Gast netwerk icm Bedrijfsnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoogteijling

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 aug 2005
Berichten
4.261
Hallo allemaal,

Ik wil op ons kantoor een wifi netwerk maken voor gasten/bezoekers.
We hebben 2 routers aangeschaft.
Kan ik nu deze routers die in een ander subnet werken op dezelfde switches aansluiten als ons bedrijfsnetwerk of moet ik een aparte switch in de patchkast hangen. (heb ik nog liggen)
Op ons bedrijfsnetwerk is de server tevens DHCP server en op de nieuwe routers wilde ik DHCP aan zetten.
Ook hebben we hier 5 vaste IP adressen van UPC waarvan er 1 gebruikt wordt voor het internet voor het bedrijf.
Er zijn er nog wel een aantal ongebruikt die ik eventueel voor het gast/bezoeker wifi internet kan gebruiken.

Bedrijfsnetwerk: 192.168.66.xxx
Gast/bezoeker: 192.168.100.xxx

Misschien is het simpeler dan ik denk maar ik zie even niet hoe ik het moet doen :(
Moet ik 1 router misschien instellen op een vrij extern IP adres en de 2e router als AP laten fungeren ?
Volgens mij is het handigste toch een extra switch + de 2 nieuwe routers waardoor Bedrijf en gast netwerk gescheiden blijven ?

Groeten Marcel
 
Laatst bewerkt:
Oplossing hangt van een aantal zaken af. Wat ik graag nou zou weten is welke router er nu voor internet zorgt (met name hoeveel poorten er op beschikbaar zijn). Verder is het belangrijk om te weten of gasten ook toegang tot het bedrijfsnetwerk moeten/mogen hebben of juist niet? Ondersteunen je huidige switches VLANs?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie :),

We hebben een modem van UPC, waarop een Netgear WNDR 3700 v2 is aangesloten via een switch in de patchkast waardoor werknemers draadloos en bedraad kunnen internetten.
Op deze router zijn nog 3 poorten beschikbaar.
Bezoekers mogen geen toegang hebben tot het bedrijfsnetwerk (het is puur service naar gasten/bezoekers toe dat ze hier wifi hebben).
Naar aanleiding van onderstaande post hebben we ervoor gekozen om extra routers aan te schaffen omdat ik met de gastnetwerk optie op de bestaande router niet verder kom.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/804697-Gastnetwerk-wifi

Groeten Marcel
 
-Als de Netgear het ondersteund om op de 4 poorten andere netwerken te definieren dan kun je dat doen. Maak dan 2 netwerken. 1 voor je bedrijf en het andere voor gasten

-Alternatief. Aansluiten UPC-Switch Poort 2 - Netgear (bedrijf) en Switch Poort 3 een AP voor gasten

-Of als je het helemaal mooi wilt. UPC-PfSense-EnGenius AP350 over 2 VLANS (gasten en bedrijf gescheiden). Via de PfSense kun je dan toegangstickets uitdelen aan gasten voor de gewenste tijdelijke toegang.
 
- Voor zo ver ik het kan zien ondersteund deze router geen verschillend netwerken per poort.

- Ik begrijp je 2e optie niet helemaal.

- Nee, dit gaan we niet doen hoor, wel leuk trouwens :)

Groeten Marcel
 
optie 2. Bij voorkeur (en indien mogelijk) je UPC modem in bridge mode laten zetten. Vervolgens een switch (of VLAN) achter het modem. Op deze switch sluit je zowel je netgear aan met 1 extern IP. Verder sluit je op die switch een AP voor gasten aan met een 2e extern IP.
 
Volgens mij staat het UPC modem al in bridge mode, in de Netgear router staat in ieder geval een extern IP adres ingevuld.
Huidige situatie:
Netwerkserver (SBS2008).
UTP kabel gaat nu vanuit UPC modem direct naar de internetpoort van de Netgear welke op zijn beurt weer met LAN poort is aangesloten op een switch waarop alle bedraadde gebruikers en de server aangesloten zitten, de server is tevens DHCP server.
Op de Netgear staat DHCP uiteraard uit.

Zeg jij nu dat ik direct achter het modem een switch moet zetten waarop ik de Netgear + nieuwe AP's aansluit.
Aan de Netgear configuratie hoef ik dus niets aan te passen ?
Netgear en nieuwe AP's gebruiken dan beide een ander extern IP adres.
De functie van de switch ontgaat me een beetje.
Oh ja, trouwens, ons UPC modem heeft 4 LAN poorten, kan ik dat zien als een switch misschien ?

Groeten Marcel
 
optie 2. Bij voorkeur (en indien mogelijk) je UPC modem in bridge mode laten zetten. Vervolgens een switch (of VLAN) achter het modem. Op deze switch sluit je zowel je netgear aan met 1 extern IP. Verder sluit je op die switch een AP voor gasten aan met een 2e extern IP.

We hebben 2 identieke routers aangeschaft (Sitecom WL351), de 1e heb ik werkend gekregen, DHCP staat aan, IP router is 192.168.100.1
Op de 2e moet ik (neem ik aan) DHCP uit zetten, IP router is 192.168.100.2, deze is op dezelfde switch aangesloten als de 1e router.
Ik krijg het niet voor elkaar om te verbinden met WIFI op de 2e router.
Ik krijg de 2e wel werkend als ik daar DHCP ook inschakel maar dan heb ik 2 DHCP servers in het gastnetwerk en dat kan toch niet de bedoeling zijn ?

Wat zie ik over het hoofd of is de 2e router misschien defect ?
Op de 2e router blijft de WAN poort toch ongebruikt ?

De NETGEAR staat nu dus helemaal los van het gastnetwerk.

Groeten Marcel
 
Laatst bewerkt:
Ok. Even samenvatten.

-Inderdaad. Als de UPC meerdere poorten heeft dan kun je deze gebruiken i.p.v. een extra switch

-Wat de sitecoms betreft. Kijk of je de tweede sitecom in AP mode kunt zetten. Hij zal dan als het goed is DHCP door gaan geven.
--Als hij alleen in router mode kan dan zou je kunnen kijken of er een optie is voor DHCP relay.
---Als dat ook niet gaat dan kun je beide routers de helft van de DHCP pool laten uitdelen.
 
Ik had de 2e in AP mode staan maar toch geeft ie geen ip door vanaf de DHCP van de 1e.
Dacht dat de 2e stuk was dus ik heb hem geruild maar het resultaat is hetzelfde.
Misschien is de 1e juist stuk waardoor ie niet goed communiceert met de 2e.
Maandag kijk ik weer verder.

Groeten Marcel
 
In theorie zou hij in AP mode de DHCP moeten doorgeven. Maar als dat niet werkt zou ik gewoon de DHCP pool door midden knippen
 
Dom dom dom ben ik geweest :(

Ik had zowel de internetkabel als de beide routers aangesloten op dezelfde switch maar dat werkt (natuurlijk) niet.
Nu heb ik gewoon de internetkabel op de WAN poort van router-1 aangesloten en beide routers (LAN) verbonden met de switch.
Nu werkt het zoals het hoort.

Bedankt voor je input RogerS :)

Groeten Marcel
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan