• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getallenreeks vertalen naar cijfers tussen 0 en 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

stiefel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 aug 2015
Berichten
4
Ik moet getallenreeksen (resultaten) vertalen naar scores; cijfers tussen 0 en 10. Een praktijkvoorbeeld: ik moet van een aantal routes berekenen wat de totale lengte is. De langste route krijgt een 10, de kortste een 0. Hoe bereken ik cijfers voor ALLE routes?
Stel de reeks is:
38
34
32,5
29
22
19,7

De max is 38, die krijgt een 10
De min is 19,7, die krijgt een 0
Het gemiddelde is 29,2, dat zou een 5 op moeten leveren.
Hoe en met welke formule kan ik nu de rest berekenen?
 
Stiefel,

Kijk hier eens naar:
 

Bijlagen

  • Stiefeltabel.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 34
Moet er alleen geschaald worden tov de laagste en hoogste waarde of dient ook rekening gehouden te worden met het gemiddelde. Je geeft aan dat het gemiddelde (in je huidige voorbeeld 29,2) een waarde 5 moet krijgen. Stel ik wijzig 34 naar 37. Het gemiddelde wordt dan 29,7. Krijgt 29,7 dan de waarde 5 ipv 29,2?
 
Hoi,
Ja dat is juist, als de reeks wijzigt dan wijzigt ook het gemiddelde en dan ook de cijfers.
Bedankt voor je hulp!
Groetjes Marcel
 
Alternatief voor Timshels oplossing:

Code:
=AFRONDEN(B2/((MAX($B$2:$B$7)-MIN($B$2:$B$7))/10);2)

En om het middenpunt (score 5) te berekenen:

Code:
=AFRONDEN((MIN($A$2:$A$7))+((MAX($A$2:$A$7)-MIN($A$2:$A$7))/2);2)

In tegenstelling tot wat je aangaf is het gemiddelde niet het middenpunt. Het gemiddelde scoort namelijk 5,19.

Code:
=AFRONDEN((GEMIDDELDE($A$2:$A$7)-MIN($A$2:$A$7))/((MAX($A$2:$A$7)-MIN($A$2:$A$7))/10);2)

Wil je het middenpunt als als 5 hebben of het gemiddelde? Als je het gemiddelde wilt hebben zul je zien dat de stappen boven het gemiddelde verschillen van de stappen onder het gemiddelde
 
Alternatief voor Timshels oplossing:

Code:
=AFRONDEN(B2/((MAX($B$2:$B$7)-MIN($B$2:$B$7))/10);2)

En om het middenpunt (score 5) te berekenen:

Code:
=AFRONDEN((MIN($A$2:$A$7))+((MAX($A$2:$A$7)-MIN($A$2:$A$7))/2);2)

In tegenstelling tot wat je aangaf is het gemiddelde niet het middenpunt. Het gemiddelde scoort namelijk 5,19.

Code:
=AFRONDEN((GEMIDDELDE($A$2:$A$7)-MIN($A$2:$A$7))/((MAX($A$2:$A$7)-MIN($A$2:$A$7))/10);2)

Wil je het middenpunt als als 5 hebben of het gemiddelde? Als je het gemiddelde wilt hebben zul je zien dat de stappen boven het gemiddelde verschillen van de stappen onder het gemiddelde

Echt het gemiddelde en dus niet het middenpunt...
 
Ziet er een beetje gek uit, maar het zal wel.
 

Bijlagen

  • Stiefeltabel.xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Dan zou deze alles moeten ondervangen:

Code:
=AFRONDEN(ALS($A2<GEMIDDELDE($A$2:$A$9);($A2-MIN($A$2:$A$9))/((GEMIDDELDE($A$2:$A$9)-MIN($A$2:$A$9))/5);ALS(A2>GEMIDDELDE($A$2:$A$9);(($A2-GEMIDDELDE($A$2:$A$9))/((MAX($A$2:$A$9)-GEMIDDELDE($A$2:$A$9))/5)+5);5));2)

Let wel, deze stappen zijn lineair. Boven het gemiddelde zijn de stappen dus anders dan onder het gemiddelde.
 
Jongens, super bedankt voor alle hulp.
Dit is exact wat ik bedoelde en nodig heb!
Hartelijk dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan