historiek bijhouden in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sushike

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2009
Berichten
25
Hallo,

Om de historiek van mijn gegevens bij te houden zou ik elke maand een query willen laten draaien die de huidige gegevens in een tabel giet met achteraan een een extra veldje met de maand en het jaar van deze "foto".
Wat ik graag wil bereiken is, dat acces de gegevens steeds in dezelfde tabel zet onder de gegevens van vorige maanden.(je hebt dus 1 tabel, met alle gegevens van jan, feb, maart, enz).

Zodat gebruikers dan op deze tabel een aantal qry's kunnen draaien, en een bepaalde maand kunnen kiezen.

Ik heb al vanalles geprobeerd maar het lukt me niet.

Iemand een suggestie?

Bedankt

Sushike
 
Wat heb je tot nu toe allemaal geprobeerd dan? Als ik het zo lees, zou je uit de voeten moeten kunnen met de volgende techniek:

1. Maak een kopie van de huidige databasestructuur. Kies bij Plakken de optie: <Alleen structuur>
2. Voeg twee velden toe: <Maand> en <Jaar> (waarom niet een datumveld overigens?)
3. Maak een Toevoegquery, waarbij je de records selecteert die je wilt archiveren. Gebruik voor de waarden Jaar en Maand de functies Year(Date()) en Month(Date()).

Volgens mij ben je er dan al.
 
Hoi Sushike,

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je een aparte tabel Historie maakt...
De enige toevoeging is maand en jaar. Dit kan dus makkelijk in 1 tabel (Foto).

Je stelt ook:
Zodat gebruikers dan op deze tabel een aantal qry's kunnen draaien, en een bepaalde maand kunnen kiezen.

Dit heeft weinig met archivering te maken, maar eerder om te kunnen kiezen op maand en jaar.

In principe kan je dus voldoen met een datum veld in je tabel Foto. En dus de tabel Historie vergeten. Dan kan je een selectie doen op Month([Datum]) en/of Year([Datum]).

Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • historie1.zip
    15,1 KB · Weergaven: 30
Sushike,

Ik heb even een klein voorbeeldje gemaakt.
Hierin wordt tabel1 gekopieerd naar tabel2 met toevoeging van de datum.

Succes.
Wim
 

Bijlagen

  • Historie.zip
    10,1 KB · Weergaven: 21
Hallo Greenery,

Het zit als volgt:

Het gaat om een aantal projecten, die opgevolgd worden, voor elk project hebben we een aantal gegevens die we bijhouden, zo onder andere een status, vb klaar om te starten, gestart, lopende, gestopt, gesloten,... .
In de maan januari kan het project een bepaalde stautus hebben, die dus kan veranderen in februari, maart, april,... Ik wil steeds in het verleden kunnen nakijken welke gegevens de verschillende projecten in de verschillende maanden hadden. Vandaar graag een tabel historiek.

Op deze gegevens zal ik dan een rapportje maken, met grafieken en dergelijke, die een historiek weergeven.

Wim,

De kopie is al mooi, al wil ik graag gegevens uit verschillende tabellen bijenvoegen. Hoe heb jij die kopie gemaakt? Ik kan dit niet terug vinden in jou voorbeeldje. Iets derelijk was me ook al wel half en half gelukt...

Zou dat eventueel ook kunnen naar een andere database? Die enkel de gekopieerde tabel bevat?

Bedankt voor de hulp,

Sushike
 
Hallo Wim,

heb ondertussen wel gevonden hoe je die kopie maakt, het eerste deel had ik al wel gevonden, was dan ook niet zo moeilijk :).
Waar ik dan wel mee vast zit is hoe je die gegevens een tweede keer toevoegd, onder de bestaande gegevens. Ik merk dat je een append query gebruikt, daar zal het em wel zitten, maar ik kan jou query niet laten uitvoeren, dan krijg ik een fout melding:Operation must use an updateable query. van de help die access me hier bij geeft versta ik niets.

Wat doe ik verkeerd?

Sushike
 
Laatst bewerkt:
Sushike,

Dat een 'Toevoeg' query geen record wil toevoegen kan diverse redenen hebben die ik hiervandaan niet kan overzien.
Als de ontvangende tabel (tabel2) een sleutel heeft die uniek moet zijn dan wordt er geen nieuwe toegevoegd.
Voor de historie tabel moet je dan ook geen sleutel definieren en de velden moeten bij Geindexeerd 'Nee' hebben staan.
Daardoor is het mogelijk om gelijke records toe te voegen.

Ik denk dat het voldoende is om alleen voor de sleutelvelden uit tabel1 (dus de unieke gegevens) in tabel2 Geindexeerd op 'Nee' te zetten voldoende is.

Je kan ook even kijken via Google wat andere over deze boodschap zeggen.

Succes

Wim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan