Gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egbert12345

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2010
Berichten
496
Zie mijn voorbeeldbestand.
In de cellen B2 t/m B3 heb ik gegevensvalidatie opgenomen, die verwijst naar E2 t/m E9. Sommige cellen (E5 t/m E9) zijn leeg omdat daar wellicht functies bij komen.
De gegevensvalidatie laat nu die lege cellen zien. Om dat te voorkomen moet ik het bereik aanpassen (alleen gevulde in kolom E) en dat vind ik niet handig.
Hebben jullie een suggestie?

groet Egbert
 

Bijlagen

  • gegevensvalidatie.xlsx
    9 KB · Weergaven: 17
Gebruik geen vast bereik voor je keuzelijst, maar een gedefinieerde Naamrange met deze formule:
Code:
=VERSCHUIVING(Blad1!$E$2;;;AANTALARG(Blad1!$E:$E)-1)
Ik heb de reeks de naam Functies gegeven (voorstel van Excel) en je gebruikt dus in je validatie de naam Functies.
 
Maak gebruik van een echte tabel, heb je die formule ook niet nodig.
 
Hallo Harry, wat bedoel je met een echte tabel? Ik dacht dat de oplossing van AccessGuru werkte, maar in mijn toepassing waar ik dat heb opgenomen staan in kolom E een aantal regels andere gegevens en dan loopt het weer fout.
groet Egbert
 
Dát bedoelt Harry dus met 'een echte tabel' Je kunt niet op jouw manier werken, omdat die niet gestructureerd is. Mijn oplossing werkt prima omdat er in kolom E alleen gegevens staan die daar horen (namelijk: de onderdelen van je keuzelijst). Dan moet je er dus géén andere gegevens in zetten, want dan help je het systeem om zeep. En waarom zou je ook? Je het méér dan genoeg kolommen om de rest neer te zetten. Desnoods zet je de opties voor je keuzelijst op een ander werkblad, dat werkt prima. Heb je helemaal nergens meer last van. Maar vooral: leer gestructureerd werken, en kwak niet overal her en der gegevensblokken neer.
 
Ter illustratie
 

Bijlagen

  • __echte_dynamische_tabel.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan