geen wifi icon op XP laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

molevo

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2015
Berichten
10
Hallo, sinds twee maanden hebben wij glasvezel en is ons thuisnetwerk vernieuwd.
Twee computers (pc met XP en laptopmet Win7) zijn door kpn-monteur in netwerk geplaatst en werken prima.
Nu hebben we ook nog een kleine laptop en die zijn we vergeten om door de monteur ook in het netwerk te laten plaatsen.
Toen dacht ik dat is simpel, ik klik op het wifi incoontje en kan dan nw. netwerk ingeven met nw. wachtwoord.

Jammer, op die kleine laptop zie ik dus geen wifi icon meer.
Van alles al geprobeerd maar ik krijg het niet verbonden. Kan dus ook geen internet meer daarop krijgen.
Kan iemand aub. helpen?
:shocked:

HELP!!!!!
 
Hoe denk je dat we je (met zo weinig informatie over die laptop) fatsoenlijk kunnen helpen?
Alvast een paar tips:
a. Kijk in Apparaatbeheer. Staan er apparaten die zijn uitgeschakeld of met een geel uitroepteken ervoor? Starten Apparaatbeheer: Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc
b. Wat staat er allemaal in Apparaatbeheer onder Netwerkadapters (noem ze op).
c. XP is pas vanaf Service Pack 2 in staat om met WPA / WPA2 beveiligde netwerken te verbinden. Dus als Start -> Uitvoeren -> winver je niet vertelt dat Service Pack 2 of (liever nog) Service Pack 3 is geïnstalleerd, dan is de installatie van Service Pack 3 de eerste stap die gezet moet worden. Kun je downloaden vanaf een andere computer en dan overbrengen m.b.v. een memory-stick etc. naar die laptop.
Download link Service Pack 3 voor XP NL

Tijs.
 
Nog een toevoeging: Afhankelijk van de wifi adapter die is geïnstalleerd in die laptop moet (soms) verbinding worden gemaakt met een hulpprogramma ipv. 'via de Windows manier' (=klikken op het 'panfluitje' om de de beschikbare netwerken te zien). Dit ter informatie en in afwachting van meer informatie over de laptop.
Noem trouwens ook even het merk + type laptop in je volgende posting.

Tijs.
 
Nog een toevoeging: Afhankelijk van de wifi adapter die is geïnstalleerd in die laptop moet (soms) verbinding worden gemaakt met een hulpprogramma ipv. 'via de Windows manier' (=klikken op het 'panfluitje' om de de beschikbare netwerken te zien). Dit ter informatie en in afwachting van meer informatie over de laptop.
Noem trouwens ook even het merk + type laptop in je volgende posting.

Tijs.

Toevoegingen doen we als edit hè :d

Ik zou trouwens sowieso afraden om Windows XP nog langer te gebruiken, en al helemaal niet met internet! (denk aan bankzaken e.d.)
Je kunt als goed alternatief (ik weet niet wat je specs zijn, maar zou niet uit moeten maken) Linux Mint of een andere versie van Linux kunnen installeren.

Mocht je toch XP willen blijven gebruiken, doe er dan ZEKER GEEN belangrijke zaken als je bank, belasting e.d. op, want aangezien Microsoft vorig jaar de ondersteuning voor XP is gestopt, wordt het niet meer bijgewerkt (beveiliging e.d.). Hackers kunnen bestaande gaten dus voor altijd blijven gebruiken!
 
Hallo, de laptop is een ASUS Eee met Windows XP SP3 Het is zo'n netbook / kleine laptop

Als ik Apparaatbeheer start dan zie ik onder Netwerkadapters staan
Atheros AR8121/AR8113/AR8114 PCI-E Ethernet Controller.
Onder Overige apparaten staat een geel rondje met uitroepteken erin bij Netwerkcontroller.
Deze laptop gebruikt mijn man enkel om foto's op te backuppen.
Hij is altijd onderdeel van het draadloze netwerk geweest totdat we glasvezel kregen.
Onder Winver staat Versie 5.1 (build2600.xsp_sp3_qfe.130704-0421 ; Service Pack 3)

Ik hoop dat je me verder kunt helpen.
Ik wacht gespannen af.
 
Doe even het volgende:
Dat "overige apparaat" is je wifi adapter.
Dubbelklik erop en ga naar tabblad Details, kies op dat tabblad uit het keuzemenu Hardware ID's en schrijf (zorgvuldig!) de bovenste regel over die dan wordt getoond.
Evt. kan een schermafdruk ook, maar liefst gewoon overgetypt.
We kunnen dan kijken of we een driver voor je hebben (misschien ook nog nieuwer dan op de website van Asus te vinden is).

Ik zeg dit omdat er vele (sub-)types EEE PC bestaan (anders gesteld: Helaas is jouw gegeven type-aanduiding niet specifiek genoeg).
Bijv. de EEE PC 1000/HA XP, waarvan hier en hier de wifi drivers staan voor XP.
Overigens heeft dat type EEE PC inderdaad een Atheros AR8121 bedrade netwerkchip, dus het zou het juiste EEE PC type kunnen zijn, maar zoals gezegd, er zijn er nog veel meer (waarvan mogelijk alle types of enkelen ook die zelfde Atheros AR8121 aan boord hebben).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tijs

De laptop is een Asus EEE PC 1000H
De bovenste regel van de netwerkcontroller is als volgt
PCI\VEN_1814&DEV_0781&SUBSYS_27901814&REV_00

Ik hoor weer graag van je
Groet
Monique
 
Deze EEE PC dus.
De daar beschikbaar gestelde driver voor jouw wifi adapter voor onder XP (de bovenste, namelijk een Azurewave) is (directe link) deze

Bij Ralink/Mediatek kun je er ook drivers voor downloaden (nieuwer dan die op de website van Asus): link (fake een e-mail adres, vul de rest wel goed in).

Ik zou zeggen: Probeer het eerst met de driver in de eerste paragraaf (downloaden, uitpakken, en dan setup.exe starten in de map waar je het uitgepakt had), en als het daarmee niet lukt, gebruik de driver in de tweede paragraaf.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel
Ik ga het proberen.
Ik zal nog laten weten of het gelukt is en zo niet dan hoor je me weer met een hulpvraag:d:thumb:
 
Hallo Tijs, zonet klonk hier in huis een lichte kreet als yeah!
Met van de eerste driver de setup.exe uit te voeren kreeg ik meteen al een de melding dat er draadloze netwerken waren.
Toen kon ik makkelijk op ons eigen netwerk inloggen.
Je begrijpt dat we erg blij zijn, vooral mijn man want nu kan hij de foto's op deze laptop backuppen.
Hartstikke bedankt!!,:love:
 
Tot je dienst.

Graag nog wel even de vraag als opgelost aangeven, door (ingelogd op het forum) te klikken op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan