• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Het optellen van waardes uit een tabel als deze voldoen aan meerdere criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

SimonW

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2016
Berichten
10
Beste,

Kan iemand helpen mijn probleem op te lossen. Ik ben opzoek naar een formule om waardes uit een tabel op te tellen als deze voldoen aan meerdere criteria. De voorwaarden voor cel L5 zijn dan ook: de hoogte mag minimaal 1967mm zijn en maximaal 1973mm. Tevens mag de breedte minimaal 825mm zijn en maximaal 831mm. Ik heb het proberen op te lossen met een =SOMMEN.ALS() formule en met een =DBSOM() maar dit lukte niet.


Bekijk bijlage TEST-opstelling.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Zo ?
 

Bijlagen

  • __Test opstelling snb.xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 52
Beste snb,

Bedankt voor je reactie. Maar nu zoek de formule toch alleen naar I6-5 en niet naar I6 tot en met I6-5 (in dit geval dus 825, 826, 827, 828, 829, 830 en 831)?
 
Ik zou de oplossing van snb toch nog maar eens goed nakijken alvorens te reclameren.
 
Excuses hiervoor. Maar waardoor komt het dat de formule zowel +1 als -5 pakt?
 
Dat moet je aan snb vragen, die heeft een hersenkronkel die de meesten onder ons hem benijden. :)
 
Beste,

De formule die gisteren werd voorgesteld werkt niet naar behoren. Ik heb daarom een nieuwe test versie gemaakt om het te verduidelijken. Zouden jullie er nogmaals naar willen kijken? :)
 

Bijlagen

  • Versie 2 Test-opstelling.xlsx
    15,6 KB · Weergaven: 19
Simon, probeer deze eens.
wel goed nakijken want er zitten veel verschillen in met jouw uitkomsten.
 

Bijlagen

  • Versie 2 Test-opstelling met somproduct.xlsx
    16,4 KB · Weergaven: 26
Sylvester,

Bedankt voor je reactie. Bij het test bestandje werkt de formule uitstekend. Echter bij het echte bestand krijg ik alleen "0" als antwoord. Zijn er nog voorwaarden die aan de tabel wordt gesteld?
Dit is de formule die ik gebruik:
Code:
=SOMPRODUCT((($BL9<$A$2:$A$76)*($A$2:$A$76<$BM9)*(BN$7<$B$1:$BI$1)*($B$1:$BI$1<BN$8)*$B$2:$BI$76))
 
Haakje teveel in 't begin en 1 te weinig aan 't einde:
Code:
=somproduct(($bl9<$a$2:$a$76)*($a$2:$a$76<$bm9)*(bn$7<$b$1:$bi$1)*($b$1:$bi$1<bn$8)*[color="#ff0000"][b]([/b][/color]$b$2:$bi$76))
 
Beste Cobbe,

De aanpassing heb ik doorgevoerd maar dit lost niet het probleem op.
 
Het probleem is al opgelost. niet alle gegevens stonden als "getal" in de sheet. Bedankt voor alle reacties!
 
Misschien zie ik het verkeerd maar met de formule van Cobbe worden de uiterste waarden zelf niet meegenomen.
Ik zou < vervangen door <=
 
Het is MIJN formule niet, ik heb ocharme één haakje van plaats verwisseld!! :)
 
Misschien iets inzichtelijker met een drietal benoemde gebieden en wat minder hulpkolommen
 

Bijlagen

  • __somproduct snb_003.xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 28
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan