• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Grafiek met 2 normlijnen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Georgyboy

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
893
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Beste allen,

Is het mogelijk om 2 normlijnen (doellijnen) (Horizontaal in een staafgrafiek) in een grafiek toe te voegen?

Het gaat om een gaar proces waar de temperatuur tegelijkertijd gemeten word van de kern van het product en de ruimte.
Het éérste proces is het gaar proces en het tweede is het koelproces.

In de 1°grafiek via een draaigrafiek is er geen Normlijn,
in de 2° grafiek is er wel een normlijn echter is in de staafgrafiek het proces verloop niet zichtbaar zoals in de 1° grafiek.

Is er ook een 2° normlijn (horizontaal) mogelijk? Vb tussen 55°C en 70°C? zonder extra kolom in de tabel met gegevens.

Alvast bedankt!
Groeten Georgyboy
 

Bijlagen

  • Grafiek met 1 Normlijn.xlsb
    44,3 KB · Weergaven: 1
Dubbele Normlijn is me gelukt met een 2° doelstelling,
Misschien kan het mooier, beter?

Kan dit beter met VBA ?
 

Bijlagen

  • Grafiek met 1 Normlijn.xlsb
    44,6 KB · Weergaven: 4
tja, je kunt er altijd nog iets moois aan toevoegen, hoe ver wil je gaan ?
 

Bijlagen

  • Grafiek met 1 Normlijn.xlsb
    91,1 KB · Weergaven: 9
Dankjewel Cow18,
Dit is voor mij al stukken visueel beter :)

Eigenlijk is het zo, we hebben een thermometer met 2 sondes waar we 1 in de ruimte en 1 in het product steken. De tijdspanne kunnen we instellen per registratie van uren tot seconden om 1 meting te doen, hier was het om de 5 minuten, maar dit had je allang door :)

De tijd en T° boven de 55°C en terug naar 55°C zijn belangrijk om de P-Waarde te meten,
hoe hoger de T° en hoe langer de tijd hoe meer afdoden van bacteriën . in bijlage de formule.

We kunnen een maatstaf P-121 of in ons geval P-70 hanteren.

Verder vanaf 70°C kunnen we salmonella beginnen afdoden, men zegt min. 6 min bij 70°C, vandaar T° van
minimum 72 beter 74°C om een veiliger product te bekomen. Natuurlijk hangt alles af van het begin kiemgetal en de mogelijkse besmetting vandaar de voorgeschreven hygiëneregels!

De meting kunnen we uitlezen in een "CSV" bestand welke we dan verder kunnen analyseren via Excel, grafieken, ...

Ben al heel tevreden met de geboden oplossing.
Maar mocht het een uitdaging zijn met bijgaande info dan ben ik natuurlijk zéér benieuwd.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Gaar en Koelproces.xlsb
    60,1 KB · Weergaven: 1
  • Logging T° Product - Ruimte.csv
    4,7 KB · Weergaven: 4
uitdaging aanvaard ...
 

Bijlagen

  • Gaar en Koelproces.xlsb
    84,2 KB · Weergaven: 10
Hoe knap is dit weeral, bewondering je hoe de vraag met technische info weet om te zetten tot iets heel moois! 👍
Hoop voor je een leuke uitdaging, voor mij alleszins knap en véél beter dan verwacht.
Wederom dank om je tijd en kennis te delen! 👍
Hoop dat deze vraag en oplossing ook voor anderen een prachtvoorbeeld zijn van VBA en gebruikte formules.

Ga er de komende dagen mee aan de slag direct via een CSV bestand.

PS Proces ??? = waar de sondes na instellen van de thermometer nog niet in de oven zijn en de overgang van oven naar koelruimte.

Groeten,
Georgyboy
 
dat van die ???, dat had ik wel begrepen, dat dat eventjes niet in de koelcel en niet in de oven was, maar ik kon er niet echt een goeie naam op plakken.
Dank je voor de complementjes,.
Je kan er anders nog een voorwaardelijk opmaak aan toevoegen aan dat getal met een tabelletje, rood < 500 = nicht gut, oranje = 500-700 = gut, groen >700 = gut (die getallen weet ik niet).
Dan was er in die beschrijving nog een 2e tak en die had ik niet meegenomen, dat was, als ik me niet bedrieg, als de max temp minder dan 5° boven de grens ging, Dat moet je anders desnoods ook nog eens aanpakken.
 
Dankjewel cow18! :)
Mijn vraag is wederom meer dan de verwachte oplossing.
Respect en bewondering om je kennis te delen.

Met vriendelijke groeten,
Georgyboy
 
Terug
Bovenaan Onderaan