De PC ziet er goed uit. In ieder geval hartelijk bedankt voor de hulp. Ik sta altijd open voor nog meer suggesties, al zou de prijs daarbij toe of af nemen.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk kies ik er wel voor een grotere harde schijf en betere RAM te nemen, aangezien de kosten minimaal zijn. Ik zou graag willen overclocken alleen heb ik totaal geen verstand er van. Wat betreft de i7 920, die had in eerste instantie ook mijn voorkeur. Ik denk niet dat ik er later er nog een videokaart bij ga zetten, maar 850W is beter als 700W en ik heb dan ook geen reden om een andere te nemen. De PC ziet er goed uit. In ieder geval hartelijk bedankt voor de hulp. Ik sta altijd open voor nog meer suggesties, al zou de prijs daarbij toe of af nemen.
Dat je er geen verstand van hebt geeft niet. Hardware.info heeft een workshop om je er mee te helpen: http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZ2pwZGaa/Workshop_Core_i7_overklokken/1. Echt de moeite waard om te doen :thumb:

Als je echt zeker weet dat je er geen tweede videokaart bij gaat plaatsen, heb je aan 500W ook echt genoeg. Je kan dan in dit geval beter voor de OCZ ModXStream Pro 600W gaan. Hiermee bespaar je bijna 40 euro; zonde van het geld als je toch niet meer wattage nodig hebt.
 
Persoonlijk zou ik niet voor een samsung hdd gaan. Die staan niet bepaald bekend als de meest betrouwbaren. Ik zou gaan voor deze (klik Western Digital Caviar Black 640GB). Deze is bovendien ook nog een stukkie sneller en dat voor € 9,-. En daarnaast, kan je niet veel beter voor deze modules gaan (klik). De CL latency mag dan wel iets hoger zijn, ze zijn wel een heel stuk sneller geklokt en dit is over het algemeen belangrijker dan de CL waarde (bij de core i7, phenom 2 heeft het liever andersom). Bovendien zijn deze een stuk goedkoper. Ik hoop dat je er iets mee kan.
 
Persoonlijk zou ik niet voor een samsung hdd gaan. Die staan niet bepaald bekend als de meest betrouwbaren.

Ik zie anders de meeste mensen Samsung F schijven gebruiken. Mijn F1 is 4 traptredens naar beneden gevallen en werkt nog steeds prima. Mag ik eens weten waar je uit haalt dat Samsung schijfen niet betrouwbaar zouden zijn?

Daarintegen, Western Digital staat Juist bekend om het gedeelte " snel kapot ". Heb mijn externe schijf nu een jaar, en heb em al 5x moeten terug sturen omdat er wat mee was. Mijn interne schijf nog geen enkele keer.
 

Klopt niet echt he :p een P55 moederbordje m.a.w socket 1156 met een i7920 => 1366 socket. Je moet een X58 mobotje hebben

Maar on topic :)

Mooi pctje, dat is ongeveer het zelfde systeem als ik nu heb.
Voedign hoeft niet zo zwaar te zijn. De ati 5000 serie zijn zuinige kaartjes.
Verbruiken volbelast iets van 150W dus dat valt enorme mee. BV een 4870x2 verbruikt bijna 400W.

ALs niet van plan bent een 2de graka erbij te zetten is 550 / 600W al meer dan genoeg.
A merk te verstaan.

Ik zal dalijk wel even kijken naar een systeempje
 
Zoiets?


Edit er komt ongeveer 50 / 60,- euro bij voor de montage :) Ik kon dit zo snel niet vinden op alternate.


Je kunt bv ook voor de iets zuinigere I7 860 gaan. Prestaties zijn nagenoeg gelijk, maar je kunt iets goedkoper uitkomen omdat de 1156 moederbordjes wat goedkoper zijn.

Daarin tegen kun je met de 1366 in de toekomst (mits nodig) upgraden naar de I9 processor die alleen uit gaat komen op de socket 1366. en je hebt (in het algemeen) meer geheugen sloten 6 ipv 4, makkelijk voor uitbreiden.
 
Klopt niet echt he :p een P55 moederbordje m.a.w socket 1156 met een i7920 => 1366 socket. Je moet een X58 mobotje hebben

Maar on topic :)

Mooi pctje, dat is ongeveer het zelfde systeem als ik nu heb.
Voedign hoeft niet zo zwaar te zijn. De ati 5000 serie zijn zuinige kaartjes.
Verbruiken volbelast iets van 150W dus dat valt enorme mee. BV een 4870x2 verbruikt bijna 400W.

ALs niet van plan bent een 2de graka erbij te zetten is 550 / 600W al meer dan genoeg.
A merk te verstaan.

Ik zal dalijk wel even kijken naar een systeempje
:shocked: wat erg van mij.
Ik ga mij even schamen in een hoekje :p
Naja als excuus dan maar: ik was moe :confused:

Over de harde schijf:
Het klopt dat er vaak wordt gezegd dat die Samsung F3 schijven sneller dood gaan dan de Western Digitals. De vraag is hier of dat komt omdat zoveel meer mensen een Samsung gebruiken. Ik weet niet waar staat dat de Western Digital Caviar Blacks luidruchtiger zijn, maar ik heb er hier een draaien die niet te horen is :thumb:

Over dat geheugen dat sneller is: Dit is veel duurder. Kijk maar eens bij de prijzen: gemiddeld 225 euro. Dat het maar 99 euro bij 4launch is, zal een fout zijn.
 
Zo, van mijn kant ook nog een duit in het zakje:
http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...236488]=1&product[230038]=1&product[226358]=1

Zoals Tythor Zeth al voorspelde zou er inderdaad iemand komen met een Intel i7 op socket1156, zie hier. De prestaties zijn inderdaad iets beter dan de i7-920 op een 1366-voetje. Daarentegen ondersteunt de i7-860 (van mijn samenstelling) geen triplechannel geheugen en de i7-920 (van Tythor Zeth) wel. Mijnes moet het dus doen met 4GB werkgeheugen, maar het voordeel van 6GB boven 4GB is inderdaad discutabel zoals al eerder aangegeven door, wederom, Tythor Zeth.
Als moederbord een Asus P7P55D, gewoon een goed moederbord met alle nodige functies.

Verder de grafische kaart hetzelfde gehouden als Tythor Zeth, de levertijden zijn toch allemaal onbekend en Asus is een goed merk. Zat ook Sapphire te overwegen (net zo goed als Asus), maar dat zal elkaar niet veel ontlopen. Uiteraard je eigen keuze, maar die moet je wat betreft de grafische kaart op gevoel maken.
Verder nog een Samsung Spinpoint F3 van 1 TB gezien het minimale prijsverschil met de 500GB-variant. Samsung is ook gewoon een goed merk, ieder heeft zo zijn ervaringen maar die van mij zijn tot nog toe altijd positief geweest. Uiteraard kun je er ook een Western Digital schijf inzetten, of eventueel nog een Seagate Barracuda 7200.12 (ja wel de 7200.12, de rest is niet zo bijzonder).

Besturingssysteem Windows 7 Home Premium 64 bit. Waarom? Ten eerste omdat de x86 (32 bits) structuur een beetje achterhaald is, ten tweede omdat het niets extra kost en ten derde omdat je werkgeheugen dan ook echt 100% benut wordt (32 bits Windows edities kunnen maar tot 3,2 - 3,25 GB gebruiken).

Verder een nieuwe, mooie behuizing van Coolermaster, de HAF922. Daar zijn al 3 fans in geinstalleerd en het is een absoluut A-merk, over het geluid hoef je dus niet in te zitten. Verder een voeding van OCZ, de ModXstream Pro van 600 watt. Kwalitatief goed ding, straight forward 600 watt voeding (modulair, dus ongebruikte kabels kun je er uit halen).

Simpele dvd brander van Samsung, goed ding. Kaartlezertje van Scythe erin, altijd handig om te hebben.
De processorkoeler is een Scythe Mugen 2 (revision B), deze past dus ook op socket 1156. Deze koeler hoeft voor de meesten onder ons geen uitleg: absolute klasse. Over je temperaturen hoef je je voorlopig geen zorgen te maken als je gaat overclocken.
En Azerty zet het bakkie voor je in elkaar voor € 59,- en geeft je een jaar garantie. Windows moet je zoals gewenst zelf installeren.
 
Laatst bewerkt:
Nog even over de schijven. In raid wordt de samsung F1 gezien als horrorschijf die het relatief snel begeeft. Ik weet niet hoe het zit met de F3 maar de F1 is brak. Seagate heeft ook niet bepaald mijn voorkeur meer na het firmware debakel met 1tb schijven waardoor je ineens met een schijf zat die niet te bereiken was. En oja, dat er bij jouw eens een keer is iets fout gegaan en dat het nog werkt, wil niet zeggen dat het altijd zo is. Bovendien staat WD bekend als extreem betrouwbaar. Zie hier maar eens. Ik weet dat het niet veel zegt. Maar de verhouding is wel ietwat extreem niet? (klik). Oja nog even over dat gehuegen. Waarschijnlijk is 4launch verkeerd, ik had even niet doorgeklikt.
 
Laatst bewerkt:
Over het algemeen heb ik nu een goed idee. Mijn vraag is redelijk opgelost alleen ik sta altijd open voor meer meningen. Alvast bedankt voor de ideeën zover.
 
Nog even over de schijven. In raid wordt de samsung F1 gezien als horrorschijf die het relatief snel begeeft. Ik weet niet hoe het zit met de F3 maar de F1 is brak. Seagate heeft ook niet bepaald mijn voorkeur meer na het firmware debakel met 1tb schijven waardoor je ineens met een schijf zat die niet te bereiken was. En oja, dat er bij jouw eens een keer is iets fout gegaan en dat het nog werkt, wil niet zeggen dat het altijd zo is. Bovendien staat WD bekend als extreem betrouwbaar. Zie hier maar eens. Ik weet dat het niet veel zegt. Maar de verhouding is wel ietwat extreem niet? (klik). Oja nog even over dat gehuegen. Waarschijnlijk is 4launch verkeerd, ik had even niet doorgeklikt.
Western Digital schijven zijn over het algemeen inderdaad hartstikke betrouwbaar. HDDs in raid moet je sowieso niet doen (met servers als uitzondering), de toename in snelheid is niet tot vrijwel niet te merken en de nadelen wegen niet op tegen de voordelen.
 
Ik ga op dit forum een nieuw topic openen met de specifieke pc die ik nu bij elkaar gezocht heb. Zo hoop ik omdat ik niet zoeen uitgebreid verhaal meer heb, nog wat reacties te kunnen krijgen. Nogmaals bedankt voor alle hulp. Groeten,
 
Het is beter om dat niet te doen. Anders heb je een Cross-topic verhaal (Meerdere topics over het zelfde onderwerp). Dus kan ook gewoon hier.
 
En als ik deze thread verwijder zodat het nieuwe bericht actueler is en de kans dat mensen het lezen groter is.
 
En als ik deze thread verwijder zodat het nieuwe bericht actueler is en de kans dat mensen het lezen groter is.

Hoe wou je het verwijderen dan?

Dit heet " Geduld " wat je op dit moment mist volgens mij..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan