Harde schijf (windows 7) compleet formatteren voor het gebruik als 2e harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Royy212

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2011
Berichten
183
Hoi,

Mijn huidige PC met Windows 8 heeft 2 schijven op dit moment.
Een SSD met 100gb (mijn C schijf met windows 8 erop geinstalleerd) en een HDD met 2 TB die het nooit goed heeft gedaan. (irritant geluid wanneer ik een programma vanaf mijn D schijf afspeel).

Vandaag kwam ik erachter dat ik nog een oude PC heb met Windows 7. In die PC zit één harde schijf (1TB) met Windows 7 (verdeelt in 2 partities C / D).

Nu zit ik het het volgende:
Wanneer ik mijn huidige PC van de D schijf unplug, krijg ik een error dat mijn D schijf moet zijn aangesloten voordat mijn PC volledig wil opstarten. (error: reboot and select proper boot device)

Op dit moment ben ik bezig met het volgende:
Ik formatteer met CCleaner mijn huidige D schijf. (dit duurt even)


Nu heb ik de volgende vragen:
- Heeft iemand enig idee of ik hierna mijn computer zonder mijn D schijf kan booten? (windows zit zover ik weet volledig op mijn C schijf, had het ook na gechecked en kan geen files vinden op mijn D schijf)
- Kan ik met CCleaner ook mijn oude C schijf compleet formatteren (dus dat windows er ook van af is)? (Ik heb eerder vandaag met DBAN en een programma om van mijn USB een flash drive te maken, geprobeerd om mijn oude C schijf te formatteren, maar dit zonder succes.)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat iemand mij verder kan helpen.
 
Plaats hier eens een schermafdruk van Windows 8 Diskmanager.

Met CCleaner kan je niet formatteren. Dat doe je met disk management tools of met Format van Windows zelf.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat Royy212 formatteren en Permanent veilig wissen (onherstelbaar) van alle inhoud en vrije ruimte van een schijf, met elkaar verwart. En dat laatste kan lang duren, want je kunt instellen hoe vaak je moet overschrijven.

Volgens mij kun je beter formatteren. Volgens mij is die oude defect en moet vervangen worden. Gebruik je daarvoor die geformatteerde (Windows 7) schijf dan zou het moeten lukken. Immers aan die SSD verandert niets. Waarom die dan niet boot zonder die 'D' is vreemd.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, ik had al het gevoel dat formatteren niet het juiste woord is.
Maar om mijn oude C schijf met windows 7 als mijn nieuwe D schijf te gebruiken, moet ik toch eerst windows 7 verwijderen van de huidige schijf, neem ik aan?

Edit: Zojuist geprobeerd om mijn D schijf permanent te wissen, maar tevergeefs, ik kan mijn PC nog steeds niet opstarten zonder die schijf. Hierna probeerde ik alleen via mijn kapotte D schijf mijn PC op te starten, maar dat kan niet omdat er geen windows op staat.

Foto van Diskmanager: http://imgur.com/a/zVeEb
 
Laatst bewerkt:
De bootbestanden staan op de D:, start met de systeemherstelschijf of installatie dvd/stick en pleeg eerst een opstartreparatie, wil dat niet, zet een screenshot met beide schijven erin van schijfbeheer hier neer wat @edmoor ook vroeg.

Die ander schijf kun je gebruiken door eerst de partities te wissen en nieuwe aan te maken en die te formatteren en schijfletters te geven.
 
Maar hoe kunnen de bootbestanden op D staan? Ik had in mijn eerdere bericht nog een foto erbij gezet van het disk management. Hier zie je ook dat hij 100% leeg is.
 
Je maakt het wel verwarrend. Op die afbeelding staat C Opstarten. (error: reboot and select proper boot device) Als je dit leest zou je in de BIOS moeten zijn en daar de C moeten selecteren voor het opstarten. Vreemd dat daar D staat en onderaan E Lange Pier heeft volgens mij veel ervaring op dit gebied.
 
Wat ook vreemd is dat je wel een foto van schijfbeheer neerzet, wat ik heb gemist, maar de onderste gegevens komen niet overeen met de bovenste.
Staat in het onderste deelvenster wel alle schijven?
 
Nog een foto van diskmanager: http://imgur.com/a/SSKGb (alle schijven staan in beide foto's)
En had eerder een fout gemaakt, mijn SSD(huidige C schijf) is 120GB ipv 100.
Ik ga kijken of ik in de BIOS iets verkeerd heb gedaan.

EDIT: Ik zie allemaal opties, maar weet er vrij weinig van af. Ik ga morgen uitgebreid kijken op het internet en desnoods foto's van mn BIOS maken.
 
Laatst bewerkt:
Indien er niet wordt opgestart v.a. de SSD als die er alleen in zit heeft het weinig met de bios te maken, die C: partitie is niet actief gemaakt, die eerst actief maken en nogmaals proberen.

Die gereserveerde ruimte staat op de andere schijf, die had ook op de SSD moeten staan, kun je niet meer veranderen maar of het invloed heeft zie je pas als je bovenstaande hebt gedaan.

Of windows installeren op een maagdelijk schone SSD, dus zonder partities, krijg je vanzelf die gereserveerde ruimte, indien eerst geformatteerd niet.
 
Ik heb zojuist mijn C partitie actief gemaakt, echter hierna kreeg ik problemen en kan ik mijn PC niet fatsoenlijk opstarten.

Er stond dat ik de Windows installatie CD in de PC moest doen. Dit heb ik gedaan, hierna kreeg ik verschillende opties:
Systeemherstel, resetten naar fabriekswaarde, CMD prompt gebruiken, herstellen met installatie kopie, UEFI instellingen wijzigen, PC vernieuwen, opstartherstel.

PC vernieuwen probeerde ik als eerst maar dan staat er dat het station waarop Windows is geinstalleerd is vergrendeld.(Dit komt misschien omdat ik mijn C schijf op actief heb gezet?)

Opstartherstel brengt ook niks op. Ik zal zo kijken voor de optie systeemherstel.

EDIT: Krijg ook een error bij het uitvoeren van een systeemherstel:
U moet opgeven welke installatie van Windows u wilt terugzetten als u systeemherstel wilt gebruiken.'

Misschien handig om er bij te vermelden dat ik Windows 8.1 heb.

EDIT2: Ik had met mijn BIOS instellingen gekloot. Nu is het weer opgelost. Morgen kijk ik weer verder hoe het zit met mijn D schijf en ouwe C schijf.
 
Laatst bewerkt:
Dus er wordt opgestart met alleen de SSD erin?

Schijven eerst leeg maken, de partities eerst verwijderen, opnieuw opstarten en nieuwe primaire aanmaken en formatteren en kijk of die niet goed werkte weer wel het goed doet.

Zelfde probleem?, smart uitlezen met Hdtune en de bevindingen hier plaatsen.
http://www.hdtune.com/download.html
 
Goed nieuws, ik kan nu zonder mijn kapotte D schijf, de computer opstarten. Partities verwijderen en Windows overnieuw installen heeft gewerkt. Maar nu zit ik met het volgende, ik wil nu mijn ouwe C schijf met Windows 7 formatteren.

In de BIOS heb ik ingesteld dat ik boot vanaf de harde schijf met Windows 8.1 erop.
Beide schijven zijn geplugged (Schijf met W8.1 en schijf met W7), maar mijn schijf met Windows 7 komt niet tevoorschijn als ik maar mijn computer ga. Is dit omdat het ook Windows 7 bevat?

EDIT: Als ik naar diskmanager ga, zie ik wel mijn oude schijf, heb alles er van af kunnen halen. En heb nu een paar opties.
Het maken van een nieuw éénvoudig volume.
De schijf converteren naar een dynamische schijf.
Converteren naar GPT-schijf.

Foto van diskmanager: https://postimg.org/image/qw0oguacl/

Wat moet ik nu doen, om van mijn 'nog niet bestaande D schijf' daadwerkelijk een D schijf van te maken?


EDIT2: Het maken van een nieuw éénvoudig volume heeft het hem gedaan.

Bedankt voor de hulp iedereen!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan