• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafiekprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gesus

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2006
Berichten
126
Hallo lezers,

Hier een probleem dat wel met VBA is op te lossen, maar kan dit ook op een andere manier...
Mijn grafiek laat over de jaren 2007, 2008 en 2009 de maandverkopen zien. Op zich geen probleem, maar het jaar 2009 kent nog maar 9 volle maanden. Ik heb in alle maanden van 2009 een formule staan, waardoor er bv 0 of "" komt te staan. In beide gevallen zien je de lijngrafiek over 2009 naar 0 duikelen voor de nog komende maanden. Het is natuurlijk makkelijk om de formules van de nog niet bestaande maanden weg te halen, zoadat de grafiek gewoon na september niets meer laat zien. Maar kun je ook een formule voor deze nog niet gevulde maanden verzinnen waarbij de grafiek na september niet duikelt naar 0, maar gewoon ophoudt?

Ik ben benieuwd!

met vriendelijke groet,
Gesus
 
Dit kan eenvoudig op 2 manieren.
1) formules van maanden die nog geen resultaat hebben niet laten resulteren in 0 of "", maar in NB(). Oftewel, zoiets als: =ALS(A1>0;A1;NB())
Zo forceer je een fout, welke niet zichtbaar zal zijn in de grafiek.

2) gebruik dynamische bereiken in je grafiek. Dit doe je door aan een naam een dynamisch bereik te koppelen (via =VERSCHUIVING) .
 
Geweldig en toch zo simpel...

Thanx!! en via voorwaardelijke opmaak zorg ik ervoor dat de foutwaarde bij NB() niet zichtbaar wordt in het overzicht.

Groet,
Gesus
 
Graag gedaan, en inderdaad, het is simpel maar je moet het wel weten....

p.s. oplossing 2 is mooier, maar wel meer werk.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan