• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veryfood

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2015
Berichten
5
Hoi iedereen,

Wie kan mij aub helpen met het volgende probleem:

Ik heb een werkblad met een gegevensvalidatie gemaakt in excel 2010 en dit doet precies wat ik wil, maar......
Als ik mijn werkblad opnieuw open na het opslaan en sluiten, dan werkt mijn gegevensvalidatie niet meer. Alsof het niet is opgeslagen.
Ik moet dan opnieuw naar gegevensvalidatie gaan en op ok klikken om het terug te laten werken.

Wie kan mij helpen om dit op te lossen?

Ps. in bijlage vinden jullie een voorbeeldje.

Alvast bedankt,

groetjes.
 

Bijlagen

  • Werkblad verschuiving test.xlsm
    13,2 KB · Weergaven: 256
gegevensvalidatie

Hoi Jean-paul,

Allereerst bedankt voor je reactie en je oplossing.

Het voorbeeld dat je me gaf werkt perfect, en is ook nog eens niet zo ingewikkeld, thanks hiervoor.

Nu vraag ik mij af, of er ook een formule is die ervoor zorgt, dat van zodra ik een letter of een paar letters ingeef dat ik dan alles zie in mijn dropdown list die met die letter begint.

Het gaat hier namelijk over een lijst met 1000 artikels of meer, anders moet ik iedere keer gaan zoeken in die dropdown list.

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.



Met vriendelijke groeten.

Didier
 
Didier,

Kijk eens of je wat met dit bestandje kunt.
Het doet volgens mij wat je wil.

Het bestand je is volgens mij door HVS gemaakt of aangepast.
 

Bijlagen

  • Validatie Met VBA.xlsm
    19,6 KB · Weergaven: 258
zeker bestaat ook,zoeken in validatie
heb voorbeeld aangepast voor 2000 artikels
 

Bijlagen

  • Werkblad verschuiving test(jp2).xlsm
    61,4 KB · Weergaven: 142
Hoi iedereen,

Bedankt voor de reacties.

Even nog een vraagje aan Jean-Paul:

Jouw voorbeeld werkt perfect, maar ik zoek de formule dat ik enkel de namen krijg met de beginletters die ik ingeef in mijn drop down list.

Vb. als ik de letters ba zou ingeven, dat ik dan enkel de artikels krijg die met ba beginnen.

Hopelijk vraag ik niet te veel.

Alvast super bedankt iedereen voor de spontane hulp.

Groeten ,

Didier.
 
Didier,

Heb je het bestandje wat ik bijvoegde ook bekeken?
Die doet wat jij wil met de eerste letter, of bedoel je toch wat anders.

Suc6
 
Nee je vraagt niet te veel, we zijn vrijwilligers die vrijblijvend kunnen in gaan op gestelde vragen, hier een mogelijke oplossing naar waar je op zoek bent, er zijn waarschijnlijk nog meerdere oplossingen.
 

Bijlagen

  • Werkblad verschuiving test(jp3).xlsm
    61,5 KB · Weergaven: 119
Hoi,

Het laatste voorbeeld van Jean-Paul doet inderdaad wat ik zoek, net als het voorbeeld wat Excel amateur heeft geplaatst.
Waarvoor dank, uiteraard, in het laatste voorbeeld van Jean_Paul moet ik de gegevensvalidatie opnieuw valideren na het opslaan, sluiten en opnieuw openen van het document.
Ook in het document dat je in bijlage mee poste.
En dat wil ik uiteraard vermijden, hé.

Bij het voorbeeld in bijlage dat Excel amateur, poste werkt het wel, alleen die vba codes, daar begrijp ik niet zo veel van. :confused:


Groeten,

Didier.
 
Lukt het niet om de VBA Code in je bestandje te zetten?
Dit bestandje is toen gemaakt omdat die persoon het zelfde probleem had. ( iedere keer opnieuw de validatie te activeren)
 
ik denk dat het nu verholpen is
 

Bijlagen

  • Werkblad verschuiving test(jp4).xlsm
    61,6 KB · Weergaven: 149
Dag JeanPaul,

ik heb hetzelfde probleem als Veryfood en zou het graag zonder VBA oplossen.
Jouw "Werkblad verschuiving test(jp4).xlsm" doet het inderdaad.

Kan jij de oorzaak aanwijzen waarom Excel hier zo reageert (telkens opnieuw na heropenen de validatie herbevestigen) en hoe je dit hebt opgelost in je laatste bijlage ?

met vriendelijke groeten,
Marnik
 
Dag Jean-Paul,

ik heb je voorbeeld 4 bestudeerd.

Wat me opvalt is dat je bij de lijstbron van de gegevensvalidatie verwijst naar een bereiknaam (ABL). Deze bereiknaam verwijst naar een formule (VERSCHUIVING) met de cel waar de gegevensvalidatie in geldt (H10).
Dit terwijl ik eerder probeerde om de formule (VERSCHUIVING) direct in de lijstbron van de gegevensvalidatie van die cel te zetten. Is dit de reden waarom de validatie blokkeert bij opstarten ? En waarom werkt dit wel met eerdere versies van Excel (.xls) ? Vreemd :confused:

In de eerdere xls-versies mag je ook foutmelding aanvinken. Bij de xlsm-versie niet. Hoe vang je alsnog een verkeerde invoer op ? Met VBA ?

En tenslotte heb ik ook met verbazing gekeken naar jouw methode om op lettercombinaties te zoeken (ipv eerste letters). Knap gedaan :thumb:
Alleen zie ik in de eerste kolom van het werkblad met de opsomming een formule waarin wordt verwezen naar het werkblad waarop de gegevensvalidatie geldt.
D.w.z. dat, als je dat werkblad dupliceert (aanmaken van een tweede keuzeformulier bvb.), dat het niet meer werkt. Is dit te omzeilen ?

Groeten,
Marnik
 
@Marnik
Je eerste vraag weet ik niet, de vraag van zoeken in validatie kan je in meerder rijen laten bewerken, het kan zelfs zover dat je zoekt op een adres en na keuze verschijnt de naam van dat adres, maar je zit in iemand anders zijn topic volgens mij, open je eigen topic en kom met je eigen voorbeeld dat werkt makkelijker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan