Wij gebruiken bij mijn opdrachtgever thin clients i.c.m. Citrix-servers.
Er zijn (bij Citrix Presentation Server 4.x) 3 methoden die je kunt gebruiken om te verbinden:
a. Via een 'website', die (na aanmelding door de gebruiker) de geauthorizeerde (Citrix-)applicaties (d.m.v. een browser-plugin) beschikbaar stelt. Dat kan (met een Citrix client geïnstalleerd op de TC of thuis-pc's) ook gebruikt worden op buitenlokaties en voor thuiswerken. Feitelijk laat je dan de tc verbinding maken met de authenticatie webserver van je Citrix omgeving. Dit hebben we ingesteld staan op de buitenlokaties en voor thuiswerkers, zodat die gebruik kunnen maken van onze centrale Citrix-servers.
b. Je laat op de gebruiker vanaf de TC inloggen op de Citrix-farm, waarmee de applicaties beschikbaar komen waar de aanmelder recht op heeft. Dat werkt (bij ons in ieder geval) alleen op de hoofdlokatie, dus niet 'over Internet'. Afgezien van het authenticatie-mechanisme is dit niet anders dan bij a. Deze optie gebruiken we niet op het werk.
c. Je stelt meteen de beschikbare (Citrix-)applicaties in in het verbindingenscherm van de TC. Natuurlijk moet de applicatie het dan wel mogelijk maken om bij verbinding de gebruiker te laten authenticeren (=login scherm tonen van de Citrix server). Ook dat werkt (bij ons) alleen op de hoofdlokatie. Dit hebben we ingesteld op alle thin clients die op het hoofdkantoor staan.
Samenvattend: Voor TC's en thuiswerkers gebruiken we de Citrix (web-)inlog-server (=optie a.). Op het hoofdkantoor hebben we de TC's uitgeleverd met de koppelingen naar de Citrix applicaties al vooringesteld in het verbindingenscherm.
Tijs.