• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde in draaitabel ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Berichten
690
Goedemiddag,

Op mijn werk heb ik een vraag gekregen die ik dacht op te kunnen lossen met een draaitabel, maar helaas lukt het me niet.

Ik heb een klein deel van een zeer groot bestand bijgesloten.
De vraag is simpel, maar de oplossing waarschijnlijk niet.

Men wil een overzicht hebben, ik dacht in een draaitabel, met daarin een overzicht van het gemiddeld aantal telefoongesprekken uitgesplitst per dag. En een verdere uitsplitsing per uur.

Bijv.
van alle maandagen een gemiddelde om 8 uur, om 9 uur enz. t/m 17 uur.
van alle dinsdagen idem
enz.
Dus: hoeveel telefoontjes komen er GEMIDDELD binnen op maandag tussen 8 uur en 9 uur, tussen 9 en 10 enz.
Dit op basis van de gegevens uit kolom U.

Dit heb ik geprobeerd met een draaitabel in het tweede tabblad, maar ergens gaat er iets niet goed.

Is dit een goed idee of is er een andere oplossing die beter is?

Alvast bedankt voor alle hulp.

Met vriendelijke groeten,
Eric
 

Bijlagen

  • Draaitabeltest.xlsx
    306,6 KB · Weergaven: 43
Je kunt in ieder geval onderstaande formules gebruiken.

R2=jaar($Q2)
S2=maand($Q2)
W2=dag($Q2)

Kun je aangeven wat je denkt dat er niet goed gaat.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt de aantallen per dag en per uur nodig om een gemiddelde te kunnen bepalen. Maak bij voorkeur gebruik van tabellen voor data-analyse dan loop je nooit te hannesen met bereiken.

Met een extra kolom, hier ontkom je volgens mij niet aan, tenzij @oeldere iets uit de hoge hoed kan toveren.

Formule voor het tellen van het aantal calls per datum en per uur:
Code:
=SUMPRODUCT((INT([date])=INT([@date]))*(HOUR([date])=HOUR([@date])))

In een draaitabel kan je groeperen dus de kolom 'uur' heb ik niet gebruikt.
 

Bijlagen

  • Draaitabeltest.xlsb
    161,7 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
Volgens mij zit het probleem van TS in het aantal dagen "maandag", "dinsdag", etc.
Nu heeft hij gegevens van 3 dagen, maar veronderstel dat hij afkomt met de gegevens van een ganse maand (28, 29, 30 of 31 dagen) , dan zullen bepaalde weekdagen 4 keer voorkomen en andere weekdagen 5 keer.
Om dan tot een gemiddelde voor de maandag, dinsdag, etc te komen, tja dan zal je nog een zijsprongetje moeten maken voor het aantal effectieve weekdagen in die tabel.
Even afwachten of dit het probleem is.
 
Goedemiddag,

@ VenA: namens mijn collega bedankt voor uw oplossing. Dit lijkt goed te werken en te doen wat hij wil hebben. Mochten er nog nadere vragen zijn dan komt hij er zo snel mogelijk op terug.

@cow18: ook u bedankt, ik ga toch dit vraagstuk op opgelost zetten, maar mocht u nog toevoegingen hebben dan zie ik deze wel.

Met vriendelijke groeten,
Eric
 
@evelthoven

Dan verneem ik ook nog graag je reactie op mijn bijdrage in #2.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan