gegevens van querry naar tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

proatbuul

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2006
Berichten
63
daar was ik weer.

ik heb een vraagje. in een tabel houd ik de resultaten bij van een diploma. aan dit diploma heb ik een querry gehangen omdat er zaken berekend moeten worden. nu valt het me op dat de berekende velden niet in de tabel worden geplaatst maar in de querry blijft staan.

kan ik de gegevens laten vermelden in de tabel zodat ik van tijd tot tijd de querry kan opschonen. anders staan gegevens twee keer genoteerd.

als dit kan hoe doe ik dat dan. ik ben maar een beginner dus alle hulp is welkom.

groet

proatbuul
 
Tja, je berekende velden in de query kunnen nooit zo in je tabel komen. Je kan een tabelmaakquery hiervoor maken, of via een formulier, op basis van je eerste query, maken, en zo de aanpassingen maken in het formulier. Maar je info is eigenlijk nogal summier. Geef even meer info graag.
 
Ben in al mijn enthousiasme al een poosje bezig om voor de jeugdafdeling van de voetbalclub een date base te maken. Nu hebben wij een voetbaldiploma ontwikkeld en wil ik graag de gegevens bijhouden.

op een aantal van deze onderdelen hebben we een formule toegepast die extra punten toe kend bij hoge scores. Hiervoor heb ik een query gemaakt. op basis van de query heb ik weer een formulier gemaakt met een opdrachtknop om een diploma uit te printen. dit alles werkt prima. Maar heb ik een record ingevuld en sla deze op dan vult hij niet de gegevens die berekend worden op in de tabel wel alle losse gegevens.

bijv. voor een onderdeel penaltyschieten is de waarde * 25. dus ik voor bijv 20 in dan wordt die 20 wel genoteerd maar de uitkomst 500 niet.

het formulier is gemaakt op basis van de query

groet

proatbuul
 
We kunnen nu niet weten hoe je query er uitziet, maar als je daarin zet bvb. penalty:[je veld]*25 dan kan je dit toch overnemen in je formulier.

anders plaats de db even hier, kunnen we even kijken. wem max 100kb gezipt.
 
hoop dat je hier wat aan hebt

groet
 

Bijlagen

  • db1.zip
    9,7 KB · Weergaven: 20
hier nog een bestandje met formulier erbij
 

Bijlagen

  • db1.zip
    69 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Even gekeken naar je DB. Eigenlijk logisch dat de berekening niet ziet. Deze 5 velden stonden op niet zichtbaar, waaronder 1 ook "enkel bij afdruk" Dus zet je 5 berekende velden, bij eigenschappen -> opmaak, op zichtbaar "Ja" en "wanneer weergeven" op "altijd".
Denk dat dit je enige probleem is.
 
Ik heb het formulier nagekeken maar dit veranderd niet het feit dat de waarden alleen opgeslagen worden in de query en niet in de tabel.

proatbuul
 
Dat is logisch, omdat dit niet kan. Met expressie"s in een Query kan je geen bewerkingen meer maken. Wat je wel kan doen, is je berekening maken in het formulier bij een niet afhankelijk veld. Daarna via VBA of een Macro je tabelveld dezelfde waarde geven als het niet afhankelijk veld.
 
kun je me helpen bij dit stukje vba ik ben nog maar een beginner.
het betekend dan automatisch dat ik de query niet nodig heb

groet

proatbuul
 
Wat betreft je Query, voor dit soort zaken eigenlijk niet, maar is altijd handig. Ik heb even een vb. gemaakt wat betreft de penaltys.

1° nieuwe query gemaakt
2° Het formulier laten werken met die query.
3° Sleep de totaal tabel velden naar je formulier.
4° Maak een niet afhankelijk veld in je formulier, en voer daar de berekening uit.
5° In dit veld, bij gebeurtenis periode -> bij focus. Het volgende. Forms!VoetbalDiploma!TotaalPenaltySchieten = Forms!CoetbalDiploma!naam van je onhahankelijk veld.
6° zo doe je dit bij elke berekening.

Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Voetbal.zip
    93,3 KB · Weergaven: 19
Rudi,

Hastekke bedankt voor je snelle reactie.

Als ik meer vragen heb mag ik je dan rechtstreeks mailen???

groet

sander
 
Daar is eigenlijk het forum voor. Zodoende kunnen anderen ook meedenken en eventuele reakties geven.

Dus bekijk even het voorbeeld, en moesten er nog vragen zijn, post hier maar.
 
alles functioneerd maar ik moet nu wel telkens de desbetreffende velden via de tab doorlopen. is het mogelijk om dit anders te doen.???

dan een ander vraagje. als ik de query opschoon verdwijnen ook automatisch de waarden in de tabellen maar dat wil ik niet. ik houd nu op twee plaatsen dezelfde gegevens bij en dat is natuurlijk niet nodig. hoe los ik dit op???

groet

proatbuul
 
Een query is geen tabel. Een query is een weergave van de gegevens uit éen of meerdere tabellen aangevuld met berekende waarden.
Je kunt, bij simpele selectie queries, waarden in tabellen wijzigen. Als de query complexer wordt lukt dat ook niet meer en moet je daarvoor update queries of recordsets gaan gebruiken (bound access formulieren werken op de achtergrond met recordsets).

Voor meer informatie over de verschillen tussen tabellen queries moet je maar eens in onderstaande document kijken:
http://tp.hen.nl/softwijs/Access2000-B.pdf
 
sorry, maar ik kan je reactie niet helemaal plaatsen. vanzwam heeft me tot nu toe geholpen. mijn vraag is dus of ik nu ik de gegevens bereken via het formulier zelf ik deze query nog nodig heb.
 
proatbuul zei:
sorry, maar ik kan je reactie niet helemaal plaatsen. vanzwam heeft me tot nu toe geholpen. mijn vraag is dus of ik nu ik de gegevens bereken via het formulier zelf ik deze query nog nodig heb.

In princiepe eigenlijk niet. Je kan dan een rapport maken op basis van je tabel, ma ja, is eigenlijk niet volgens de regels van de kunst, maar het werkt, en dat is het voornaamste dacht ik.
 
oke,

maar het is dacht ik ook niet de bedoeling om dubbele gegevens bij te houden. als ik de query nu opruim verdwijnen dus ook de gegevens in de tabellen.

trouwens hoe krijg ik het voor elkaar om als ik de gegevens op geboortedatum via een rapport uitdraai, de aantallen op het rapport automatisch op geteld worden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan