Hoe enquete formulier verwerken in acces?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RianneK

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2011
Berichten
26
Hallo allemaal,

Voor mijn studie ben ik bezig met een onderzoek en een onderdeel daarvan is het afnemen van enquêteformulieren en het verwerken van de resultaten. Het formulier heeft meerkeuzeantwoorden waarbij ieder antwoord een bepaalde score geeft. De vragen zijn te verdelen in verschillende categorieën. Voor de rapportage zou ik graag de score van een vraagcatergorie per meetmoment weten. Dit wil ik weergeven per categorie in een lijngrafiek.

Mijn eerste vraag is: Is dit mogelijk?

Als het mogelijk is, dan is mijn volgende vraag: Hoe kan ik mijn vragenformulier op een goede manier in acces krijgen?

Ik had het volgende idee voor de vragen:
2016-06-07 12.13.02.jpg

de rapportage wil ik op deze manier:
2016-06-07 12.13.22.jpg

voor de niet-enquetevraag gerelateerde gegevens heb ik de volgende tabellen bedacht:
Het deel tussen () is optioneel.
2016-06-07 12.13.27.jpg

De vragenlijst waarvan de gegevens verwerkt moeten worden is deze: Bekijk bijlage product - gespreksformulier voor helpmij.docx

Ik hoor graag of mijn idee uitvoerbaar is en jullie adviezen.

Alvast bedankt,
Rianne
 
Ad 1: ja, dat kan je best in een database kwijt. Voor je rapportage zou je wellicht Excel moeten overwegen; dat is grafisch een stuk beter dan Access.
Ad 2: ook niet onmogelijk. Je zou een tabel met vragen moeten maken waarin je met keuzelijsten een waarde in het veld [Resultaat] zet en met 5 numerieke velden (je hebt zo te zien nergens meer dan 5 mogelijkheden) de volgende vraag kiest. Dus bij vraag 1 heb je 3 antwoorden, waarbij antwoord 0 en 1 doorgaat naar vraag 4, en antwoord 2 naar vraag 2. Die leidt vervolgens naar vraag 3, dus de 5 vraagvelden hebben daar allemaal de waarde 3. Bij vraag 5 leidt antwoord 1 (waarom hier niet 0, dat gebruik je bij de andere vragen ook bij Nee?) naar vraag 7, de andere antwoorden naar vraag 6. En zo werk je de hele lijst af. Op basis van het veld [Antwoord] kun je een kruistabel maken om te bepalen hoe vaak een antwoord is gekozen. Daar rollen dan weer statistieken uit.

De geeltjes met de tabellen snap ik niet helemaal; daarvoor zou ik de db even moeten zien.
 
Hoi Octafish,

Ik ga aan de slag om jouw advies uit te proberen!
Ik laat via deze weg weten of het gelukt is.
 
Dropbox is op mijn werk geblokkeerd; kun je een fileshare als wikisend.com proberen?
 
Laat ik met een tip beginnen: met veldnamen als [Lees een van de ouders voor of vertellen ze verhalen?] ga je jezelf ongelooflijk snel in de vingers snijden; niet alleen zijn ze veels te lang, er zitten spaties in en een vraagteken. Hou veldnamen simpel, en gebruik de labels om de beschrijvingen goed te krijgen. In dit geval had ik de velden gewoon genummerd dus Vraag1; Vraag2 etc. Nu is het extra moeilijk gemaakt om de flow te beheren. De volgende tip lost overigens dit probleem op een briljant simpele manier op :).

En de volgende tip: Doe het eigenlijk gewoon heel anders :). Maak een tabel met Vragen, met een VraagID en zet dus in de vragentabel ook velden voor de flow. Zoals ik al aangaf zou ik dat voor het gemak met vaste velden doen, al ben ik daar in beginsel geen voorstander van. Maar bij enquetes is overzichtelijkheid denk ik nét iets belangrijker dan normalisering van de tabel. Dus een veeld [VraagID], een veld [Vraag] en 5 velden (max aantal antwoorden bepaalt het aantal) met daarin het ID van de volgende vraag. In de tabel Meetinstrument neem je dan het veld VraagID op, en op basis daarvan zie je de volgende vraag in het formulier. Kies je een Nee, of Nee, niet mogelijk, dan bepaalt de waarde 0 dat je naar vraag 3 springt. Dat is dan de volgende vraag die je op het scherm ziet. In mijn opzetje zie je dus maar één vraag tegelijk, en niet allemaal.

Laatste puntje: gebruik NOOIT opzoeklijsten op basis van tabellen in een tabel. Hou keuzelijsten voorbehouden aan formulieren.
 
Ik kom er niet uit/verder mee. Ik heb minder nog minder dan een week om dit voor elkaar te krijgen en ben al een paar weken bezig om tot hier te komen. Ik snap dat het hier niet het principe is dat een ander het maakt, maar ergens begrijp ik het als mensen het toch proberen.

Heeft iemand een idee hoe ik met de gegevens die ik heb (dus antwoorden vragenlijst op meerdere meetmomenten, gegevens kind, seizoen en jaar) tot de volgende drie rapporten kan komen? rapport 1: gegevens kind, seizoen deelname kind, scores per vraagcategorie van minimaal 2 metingen met vragenlijst in lijngrafiek
rapport 2: naam seizoen, aantal deelnemende kinderen aan seizoen, gemiddelde scores per vraagcategorie op minimaal 2 metingen met vragenlijst in lijngrafiek
rapport 3: jaartal, aantal seizoen + naam seizoenen, aantal kinderen, gemiddelde scores per vraagcategorie op minimaal 2 metingen met vragenlijst in lijngrafiek
 
Ik heb een opzetje voor je gemaakt, waarbij ik een aantal tabellen heb toegevoegd die je volgens mij nodig hebt. Wat je zelf moet doen, is de routing invullen in de tabel [Vragen] (velden A1 t/m A5) en wat dummygegevens in de tabellen Kinderen en Enquete.

Zelf zou ik een enkelvoudig formulier maken voor de enquete en een popup formulier (ook enkelvoudig) voor de vragen die gesteld worden. Op het vragenformulier zou ik dan een 5-tal keuzerondjes zetten voor elke vraag. Elk keuzerondje krijgt dan de antwoorden die uit de tabel [Antwoorden] worden opgehaald. Afhankelijk van het aantal antwoorden zijn er keuzerondjes zichtbaar. Kies je vraag 5, dan zie je dus 4 keuzerondjes met de antwoorden "Nee";"ja, leesplek";"ja, voorleesritueel"; en "ja, beide". Bij het klikken op een antwoord wordt de bij het keuzerondje behorende waarde ("ja, voorleesritueel" bijvoorbeeld heeft de waarde 1) weggeschreven in de tabel [EnqueteVragen], samen met uiteraard de EnqueteID en de VraagID.

De formulieren moet je dus even proberen zelf te maken; de sturing ervan is dus straks afhankelijk van de antwoorden. Zoals ik hierboven al aangaf. Ik kan me voorstellen dat je dat niet gelijk zelf kan maken, dus daar help ik je uiteraard wel bij. Wat je in ieder geval moet doen, is de routing invullen in de tabel Vragen. En als het kan de formulieren maken voor de Enquete (is een simpele) en Enquetevragen. Die laatste moet een Popup worden met dus 5 optierondjes. Die moeten afhankelijk van elkaar zijn, dus die moet je in een Groepsvak zetten.

Success :).
 

Bijlagen

  • product_database.zip
    64,8 KB · Weergaven: 76
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan