Hoe kan ik mijn 'Windows (C:)' schijf opruimen/leegmaken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ais

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2013
Berichten
50
Hallo!

Ik heb een computer die al iets van 7/8 jaar oud is, maar hij begon telkens voller te raken terwijl ik niet eens heel veel programma's meer op mijn computer heb.
Ik vraag me daarom dus af of er een methode is om mijn hele C schijf leeg te kunnen maken zodat ik weer een aantal jaar verder kan gaan en weer rustig mijn dingen kan downloaden.
Op mijn C schijf is 120GB ruimte van de 120GB helemaal vol. Ik kan niet eens meer een .mp3 liedje downloaden...zo vol is mijn schijf! :eek:
 
CCleaner heb ik al eens geprobeerd en die maakt maar iets van 100MB vrij wat eigenlijk best wel weinig is.
Ik heb trouwens naast mijn C schijf ook nog een D schijf van 345GB die nog 38GB vrij heeft. Op een of ander manier kan ik daar niks op downloaden?.. Verder heb ik nog een I schijf met maar 100MB.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb er inmiddels 700MB ruimte van kunnen krijgen! Heb je misschien meer methodes?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Ais,

Ik heb je vraag verplaatst van "geheugen" naar "harddisk", je vraag gaat tenslotte over je harde schijf.
 
Schijfopruiming van Windows zelf gebruiken en dan ook kiezen voor Systeembestanden opruimen.. ( Schijfopruiming => tab Meer opties => Systeemherstel en schaduwkopiën => Opruimen. )
 
...naast mijn C schijf ook nog een D schijf van 345GB die nog 38GB vrij heeft. Op een of ander manier kan ik daar niks op downloaden?

Wanneer u Windows ME, '98 of nog eerder heeft dan kan die versie niet overweg met NTFS-bestandssystemen, echter wel van deze schijven lezen na een update of kleine aanpassing. Deze D: schijf zou dus NTFS geformatteerd kunnen zijn in plaats van FAT32. Dat zie je bij Configuratiescherm > Systeembeheer > Schijfbeheer. Hoewel een 7 of 8 jaar oude computer dit niet doet vermoeden.

Windows kan de hele schijf comprimeren. Gebruik Help voor informatie daarover. Er zal sprake zijn van enig snelheid verlies bij het starten van programma's en het openen van bestanden. Veel bestanden zijn echter al gecomprimeerd, een MP3'tje bijvoorbeeld is gecomprimeerde muziek. Deze bestanden zullen niet minder ruimte gaan innemen.

Probeer van de grootste programma's kleinere alternatieven te vinden. Een niet al te moeilijk fotobewerkingsprogramma bijvoorbeeld, kan op Internet worden aangeboden.

Ga gebruik maken van "de cloud" om bestanden naartoe te verplaatsen. Bijkomend voordeel is dat uw bestanden dan ook vanaf andere computers of apparaten te benaderen zijn. Veilig is het daar ook wel, in de zin dat er thuis eerder iets met de harde schijf zal gebeuren. Google Drive en Dropbox zijn bekende diensten.

Nog een afslank trucje is het opsporen van bestanden die twee keer op de computer staan. Zulke programma's zijn te vinden met Google wanneer u zoekt op "Duplicate File Finder." Bekijk de resultaten kritisch want niet alle meerdere malen voorkomende bestanden kunnen verwijderd worden!
 
Laatst bewerkt:
http://www.jam-software.com/freeware/

Kijk eens met Treesize als admin wat die ruimte inneemt, indien je slaapstand gebruikt die niet meer gebruiken kan een hoop schelen en de map systeemherstelpunten kan ook wat ruimte innemen.

En wat staat er op die D: partitie?
 
Gewoon de laptop eens opnieuw installeren. Kan geen kwaad na een aantal jaren gebruik.
 
Ik weet niet of dit laatste nog wel goed advies is maar herinstallatie vraagt ook nog eens extra vrije ruimte of de opslag van persoonlijke bestanden. Ongewenste of niet zo heel nuttige processen kunnen trouwens worden gevonden met AutoRuns.
 
Als je niet weet waardoor die ruimte wordt ingenomen dan krijg je hetzelfde probleem na een verse install, wat ik overdreven en onzin vind als de boel wel gewoon werkt.
 
Installeer Wise Registy Cleaner en Wise Disk Cleaner; die ruimen heel wat troep op.
 
Installeer Wise Registy Cleaner en Wise Disk Cleaner; die ruimen heel wat troep op.

Hierbij opgemerkt dat uit de beoordelingen (trouwens wel op hun eigen site) blijkt dat heel veel mensen ontevreden zijn over deze programma's en er soms zelfs voor waarschuwen.

Vraagsteller heeft de veelgebruikte CCleaner al en veel van de verzamelde adviezen op de pagina van "Schoone" PC gevolgd. Het bovenstaande kan het best de vraag beantwoorden hoe je meer ruimte op harde schijven krijgt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan