Geen beeld op laptop Acer 7720Z

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikkuh007

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2013
Berichten
62
Hallo allen,

Ik heb van iemand een laptop gekregen, die het niet meer deed (geen beeld).
Echter, wanneer de laptop aan gaat, zie je het beeld wel wat lichter worden. Wanneer ik een externe monitor aansluit op de VGA aansluiting, krijgt de monitor wel beeld. De laptop zelf werkt dus prima.
Nu wil ik graag het proberen te maken. Wat zal nodig zijn om het werkend te krijgen? Kan iemand me helpen?
Waarvoor dank alvast.

Bijgevoegd 3 afbeeldingen. Zoals je ziet 2 afbeeldingen zonder tekst.
Zwarte beeld staat de laptop uit, bij het opgelichte beeld de laptop aan (scherm laptop beide).
De tekst komt vanuit de VGA naar de externe monitor. Hier zie je dat de tekst 'scheuren' vertoond. Bij het acer logo zie je strepen doorheen lopen ook.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt!

Groet,
 

Bijlagen

  • 20150519_215819.jpg
    20150519_215819.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 76
  • 20150519_215835.jpg
    20150519_215835.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 63
  • 20150519_220024.jpg
    20150519_220024.jpg
    91,7 KB · Weergaven: 69
Als het beeld op een extern scherm ook problemen vertoont, dan zal het te wijten zijn aan de beeldschermadapter. Veel modellen van Acer van die tijdsperiode hadden een externe (verwisselbare) videokaart van nVidia. Ik weet niet of jouw laptop dat ook heeft (zit er een nVidia-sticker op?), maar die zou je kunnen proberen om te wisselen.
 
Aangezien je op een extern scherm wel beeld hebt kan de flatcable stuk zijn die het moederbord met het lcd-scherm verbindt. Deze loopt door het scharnier van de laptop.
Dit is een vaker voorkomend probleem bij laptops.
Op Google staan genoeg video's waarin te zien is hoe je zo'n flatcable vervangt....
 
Als het beeld op een extern scherm ook problemen vertoont, dan zal het te wijten zijn aan de beeldschermadapter. Veel modellen van Acer van die tijdsperiode hadden een externe (verwisselbare) videokaart van nVidia. Ik weet niet of jouw laptop dat ook heeft (zit er een nVidia-sticker op?), maar die zou je kunnen proberen om te wisselen.

Ik ga kijken of er een externe videokaart in zit, volgens mij wel. Zou ik deze ook van een andere acer laptop kunnen gebruiken?

Aangezien je op een extern scherm wel beeld hebt kan de flatcable stuk zijn die het moederbord met het lcd-scherm verbindt. Deze loopt door het scharnier van de laptop.
Dit is een vaker voorkomend probleem bij laptops.
Op Google staan genoeg video's waarin te zien is hoe je zo'n flatcable vervangt....

Hier was ik al bang voor. Ik heb filmpjes gezien en op aliexpress ook flatcables gevonden. Zoals boven al genoemd, strepen in het beeld. Moet ik alsnog de videokaart wisselen?
Kan ik ook hiervan de flatcable van een andere acer laptop gebruiken?

Groet,
 
Strepen in beeld kan ook wijzen naar een beschadiging van de video-chip. Als er een externe grafische kaart in zit kun je deze eruit halen, dan moet de onboard chip het overnemen.
Als je met de onboard video-chip ook strepen hebt op het externe scherm zit het probleem dus ergens anders.
Of je een flatcable van een andere Acer kunt gebruiken ligt aan de uitvoering, dat kun jij alleen bepalen. Voor veel modellen wordt vaak wel 1 en dezelfde versie gebruikt.
Kijk anders eens op e-Bay of Amazon, daar worden dit soort flatcables redelijk vaak aangeboden met vermelding van de geschikte modellen..?
 
Als ik de externe videokaart eruit haal zit er nog een interne in die het overneemt ja? Dit wist ik niet en ga ik proberen. Thanks!
 
Niet altijd maar vaak wel, afhankelijk van de uitvoering...
 
Hallo

"De tekst komt vanuit de VGA naar de externe monitor. Hier zie je dat de tekst 'scheuren' vertoond. Bij het acer logo zie je strepen doorheen lopen ook. "

Zo goed als zeker en door langdurige/extreme oververhitting van de printplaat losgekomen g.p.u.

Was te voorkomen door de laptop op regelmatige basis zuiver/stofvrij te maken ...

Hoe :

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...mpje-knippert?highlight=laptop+stofvrij+maken


"Als er een externe grafische kaart in zit kun je deze eruit halen, dan moet de onboard chip het overnemen."

Dit is nieuw voor mij ... (wist ik niet /ben ik niet zeker van ...) zal dit eens proberen de eerstvolgende maal ik zo'n model binnenkrijg om te herstellen ...

Peter
 
Nou,

IK heb de externe videokaart in de oven gedaan. Hopelijk blijft dit goed werken, ben er bang voor. Echter voor nu werkt het weer langer dan 15 minuten.
 
Hallo

"IK heb de externe videokaart in de oven gedaan. Hopelijk blijft dit goed werken, ben er bang voor. Echter voor nu werkt het weer langer dan 15 minuten. "

Dit kan nooit tot een stabiele herstelling leiden .... en had ik u zeker afgeraden om te doen.

Een deftig uitgevoerde "reflow" kun je jammerlijk genoeg nu wel uitsluiten voor deze kaart.

Ik zie je immers geen melding maken dat je reflow flux hebt gebruikt (oxydatie soldeerverbindingen) ... g.p.u. kan max. 218°C verdragen.

Alle onderdelen zijn nu ook blootgesteld geweest aan de funest hoge t°.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet op de hoogte met reflow flux. Misschien beter kunnen vragen, maar ach, men probeert weleens wat. In het ergste geval een nieuwe videokaart kopen en de laptop werkt weer :) iig bedankt allen.

Groet,
Roel
 
Hallo

Zoals men indertijd soldeervloeimiddel (soldeervet) had ...

Voorkomt oxyderen van de soldeerballetjes , en maakt deze terug vloeibaar ... persoonlijk breng ik dit aan tussen de g.p.u. en het motherboard d.m.v. een haarfijn plastic spuittuitje.

D.m.v. warme lucht van 218°C (stabiele lucht zonder over/undershoot) warm je de betrokken chipset terug op ... (reflow)

De warme lucht dient uiteraard wel stabiel te zijn .... anders zo goed als zeker een onstabiele herstelling (defekte g.p.u.) "popcorning is de meest voorkomende defekt oorzaak"

Print platen die de nodige oven en verfstripper escapades hebben meegemaakt zijn heel moeilijk te herstellen ... meestal dienen deze zelfs een nieuwe chipset , alsook reball te ondergaan (na controle van alle verdere onderdelen die ook de extreem hoge t° hebben ondergaan. (condensatoren , doormetalliseringen , etc ....)

Zoals reeds eerder vermeld .... dit alles is te voorkomen , en indien niet ... toch zeker uit te stellen met ettelijke jaren , door op regelmatige basis de heatpiperadiator met bijhorende fan zuiver/stofvrij te maken ...

Ik doe dit op regelmatige , en kost slechts enkele minuten ...


"In het ergste geval een nieuwe videokaart kopen en de laptop werkt weer"

Dergelijke videokaarten zijn pikant geprijsd ... en zelden nieuw (gerefurbished)


Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan