• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Het kopieren van een cel als waarde hetzelfde zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

KoningBartt

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2012
Berichten
23
Beste HelpMij-mensen,

Ik heb een probleempje met excel en hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Ik ben namelijk bezig met een excel lijst van verschillende brouwerijen en biertjes voor de bierproeverijen die ik regelmatig met vrienden organiseer.

Ik heb hierin verschillende kolommen met de volgende gegevens
A = Naam bier
B = Brouwerij bier
C = Locatie Brouwerij (doen soms bijvoorbeeld alleen Amerikaanse biertjes, of een provincie-reeks (uit elke provincie eentje)
D = Datum van de proeverij
E = Rating van het bier, of we het lekker vonden

Dit alles staat verwerkt in een tabel zodat ik mooi op datum kan sorteren, of juist op rating.
Nu is het echter veel werk om altijd maar op te zoeken wat de locatie van de brouwerij is (kolom C), zeker omdat er redelijk wat brouwerijen in de lijst staan en ik al eens de locatie heb opgezocht.
Het zou dus fijn zijn dat als ik een bepaalde brouwerij invul in een nieuwe cel van kolom B, hij automatisch de locatie (inclusief opmaak) invult bij C. Mocht het een gloednieuwe brouwerij zijn die nog niet op de lijst staat dan zou er een bijvoorbeeld een "?" of de tekst "Nog in te vullen" mogen komen

Om als voorbeeld te geven;

Bij B28 heb ik "Het Uiltje" staan en zo heb ik bij C28 zelf Haarlem (Nederland) ingevuld.
Nu wil ik dus, dat als ik bij B33 nu "Het Uiltje" intoets, hij automatisch Haarlem (Nederland) invuld bij C33
Als ik daarnaast een nieuwe brouwerij intoets in bijvoorbeeld B34 die nog niet eerder in de B kolom genoemd is, dan zou er een vraagteken moeten verschijnen in C34.
Dan weet ik dat ik deze moet opzoeken en in het bestandje moet verwerken.
Als ik dan later dezelfde brouwer van B34 intoets, dan moet de C-cel dus weer dezelfde locatie aan moeten geven


Het zou eventueel met een verborgen kolom gedaan mogen worden, omdat ik bij een nieuwe brouwer dus ook gegevens moet invullen
In het voorbeeldbestandje heb ik met oranje aangegeven wat er precies veranderd moet worden

Alvast heel erg bedankt :d
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand.xlsx
    11 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
INDEX/VERGELIJKEN?
VERT.ZOEKEN?

Meer assistentie: voorbeeldbestand s.v.p.
 
[Toegevoegd; Voorbeeldbestand]

Ik heb met oranje tekst proberen aan te geven wat ik precies wil

Index/Vergelijken/Vert.Zoeken functies zijn functies die me niets zeggen, heb je hier eventueel een instructie voor
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand.xlsx
    11 KB · Weergaven: 23
Bart,

kun je hier verder mee? Oplossing m.b.v. VERT.ZOEKEN

NB: als je in Excel de knop F1 gebruikt kom je in de help, daar vind je o.a. info over VERT.ZOEKEN
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand bier (hs).xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
of zo?
 

Bijlagen

  • brouwerijen.xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 14
Bart,

kun je hier verder mee? Oplossing m.b.v. VERT.ZOEKEN

NB: als je in Excel de knop F1 gebruikt kom je in de help, daar vind je o.a. info over VERT.ZOEKEN

Beste Haije
Erg bedankt voor deze oplossing, hij werkt en ziet er ook niet al te ingewikkeld uit
Nu is echter mijn vraag; is het ook mogelijk om de opmaak te kopieren?
Dit mag doormiddel van een formule, maar een regel in voorwaardelijke opmaak is ook optioneel
Je kunt daarbij eigenlijk zeggen dat alles na het - teken cursief moet zijn en alles voor het - teken dikgedrukt
 

Dit is misschien een betere oplossing. Dan heb ik ook gelijk een duidelijk overzicht van alle unieke brouwerijen die er zijn.
Is de lijst die je in het "data werkblad" zelf gegenereerd of heb je alles overgetypt?
Het zou namelijk ideaal zijn als deze lijst vanuit zichzelf geupdate word op het moment dat er een nieuwe brouwerij in het "hoofdblad" komt
Dan hoef ik daar achter alleen de locatie toe te voegen, en op het moment dat de brouwerij terugkomt in de lijst, hij automatisch de locatie toevoegd
 
Als je een brouwerij in het tabblad data toevoegt komt die automatisch in de lijst.
 
Misschien ben je hier iets mee?
 

Bijlagen

  • brouwerijen.xlsm
    30,4 KB · Weergaven: 28
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan