• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geboorte uit rijksregisternummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Krist

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2002
Berichten
345
Dag,

Ik haal uit het rijksregisternummer de geboortedatum.
Sedert dit jaar krijgen we nu ook jongeren geboren uit 2000 en 2001...
Mijn formule lukt mij nu niet meer.
Kan iemand mij helpen?

groeten,
KristBekijk bijlage Rijksregister.xlsx
 
Of probeer deze formule eens:
Code:
=DATUM(ALS(GEHEEL(LINKS(A3;2))<GEHEEL(RECHTS(JAAR(VANDAAG());2));GEHEEL("20" & LINKS(A3;2));GEHEEL("19" & LINKS(A3;2)));DEEL(A3;3;2);DEEL(A3;5;2))
 
Hoi Krist,

Het controlegetal (laatste 2 cijfers) is de oplossing.
Je moet de eerste 9 cijfers delen door 97 en de rest is gelijk aan het controle getal indien dit getal gelijk is aan het controle getal dan betreft het een persoon geboren voor 2000, zet je voor de 9 cijfers een 2 en pak je dan de rest van de deling door 97, dan is de persoon van 2000 of later.

In een formule:
Code:
=DATUM(DEEL(A3;1;2)+(97-REST(WAARDE("2"&SUBSTITUEREN(DEEL(A3;1;10);"-";""));97)=WAARDE(RECHTS(A3;2)))*100;DEEL(A3;3;2);DEEL(A3;5;2))

Groet,
Jeroen
 
Waw...

Beide werken!
Daar zal ik eens op kauwen...
mooi, hé...

Dankjewel
 
Hoi Krist,

De toevoeging is:
+(97-REST(WAARDE("2"&SUBSTITUEREN(DEEL(A3;1;10);"-";""));97)=WAARDE(RECHTS(A3;2)))*100

WAARDE("2"&SUBSTITUEREN(DEEL(A3;1;10);"-";"")) maakt van de eerste 10 karakters een cijfer met 9 getallen met een 2 ervoor (voor degene die geboren zijn in dit millenium).
Met rest bepaal je wat er overblijft als je dat getal door 97 deelt. Dat getal moet je van 97 aftrekken.
Als het getal gelijk is aan het controlegetal dat in de laatste 2 cijfers van de code staat (WAAR is gelijk aan 1, ONWAAR is gelijk aan 0), dan is het dus een geboortedatum na 31-12-99 en vermenigvuldig je het met 100, 100*1 =100; 100*0 = 0.

Groet,
Jeroen
 
Hallo,

Er is nog een staartje bijgekomen...

Soms is er geen rijksregisternummer, dan wordt een geboortedatum ingevuld.
Met de nieuwe formule (zie hierboven) is er een foutmelding.
Ik heb geprobeerd met =ALS(A8=DATUM(jjjj;mm;dd);A8;formule boven), maar dit werkt niet...
=ALS(A8=DATUM(1963;9;17);A8;formule hierboven) werkt wel (enkel voor die datum)...

Waar zit mijn fout?

groeten,
KristBekijk bijlage Rijksregister2.xlsx
 
Misschien lukt deze toevoeging:
Code:
=ALS(NIET(ISFOUT(DATUMWAARDE(TEKST(A8;"dd/mm/jjjj"))));A8;DATUM(ALS(GEHEEL(LINKS(A8;2))<GEHEEL(RECHTS(JAAR(VANDAAG());2));GEHEEL("20" & LINKS(A8;2));GEHEEL("19" & LINKS(A8;2)));DEEL(A8;3;2);DEEL(A8;5;2)))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan