• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik teksten beginnend met enkele apostrof juist weergeven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AndreXL

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2008
Berichten
33
Hallo,

Wie kent een oplossing voor het volgende, volgens mij al oude kwestie?

Ik krijg dmv een databasequery vanuit een externe database teksten binnen, waaronder plaatsnamen.
Het gaat mij er om dat ik plaatsen als 's Hertogenbosch, 's Gravenhage enz. alszodanig juist kan weergeven. Excel geeft hier de ' aan het begin van zo'n tekst niet weer.

In Excel moet je als je het wilt typen, beginnen met 2x ', wil je 1x ' blijven zien, dus als ik in een cel '#'s Herthogenbosch intik, (zonder #) dan zie ik 's Herthogenbosch, maar zo staan de plaatsen niet in mijn database.

Stel dat in A1 mijn plaats staat, dan zie ik in de formulebalk overigens netjes 's Herthogenbosch staan. Met links(A1;1) krijg ik (net zoals ik het in A1 zie) de s in plaats van ' terug... Een verwijzing naar die cel levert me dus steevast nog steeds een verkeerd resultaat.
Het gaat mij erom dat ik zowel de celinhoud juist zie, van zowel de ge�mporteerde data, als verwijzingen hiernaartoe. Uiteraard staan er ook genoeg plaatsen in, die niet vooraf gaan aan ', dus met ="'"&A1 krijg ik ook bijvoorbeeld 'Amsterdam.
 
Ik zie de ene keer 's-Hertogenbosch, zonder - ertussen en de ander zie ik
's Herthogenbosch met een (h) teveel ertussen. Is er iets verkeerd ingevoerd. Het is maar een gedachte gang. Type fouten spelling database enz enz
 
Ok, sorry voor de h teveel, maar het lost de vraag niet op...

Het gaat me puur om het voorbeeld. Het gaat mij om het juist tonen van die ', dus niet om wat er achter staat, dat staat al goed. Ik importeer diverse soorten teksten. Ook iets als 's ochtends, 's middags, 't is ... gaat om dezelfde reden fout.

Bij de plaatsnamen heb ik in de formules inmiddels een als-vergelijking erop losgelaten...
=ALS(GELIJK(LINKS(TEKST;1);BEGINLETTERS(LINKS(TEKST;1)));TEKST;"'"&TEKST)
Deze checkt dus of de eerste letter een hoofdletter is of niet. Indien niet, wordt "'"&TEKST gebruikt. In mijn ogen een redelijk omslachtige workaround.
 
Laatst bewerkt:
Voor die plaatsen celeigenschappen
Code:
'@
maar dat lijkt me ook een omslachtige operatie.
 
Jaja, voor die plaatsen...

Laat ik dat nou juist niet van tevoren kunnen bepalen. De inhoud van de database bepaalt of op welker rij(en) ik deze data verminkt of niet krijg. Met een '@ eigenschapaanpassing kan ik zo wel een cel manipuleren, maar het blijft omslachtig en niet geschikt voor celinhoud (verreweg het meeste) dat niet begint met '.

Ik heb hiermee nog even zitten stoeien en kwam tot een andere "tussenoplossing":

Ik maak een uitzonderingenlijstje, oftewel de mij bekende woorden / plaatsnamen die beginnen met ' in een lijst te zetten. Deze lijst heet hier lijstje. Vervolgens plaats ik in E2 (en verder) dmv voorwaardelijke opmaak > formule
=AANTAL.ALS(Lijstje;LINKS(E2;5)&"*")>0, aangepaste opmaak '@

Ik kom er wel mee tot een oplossing maar in mijn ogen nog steeds zeer omslachtig: kan dit niet eenvoudiger?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er uit, dmv de voorwaardelijke opmaak en een nog verder vereenvoudigde formule. Het lijstje heb ik ook niet meer nodig.

Ik pas nu de volgende eenvoudige formule toe in vw opmaak, zowel toegepast op de data, als in verwijzingen.

=OF(LINKS(E2;2)="s ";LINKS(E2;2)= "t ")

Manamana, Robdgr, hartelijk dank voor jullie bericht.
 
Andre,

Dank voor je terugkoppeling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan