• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens catagoriseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peterhs

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2015
Berichten
12
Hallo allen,

Hopelijk kan ik mijn vraag duidelijk maken.
Ik heb een excel sheet gemaakt met een aantal gegevens en heb hier ook keuzelijsten aan toegevoegd.
Nu wil ik ook iets anders toevoegen, maar ik weet niet of dit kan en zo ja, hoe moet ik dat aanpakken?

Ik gebruik even een voorbeeld om het uit te leggen.

Categorieën:
0-20
21-40
41-60 enz

Deze categorieën moet hij automatisch herkennen wanneer ik een getal intik die binnen 1 van die waardes valt.
Oftewel, als ik 15 tik moet hij automatisch (in een andere kolom) de categorie 0-20 selecteren (liefst met kleur aangegeven, ook automatisch)
Dan krijg je bv:
Kolom C 15 Kolom D 0-20 Groen of Kolom C 23 Kolom D 21-40 Blauw
Hierna kan ik dan namelijk makkelijk op kolom D op de categorieën selecteren.

Hopelijk is het duidelijk en kunnen jullie uitleggen hoe ik dit moet verwerken.

Alvast bedankt,

Peter
 
Laatst bewerkt:
[ ] Catagorie
[ ] Catogorie
[x] Categorie ;)

Plaats een een voorbeeld documentje.
 
Heb je gezien dat Edmoor je attendeert op de juiste spelling van het woord 'categorie'? Met een e dus!
 

Bijlagen

  • Copy of Voorbeeld.xlsx
    12 KB · Weergaven: 28
Bedankt voor de oplossing van het automatisch indelen.

Enkele vraagjes nog betreft de formule.

=INDEX(Lijsten!$E$2:$E$7;VERGELIJKEN(C2;{0;20;40;60;80;100};1))
Wil de ;1 op het einde dus zeggen alles vanaf 101 zeg maar?

Ik zie de formule wel staan en begrijp hem deels wel, maar niet helemaal.
Ik wil het graag snappen zodat ik de volgende keer met geheel andere gegevens het zelf in kan vullen.

((Ik heb de formule in mijn andere bestand aangepast aan de juiste info en kolom en deze werkt =INDEX(Lijsten!$F$2:$F$7;VERGELIJKEN(I2;{0;20;40;60;80;100};1))
Heb je steeds de formule opnieuw ingevoerd en de C2, C3 enz aangepast (Bij mij dus I2, I3 enz) of kan je dit ook slepen ofzo? Oftewel, moet je bij iedere regel de formule opnieuw invoeren of kan dat makkelijker.)) Edit: Nadat ik de keuzelijst had gemaakt voor deze kolom en ging slepen, ging de juiste formule mee, dus deze vraag heeft zichzelf al verholpen.

Kan ik ook nog de gegenereerde categorieën automatisch een kleur laten krijgen? Zoals het voorbeeld in het lijst tabblad?

Groeten Peter
 
Laatst bewerkt:
1. De 1 in de formule staat voor zoeken bij benadering (in plaats van 0, exacte match). Voor meer informatie kun je de excelhelp (F1) van de functie VERGELIJKEN raadplegen.
2. Je kunt de formule invoeren in de eerste cel en kopiëren met de vulgreep; het blokje rechtsonderaan de geselecteerde cel kun je 'grijpen' en doortrekken.
3. Ja, met voorwaardelijke opmaak.
 
Bedankt nogmaals.
Ik dacht het vrij snel voor elkaar te hebben, maar zodra ik het getal aanpaste zodat hij in een andere categorie zou vallen veranderde de kleur niet mee.
Na alle regels apart ingevoerd te hebben, allen een kleur te hebben gegeven en waardes gemerkt heb als is gelijk aan, werkt het goed en veranderd de kleur wel mee.
Toppie. Nu is het volledig zoals ik het bedoelde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan