grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

paul.jacobs

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2004
Berichten
424
Hallo

Ik wil een grafiek maken maar kom er niet uit…
Ik heb een tabel transactie.
Je hebt daar o.a.
[Datum]
[bij]= bedrag wat er bij is geboekt
[af]= bedrag wat er is afgeboekt

Wat ik wil is een grafiek waarin je kunt zien wat het saldo is op het einde van elke maand.
Misschien kan iemand me helpen

Paul
 
Ik zou denk ik een kruistabel query maken waarin je het saldo per maand berekent, en daar dan een grafiek van maken. Zou simpel moeten zijn...

Michel
 
ff wat gemaakt voor jou om mee te spelen.
Let wel hij is niet waterdicht, maar geeft wel goed de mogelijkheden weer.
Bekijk alle code van knoppen, query en eigenschappen grafiek.

Handleidinkje:
- vul de maand in en druk op "form openen" in FormSelectMnd.
- Druk op knop "Grafiek openen" in Transactie.

Speel hier maar even mee, dit geeft je een "simpel" beeld van hoe je het kan doen.
 
Laatst bewerkt:
hallo

Ik ben bang dat het niet helemaal is wat ik bedoel.
Ik wil graag het saldo berekenen, dus wat ik op het einde van de maand in totaal kas heb.
Niet wat mijn omzet van de maand is.

Groeten
Paul
 
Query gemaakt:
- datum maand
- bij
- af
- saldo

En daarvan een grafiek gemaakt.
Was ongeveer 5 min werk.
Grafiek maken is relatief simpel:
- selecteer query klik op Draaigrafiek en sleep de velden.

Is dit wat je zocht? :)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het voorbeeld maar helaas is het niet wat ik bedoel.
Ik wil graag een grafiek waarin ik het saldo kan zien per maand kan zien. Niet de omzet.
 
Ga er vanavond wel even mee stoeien.
Wat je eigenlijk wil, heb ik wel een keer in Excel gemaakt, maar dat was daar ook al niet heel erg simpel....

Michel
 
Zo iets? Het voorbeeld heet TotaalSaldo

Michel
 

Bijlagen

  • Transactie2.rar
    14,6 KB · Weergaven: 30
Zoals je in de onderliggende query kunt zien, maak ik hier gebruik van een lopend totaal, m.b.v. DSum.
Hoe die truc werkt, kun je op deze website rustig nazien:

Datapig
 
Hoi OctaFisch,

Super mooi voorbeeld, maar ik probeer er een contractnummer aan te hangen maar helaas zonder resultaat :confused:
 
Wat wil je precies bereiken? Als we de Dsum formule eens nader bekijken, dan zul je zien dat hij nooit zal gaan werken:

TotaalGeleverd: DSum("Hoeveelheid";"Afroepen";"Month([Levering datum])<= " & [MijnContract])

De eerste twee argumenten zijn hopelijk duidelijk: eerst geef je het veld aan dat je wilt sommeren, vervolgens de tabel waar het veld in staat.
Het criterium is derhalve het probleem...

Je hebt, confom het voorbeeld, een veldnaam MijnContract gemaakt voor de contractID's, en vervolgens heb je dat veld de eigenschap Group By gegeven. Omdat het ContractID een uniek nummer is, zal dat niets uitmaken op je groepering: groeperen doe je op gegevens die meerdere keren voorkomen, zoals bijvoorbeeld een bedrijfsnaam in Offertes, of een datum(groep). ContractID is dus niet geschikt hiervoor. Je zult zien, dat je net zoveel records krijgt in het resultaat als dat je niet zou groeperen.

Het tweede deel van het probleem zit dus in het criterium van de DSum:
"Month([Levering datum])<= " & [MijnContract].
Hier geef je aan, dat de waarde van de functie Month([Levering datum]) kleiner of gelijk moet zijn aan het (unieke) ContractID. Dit is een vergelijking op twee verschillende soorten gegevens, en levert dus zelden een bruikbaar totaal op.
In het voorbeeld dat ik heb gemaakt, wordt dan ook het criterium Month([Levering datum]) gebruikt, waarin de maandwaarde van de leveringsdatum wordt vergeleken met het groeperingsveld MijnMaand, dat dezelfde berekening maakt op het veld [Levering datum].
"Month([Levering datum])<= " & [MijnMaand].

Je zou misschien iets kunnen maken met ContractNummer, maar ik vraag mij af of dat zinvol is voor een lopend totaal...

Hopelijk is hiermee de functie wat duidelijker...

Michel
 
Dank je OctaFisch, mede door jou verhaal ben ik verder gekomen.
:thumb:

Probeer maar met nummer 1000
 

Bijlagen

  • Contracten.rar
    33 KB · Weergaven: 23
nou het werkt prima maar......
In mijn tabel transactie heb ik meerdere jaren staan en wil die dus ook te zien krijgen.
Nu komen alle maanden bij elkaar ( januari bij januari)
wie o wie????
 
Een veld erbij in de query.
Bijvoorbeeld:

MijnJaar: Year([levering datum])
En deze op Group By zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan