Goede 27" monitor voor Office, InDesign, Premiere Pro, Photoshop etc.

Jansen!

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2024
Berichten
5
Bij mijn nieuwe Windows 11 desktop heb ik een LG UltraGear gaming monitor aangesloten. Heb deze geleend van mijn schoonzoon, die 'm momenteel niet nodig heeft.
Vergeleken met de full hd AOC die nog op mijn oude systeem werkt is het beeld te fel. De AOC geeft een prima beeld, ook voor de in de titel genoemde toepassingen.
Het gekke is dat de LG bijna niet aan te passen is. Alleen contrast en een aantal presets zijn beschikbaar.
In de meest gunstige stand is het beeld te blauw.
Is dit verschil te verklaren doordat de AOC een ips scherm heeft en de LG led?

Ik ben daarom op zoek naar een vervanger. Liefst met ips scherm, vanwege de grotere kijkhoek.
Zijn er forumleden die met Adobe programma's werken en hebben die suggesties?
Prijsindicatie: rond € 250,00 (of minder, indien mogelijk).
 
Dan gaat het vooral over de juiste weergave van kleuren, heb zelf een Benq BL2420PT (24").
Hier staan best aardige tips:

Lijkt me zeer raar dat je die LG UltraGear niet kunt instellen, aangesloten via HDMI?
Verder zijn ips en LED geen elkaar uitsluitende eigenschappen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie hartstikke veel instellingen, je kunt zelfs de kleurtemperatuur instellen!?
Je moet automatische presets vermijden, zodat je met de hand alles kunt/moet instellen.
Ik zou eerst bij Game Mode kiezen voor sRGB, en dan bij Picture Adjust de Brightness instellen.
 
Laatst bewerkt:
Ah. Over het hoofd gezien, denk ik.
Ik ga er maar eens mee aan de slag.
 
Voor werken met Photoshop, en andere grafische programma’s, is het beter om je monitor te calibreren, bijvoorbeeld met een Datacolor SpyderX. Niet vertrouwen op je eigen ‘kleurgevoel’ :).
 
1709715437588.png

De bovengenoemde opties zijn uitgeschakeld, lijkt het.
 
Staat Game mode uit?
 
Zoek even hoe je die monitor een complete reset geeft. Heb wel eens meegemaakt dat kan helpen.
Soms even Googlen staat niet altijd in de handleiding.
 
Je hebt hem op Vivid staan; al die opties hebben zo'n beetje 'eigen' instellingen, en daar kan je niets aan veranderen. Waarschijnlijk wél als je hem op sRGB zet. Zelf heb ik ook twee LG's met vergelijkbaar menu, en daar heb ik een optie <Custom>, en dat is degene die ik zelf kan inrichten. Alle andere opties zoals Vivid, RTS en FPS hebben vaste instellingen. Logisch dus dat je die niet kan veranderen.

Om de twee gelijk te krijgen gebruik ik dus een Spider, want zelf is dat niet te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan