• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Herschikken data-bestand (uitfilteren)

Status
Niet open voor verdere reacties.

JMatrix

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Berichten
87
Hallo,

Met (goede) hulp van dit forum heb ik al enkele vragen opgelost gekregen. Nu zit ik echter met een geheel ander probleem.

Voor mij onderzoek heb ik een dataset beschikbaar. Om dit toepasbaar te maken voor mijn onderzoek moet deze herschikt worden naar een ander, eigen opgezet model. Als bijlage heb ik een voorbeeld bijgesloten.

Zoals te zien krijg ik de data-aangeleverd over meerdere kolommen, waarbij iedere kolom een bepaalde waarde voorstelt. Nu moet per bedrijf een verdeling gemaakt worden van de kolommen C en D. Hierbij moet in de kolom D gekeken worden naar de eerste twee cijfers van de betreffende code. Hierbij is het zaak dat twee gelijke voorloopcijfers binnen eenzelfde groep worden geplaats, maar elk op een eigen cel (met de corresponderende waarde van kolom C).

Op deze manier vindt er een bepaalde filtering plaats. Uiteraard dient dit voor ieder jaar te gebeuren.

Is er een manier binnen Excel om dit goed voor elkaar te krijgen of is het alleen mogelijk om dit handmatig voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Model.xls
    20,5 KB · Weergaven: 31
ik heb wel wat ervaring met formules etc. maar helaas is het me absoluut niet duidelijk wat je nu wilt.(kan aan mij liggen)
 
Het is inderdaad wat onduidelijk omschreven; helpt het bekijken van het model ook niet?

Ter verduidelijking (gebaseerd op de bijlage van eerste bericht), drie uitwerkingen.

Cel C6 toont een 'sale' van 171,8, welke is toegewezen aan codering "3949" (zie cel D6). Deze sale plaats ik zodoende in cel D38 van het betreffende model; eigen group, eigen segment.

Vervolgens cel C7, deze sale met als code "3519" moet worden toegewezen aan een eigen groep omdat de eerste twee cijfers (35) anders zijn dan "39". Deze sale (791.2) plaats ik dus in cel J38.

Tenslotte cel C10. Deze behoort tot code "3569". Aangezien de eerste twee cijfers gelijk zijn aan "35" behoren deze aan groep B, gelijk aan de uitwerking hiervoor. Echter, de eindcijfers "69" zijn weer uniek, dus de betreffende sale (219,5) moet geplaatst worden in een eigen cel (K38).

Zoals te zien loop ik nu alles handmatig na. Mijn vraag is hoe dit 'automatisch' te doen.

Hopelijk is het nu iets duidelijker geformuleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan