• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gedeeltelijk dubbele waarden cellen filteren

MMS1972

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2018
Berichten
47
Hallo,

Ik heb een lijst met 830 regels met verschillende kollommen.

Mogelijk dat er in 1 kolom dubbele items zitten. Dat is niet snel en duidelijk te zien.

Een aantal items hebben serienummers. Omschrijvingen in een cel kunnen natuurlijk anders zijn maar een serienummer is uniek. Zo kan er bijv. staan:


ABNHVGS 12345 BVHB
Of VGBJGS 12345 BHNKSH

Is er een optie om die cellen te filteren?

Dus dat ik te zien krijg welke cellen dezelfde, in mijn geval serienummers bevatten?

Bedankt.

Marco
 
Door te beginnen met een representatief Excel voorbeeldje hier te plaatsen.
 
Maak ik zo.

PS wat ik dus graag wil is kijken welke serienummers er dubbel in staan. Serienummer ken ik natuurlijk niet.
 
Ik ben benieuwd naar het voorbeeldje. Kijken we dan verder. Heeft het serienummer nog bepaalde kenmerken waaraan het te herkennen is (bijv. lengte, aantal streepjes, bepaalde lettercombinaties, positie in de totale tekst, etc.)?

En geeft ook nog even aan of je Excel 365 gebruikt.
 
Versie Office Professional Plus 2016

Serienummer heeft geen bepaalde kenmerken. Serienummer is een getal. In principe uit enkel getallen maar in theorie zou er ook een - kunnen staan. In mijn voorbeeld heb ik beide meegenomen.

In het voorbeeld zie je een kolom met wat invoer. Totaal willekeurig. Sommige nummers staan er dubbel in. Wat er voor of evt achter het nummer staat kan (deels) hetzelfde zijn en helemaal anders.
 

Bijlagen

  • TEST SERIENUMMERS.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 13
In bijlage een optie met Power Query om de dubbelingen te vinden, daarna VO om rijen met dubbele serienummers aan te geven. Mogelijk kun je daar wat mee.
 

Bijlagen

  • TEST SERIENUMMERS (AC).xlsx
    18,8 KB · Weergaven: 7
Ook nog een duit in het zakje gedaan met power query maar dan met een iets andere insteek.
Als het goed is dan kan je vanaf office 2016 gebruik maken van power query.
 

Bijlagen

  • TEST SERIENUMMERS.xlsx
    17,2 KB · Weergaven: 5
Mooi Peter, ik wilde ook zoiets maar kon maar niet de dubbele nummers koppelen aan de lijst. Wel e.e.a. gezien, o.a.
1. https://community.fabric.microsoft....-value-contains-in-another-table/td-p/1172460
2.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Beide dekken de lading niet helemaal omdat je nog handmatig lijsten moet maken. Ik zou dus eigenlijk mijn VO-conditie in een aangepaste kolom in PQ krijgen. Het moet kunnen denk ik, maar hoe... (jij ideeën?)
 
Laatst bewerkt:
Dank heren. Resultaat klopt wel maar het voorbeeld wat ik gaf is slechts een klein voorbeeld.

Lijst bevat in totaal 833 regels. Hoe pas ik dat toe? Maw hoe implementeer ik dit?
 
Heb wat gezocht maar wil nu de range aanpassen. In het voorbeeld zaten maar 12 rijen. Dit moet nu een andere range worden in dezelfde Power Query. Suggesties hoe ik de range kan aanpassen?
 
@MMS1972
De range hoef je nu niet aan te passen aangezien het een tabel is geworden.
Plak jou gegevens in de blauwe tabel onder de kolomkop "Data" en klik hierna op alles verversen.

@AlexCEL
Ik hoop dat ik het idd goed heb begrepen.
Kijk eens naar de zwarte tabel. Kan je daar iets mee v.w.b. voorwaardelijke opmaak?
 

Bijlagen

  • TEST SERIENUMMERS v2.xlsx
    22,3 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
@peter59: Als ik nog een paar stappen aan jouw query toevoeg kom ik in de richting van wat ik voor ogen had. Interessante aanpak.

PS ik heb nog een stap ingevoegd aan het begin om het streepje te vervangen door "". Op deze wijze wordt ook nog de dubbeling "5826412" en "58-26412" gevonden. Als dat de bedoeling is van TS natuurlijk.
 

Bijlagen

  • TEST SERIENUMMERS v2 (AC).xlsx
    22,6 KB · Weergaven: 6
met CF & UDF
 

Bijlagen

  • __CF_&_UDF.xlsb
    22,3 KB · Weergaven: 10
@snb
Misschien een stomme vraag maar hoe krijg ik de functie aan de praat?
 
wat wijzigen in het werkblad, F9 (herberekenen) beroeren.
 
Snb, dank.
Ik zal wel iets behoorlijk fout doen aangezien het bij mij voor geen meter werkt.
Ik kan op "Ja" klikken zoveel als ik wil er gebeurt niets. Ook als ik op F9 klik niet.
Schermafbeelding 2024-05-14 161243.png
 
Dan zul je toch eens in de VBEitor moeten kijken, macro's inschakelen, option explicit verwijderen, etc.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan