• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Google sheets: opzoek functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

bart4

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jun 2021
Berichten
3
Hallo

Kan ik wat hulp krijgen bij het volgende vraagstuk?

Tab 1
In de eerste tab staat een lijst met ingrediënten in een eerste kolom. In de tweede kolom komt de categorie te staan waarin dat ingrediënt hoort. Bijvoorbeeld: ingrediënt = melk, categorie is dan drank. OF ingrediënt = aardappel, categorie is dan groente, enz...

Tab 2:
In de tweede tab komt dan een overzicht met alle categorieën in de eerste rij. Onder een bepaalde categorie komen dan alle ingrediënten die daarbij horen, verdeeld per kolom. Deze tab wordt handmatig ingevuld en dient als referentie.

Opgave:
Nu ben ik op zoek naar een formule die het ingrediënt vanuit tab 1 gaat opzoeken in het overzicht van tab 2. En vervolgens als deze het ingrediënt vindt in een bepaalde kolom, de juiste categorie overneemt en retourneren in de tweede kolom van tab 1.

Ik plaats hieronder ook de link naar een vereenvoudigde voorbeeld sheet, dit is om het te illustreren. Weet dat het in de oorspronkelijke sheet over iets meer categorieën en ingrediënten gaat.


https://docs.google.com/spreadsheets/d/16qJ5KFkKrKsvzRgjo9-lMBR_YzMHa0B693ni3UK3AAE/edit?usp=sharing

Alvast bedankt!
 
Ik heb het antwoord via een ander forum gevonden ondertussen. Hieronder de oplossing!


I entered the following formula into cell B1 in your spreadsheet

={ "Categorie" ; ArrayFormula(if(len( A2:A ) ; vlookup( A2:A ; query( iferror( split( flatten( if(len( 'Tab2'!A2:G ); 'Tab2'!A2:G &"~"& 'Tab2'!A1:G1;) ) ; "~" ) ); "where Col1 <> '' " ; 0 ) ; 2 ; ) ; ) ) }



I hope this helps,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan