• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hervinden van selectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

relsenaar

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2009
Berichten
5
Hoi,

Ik heb een probleem waar ik niet uit kom.

Ik heb een macro en die voert allerlei taken uit.

Nu wil ik dat voor en na de uitvoering van deze macro de selectie en daarmee de plaats van de eindgebruiker in mijn excel bestand bewaard blijft. Dit alles onafhankelijk van de inhoud van de betreffende cellen. Ik benadruk dat de selectie niet alleen 1 maar ook meer cellen kunnen zijn.

Is er iemand die deze functionaliteit al heeft uitgewerkt?

Eindje op weg.
Met OffSet kun je redelijk eenvoudig achterhalen wat de actieve cel is later met Select weer hervinden. Het is mij nog niet gelukt om bijvoorbeel range("A10:B12") aan het begin van de macro vast te leggen en later weer te hergebruiken.

Welke goerroe help mijn uit de brand?

groet
Robert :thumb:
 
Hoi,

Ik heb een probleem waar ik niet uit kom.

Ik heb een macro en die voert allerlei taken uit.

Nu wil ik dat voor en na de uitvoering van deze macro de selectie en daarmee de plaats van de eindgebruiker in mijn excel bestand bewaard blijft. Dit alles onafhankelijk van de inhoud van de betreffende cellen. Ik benadruk dat de selectie niet alleen 1 maar ook meer cellen kunnen zijn.

Is er iemand die deze functionaliteit al heeft uitgewerkt?

Eindje op weg.
Met OffSet kun je redelijk eenvoudig achterhalen wat de actieve cel is later met Select weer hervinden. Het is mij nog niet gelukt om bijvoorbeel range("A10:B12") aan het begin van de macro vast te leggen en later weer te hergebruiken.

Welke goerroe help mijn uit de brand?

groet
Robert :thumb:

Kan je je code hier bijvoegen?

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Code onafhankelijk

Beste Roncancio,

Eigenlijk is mijn vraag onafhakelijk van de code en functionaliteit van mijn macro.
De oplossing ga ik gebruiken in heel veel van mijn macro's.

Waar ik mee test is de volgende macro:

Sub MySelectionTest()

<code die 'mijn huidige selectie' onthoud>
Columns("A:A").Select
<code die 'mijn huidige selectie' hersteld>

Ik hoop dat mijn eenvoudige vraag (of toch niet) hiermee duidelijk is.

groet
Robert
 
Hm.
Dat komt omdat je variabelen op de verkeerde plaats staan.

Code:
Dim sBer As String

Sub Bereik()
sBer = Selection.Address
Resultaat
End Sub

Sub Resultaat()
MsgBox sBer

End Sub

Selecteer een of meerdere cellen en start de macro Bereik.
sBer = het huidige bereik (bijv.: G2:H11)
Dit wordt getoond doordat de macro Resultaat wordt aangeroepen.
Zet je Dim sBer As String bij Sub Bereik dan krijg je niets te zien bij het Resultaat.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Als je, zoals het hoort, in VBA select en activate vermijdt wordt de cursor niet verplaatst en is aan de positie van de cursor na afloop van de macro niets veranderd.
De oplossing voor je vraag is dus niet iets doen, maar veel nalaten (de methodes select en activate).
 
Bedoel je zoiets?

Code:
Sub test
Dim rngSelectie as range
set rngSelectie=Selection
'...CODE
rngselectie.select
End Sub

Eventueel nog uitbreiden met te zien of de initiële selectie wel een range is.
 
Mijn dank

Ik dank jullie allemaal hartelijk. 't Was weer even een weetje en simpeler dan ik dacht.
Dus als ik jullie eens kan helpen ...... :rolleyes:
 
Als je, zoals het hoort, in VBA select en activate vermijdt wordt de cursor niet verplaatst en is aan de positie van de cursor na afloop van de macro niets veranderd.
De oplossing voor je vraag is dus niet iets doen, maar veel nalaten (de methodes select en activate).

In principe wel ja, maar er zijn ook wel gevallen waarin je de gebruiker juist een selectie wil laten maken. Dan kan het handig zijn dat de gebruiker terugkeert naar de originele plaats.

Wigi
 
Zoek,zoek .... Wat een looser ben ik .......
JAren lange ervaring met websites en hier kan ik niet eens vinden hoe ik deze vraag op status opgelost zet. :eek:

Helemaal rechts onderaan, de status van de vraag wijzigen.
 
Ik sukkel.

Moet je wel ingelogd zijn, anders kun je heeeeeeel lang zoeken.

Thanks blokes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan