• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gebruik van gebruikersnaam in vba-code

Status
Niet open voor verdere reacties.

tkint

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2011
Berichten
754
Beste,

Ik heb gisteren een vraag gesteld over kopieerbeveiliging van een bestand dmv van 2 bestanden : één met de tool, het andere met een code. Wie zomaar het eerste kopieert, kan er niets mee aanvangen. Dat was, volgens een paar forumleden, geen "fraaie" methode.
Een vriend van mij heeft een bingo-spel ontwikkeld voor het rusthuis waar hij vrijwilligerswerk doet. Hij wil dat zijn tool niet zomaar gekopieerd en verspreid wordt. Lukt het om met de username een controle uit te voeren of de tool geopend wordt op de computer waarvoor het bestemd is?
Ik gebruik de volgende code om de username te achterhalen :
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Range("A1").Value = Environ$("UserName")
Range("A2").Value = Application.UserName
End Sub

Op mijn laptop functioneert de code, op de PC van mijn vriend wordt er geen waarde weergegeven in A1 en geeft de 2de methode een foutmelding. Zijn er nog andere methoden om de gebruikersnaam te achterhalen?
 
Bespaar je de moeite. Als je wil voorkomen dat iets gekopieerd wordt moet je het niet verspreiden.
 
Ik heb het toch iets moeilijker gemaakt voor de modale gebruiker.

wachtwoord = 1234
wachtwoord VBA = 1234
 

Bijlagen

  • code(cobbe).xlsb
    14,1 KB · Weergaven: 83
Dat wachtwoord resulteert bij mij in een Niet correct melding, waarna het document afsluit.
 
Ja dat is ook de bedoeling omdat de username niet ook overeenstemt.

In de module heb ik user gedefiniëerd als cobbe (toepasselijk he)
 
Ok. Dus het wachtwoord is niet 1234 zoals je in #4 zegt. Alleen voor de gebruiker cobbe.
Maar tkint geeft dus aan dat het ophalen van de gebruikersnaam bij hem niet werkt.
 
Laatst bewerkt:
Jawel maar ik doe de vergelijking van het wachtwoord en gebruiker samen.
Die gebruiker moet dan overeenstemmen met de oorspronkelijke 'user' gedefiniëerd in een module.

Zie bestand met uitgeschakelde code
 

Bijlagen

  • code(cobbe).xlsb
    12,2 KB · Weergaven: 95
Ja, dat begrijp ik, maar ik had net m'n reactie iets aangevuld ;)
 
@tkint:
Welke foutmelding krijg je?
 
Ik vermoed dat die vriend de macro's niet geactiveerd heeft.
 
Dat zou maar zo aan de hand kunnen zijn inderdaad :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan