• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

wheel

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2009
Berichten
281
Hoi allen,

Er mag alleen iets in cel D1 worden gezet als er in de cellen A1, B1 en C1 een waarde staat. Als één van deze cellen leeg blijft, mag er niets worden ingevuld in D1.

Ik heb via gegevensvalidatie > aangepast een formule gebruikt, maar die werkt niet helemaal. :confused:

Formule is =ALS(A1:C1="";onwaar;waar)

Weet iemand de juiste formule of een andere methode dan validatie?

Gr. Wheel ( die inmiddels een boek heeft gekocht over VBA :D )
 
Kies bij Toestaan voor Aangepast.
De formule wordt dan:

Code:
=AANTAL.LEGE.CELLEN(A1:C1)=0

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Hallo Roncancio,

Formule werkt perfect. Thnx.. :thumb:

Vraagje erbovenop: als ik na het invoeren van de waarde in cel D1 iets weghaal in een van de andere cellen, dan blijft de waarde in D1 bestaan. Is er ook een mogelijkheid om dat te voorkomen? Dus dat A1, B1 en C1 ingevuld moeten blijven om de waarde in D1 te behouden.

Gr. Wheel.
 
Wheel bekijk het eens of het dit is ;)
 

Bijlagen

  • Wheel.xls
    14,5 KB · Weergaven: 46
Hallo Roncancio,

Formule werkt perfect. Thnx.. :thumb:

Vraagje erbovenop: als ik na het invoeren van de waarde in cel D1 iets weghaal in een van de andere cellen, dan blijft de waarde in D1 bestaan. Is er ook een mogelijkheid om dat te voorkomen? Dus dat A1, B1 en C1 ingevuld moeten blijven om de waarde in D1 te behouden.

Gr. Wheel.

Moet de waarde weg of blijven staan ?
 
Daniel,

Nog erg bedankt voor je eerdere hulp en geduldigheid.. :eek::thumb:

Het gaat er in deze vraag om dat er alleen iets mag worden ingevuld in D1 als aan de voorwaarde is voldaan dat A1, B1 en C1 zijn gevuld. De formule van Roncancio werkt daarvoor perfect.

Het is daarna echter mogelijk dat er na de invoer in D1 iets wordt weggehaald uit A1, B1 of C1 en de invoer in D1 blijft. Dat moet niet kunnen. De waarde in D1 mag alleen blijven als de andere drie cellen zijn gevuld.

Hoop dat ik het zo duidelijk verwoord.

Gr. Wheel.
 
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If WorksheetFunction.CountIf(Range("A1:C1"), "") > 0 Then Range("D1").Value = ""
End Sub

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Daniel,


Het is daarna echter mogelijk dat er na de invoer in D1 iets wordt weggehaald uit A1, B1 of C1 en de invoer in D1 blijft. Dat moet niet kunnen. De waarde in D1 mag alleen blijven als de andere drie cellen zijn gevuld.

Hoop dat ik het zo duidelijk verwoord.

Gr. Wheel.

Dat doet mijn formule , ik zie ondertussen al een vba oplossing van Roncancio :thumb:
 
@ Roncancio,

Zelfs met de code kan ik nog steeds de waarden verwijderen in de cellen A1, B1 en C1 en blijft D1 toch ingevuld.

Wat doe ik fout? Zie bestandje. :confused:

Wheel.
 

Bijlagen

  • validatie lege cellen.xls
    30,5 KB · Weergaven: 26
@ Roncancio,

Zelfs met de code kan ik nog steeds de waarden verwijderen in de cellen A1, B1 en C1 en blijft D1 toch ingevuld.

Wat doe ik fout? Zie bestandje. :confused:

Wheel.

Data verwijderen in excel is steeds met de rechtermuisknopen inhoud wissen niet gewoon de cel selecteren en enter , dan is de cel niet leeg , wel de data is weg . Het zal nog een boek worden ;)
 
Ik begrijp wat je bedoelt. Echter, de huis-tuin-en-keuken gebruiker, zoals ik, selecteert de cel en drukt op DELETE. Tenminste, dat denk ik ;)

Ik ben ook met jouw bestandje bezig, maar vraag me af hoe ik die formule in de validatie invoer en hoe ik daarna willekeurige tekst kan invoeren in plaats van wat tussen haakjes staat. :confused:

Nog een boek :confused: voorlopig maar eerst wat ik nu heb :rolleyes:
 
Ik begrijp wat je bedoelt. Echter, de huis-tuin-en-keuken gebruiker, zoals ik, selecteert de cel en drukt op DELETE. Tenminste, dat denk ik ;)

Ik ben ook met jouw bestandje bezig, maar vraag me af hoe ik die formule in de validatie invoer en hoe ik daarna willekeurige tekst kan invoeren in plaats van wat tussen haakjes staat. :confused:

Nog een boek :confused: voorlopig maar eerst wat ik nu heb :rolleyes:

Ik heb 2 formules in mijn bestandje gezet eentje die tekst op een ander blad ophaalt en eentje waar jezelf tekst in de formule zet , je kan opteren om ergens die tekst al meer te zetten , ik werkte naar analogie van je vorige topic .
 
Ja, het is voortborduren op mijn vorige topic.

Op het blad Opmerkingen kan in kolom D allerlei willekeurige tekst worden neergezet. Maar men moet daarvoor de naam van de medewerker (kolom A), de datum (kolom B) en de naam van de leidinggevende (kolom C) invullen.

Zonder een van deze voorwaarden is het anders niet mogelijk om iets in D neer te zetten. En achteraf moet dan niet een van de voorwaarden (A, B of C) weggehaald kunnen worden. Het zijn 'verplichte' velden.
 
En daar zal terug het schoentje niet passen , in je eerste vraag staat een range A1:C1 en dan D1 , maar eigenlijk is het voor een ganse kolom D dat dit rij per rij moet werken A2:C2 > D2 enz. tot eventueel laatste rij .
 
Eh, ja, dat klopt.. ik dacht dat als ik eenmaal wist hoe het in elkaar stak het met D: D (aan elkaar anders krijg je :D ) voor de hele kolom kon worden opgelost. :confused:
 
Dus als er eenmaal een waarde is ingevuld in kolom A, B of C dan mag die cel niet meer leeg worden.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Precies, A, B en C moeten zijn gevuld. Als een van de drie niet is gevuld, dan blijft D leeg.

Gr. Wheel.
 
In bijgevoegd bestand kan wel een waarde aangepast worden in A, B en C maar de waarde kan niet worden verwijderd.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • Kopie van validatie lege cellen.xls
    33 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
@ Roncancio,

Ziet er veelbelovend uit :thumb:

Van de codes snap ik nog geen bal, maar daar heb ik mijn boekje voor gekocht he :D

Ik ga eens kijken of ik een en ander praktisch kan toepassen.

Erg bedankt voor de moeite :thumb:

Uiteraard wordt ook Daniel niet vergeten ;) thnx

Gr. Wheel.
 
Hmm,

Na heel wat trial and error kom ik er toch niet uit. :confused:

Hoe voer ik de volgende formule zo in dat het voor de hele kolom A, B en C geldt?

=AANTAL.LEGE.CELLEN(A1:C1)=0

Ik heb (A:C) geprobeerd, maar dan krijg ik toch een foutmelding in D als ABC zijn ingevuld, waarschijnlijk omdat dan de rest van de kolommen als lege cellen worden meegerekend.

Gr. Wheel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan