hoe maak je een simpele backup of image?

Status
Niet open voor verdere reacties.

flaffie

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2008
Berichten
15
Ik heb onlangs een herinstallatie laten doen. Gevolg: al mijn favorieten en software mag ik nu opnieuw gaan instellen. Het moet er nu maar eens van komen om die gegevens veilig te stellen. Ik heb een externe, harde schijf gekocht maar ik weet niet precies hoe ik het moet aanpakken. Ik heb 'mijn documenten' gekopieerd en met "drive imageXML" heb ik een image gemaakt. Maar ik ben er nog niet gerust in. Met dat programma zou je ook een soort opstart cd kunnen/moeten maken maar daar vroeg het programma niet naar.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een backup en een image? Kent iemand nog een eenvoudig, gratis programma dat alle gegevens opslaat? Het moet wel gratis zijn.
En hoe zet je die gegevens precies terug vanop die externe schijf als de pc niet wil opstarten? In veilige modus? Hoe doe je dat? En moet die backup software ook op die externe, harde schijf staan? Is het een goed idee om een volledige backup/image te maken en daarnaast alles apart te backuppen? Windows, program files, documenten, favorieten gescheiden opslaan dus. Mijn externe, harde schijf is 1TB dus ik kan gerust op verschillende manieren backuppen. Ik zou graag een paar simpele, doeltreffende tips krijgen zodat ik mijn gegevens met een gerust hart kan beveiligen. Is syncback een goed programma? Ik wil gewone images of backups. Geen incrementele e.d.
 
Backups maken

In Vista : Ga naar Configuratiescherm --> Backupcentrum. Daar kan je zowel een backup van je hele computer maken, alsmede van aparte bestanden
 
@flaffie

Een image maak je van een complete schijf of partitie.
Een backup (althans in de gangbare betekenis) maak je van al je eigen gegevens en/of mogelijke instellingen.

Zelf heb ik 'm zo:
Een dual-boot, waarbij de tweede alleen functioneert als 'proeflap' waarna ik met systeemherstel evt. 'tests' van software e.d. weer ongedaan maak.
Hierop heb ik ook DriveImage XML staan.
Opgestart met deze windowsversie, maak ik met DriveImage een complete image van de - zég - C:partitie, nadat hierop Windows met alle updates, de standaardsoftware en alle drivers zijn geïnstalleerd.
Zoals je weet 'vervuilt' Windows, hoe dan ook. Zo'n één- tot tweemaal per jaar doe ik van hieruit een recovery.
Voor het maken van een backup van al mijn data en instellingen gebruik ik simpelweg een externe harde schijf en een z.g. 'werkmap' (windows-functionaliteit) hierop.

Het maken van een backup van alle (windows-) instellingen doe ik juist niet, omdat bij het gebruik hiervan voor 'herstel' juist weer de probleem-veroorzakende oorzaken opnieuw worden teruggezet.
 
schijf image

Hallo, ik heb ook een dual boot systeem met op C schijf alle programma's en op D buiten XP home alles wat met video bewerking te maken heeft, ik maak maandelijks een image van de schijven met norton ghost 12.0 naar een externe Lacie schijf van 500Gb, onlangs had ik echter problemen met mijn mail op de C, met de D mail ik niet of surf ook niet (plots verzond ik alles via een corel server ipv via belgacom) vraag me niet hoe ik dat deed maar mailen was er niet meer bij, met deze server uit accounts te verwijderen kon ik niet meer mailen en werd een paswoord gevraagd (dat ik niet meer wist en/of kon terugvinden) is het in zo'n geval mogelijk om een image terug te zetten om mail terug werkzaam te krijgen, in de help van norton ghost vind ik daar zo niet direkt iets van terug.

Groeten, R. Baert
 
Dank voor de tips maar het blijft me onduidelijk. Ik heb wel veel vragen ineens gesteld dus ik vat even samen.
Ik heb nu een image gemaakt met "drive image xml". Wat doe ik nu wanneer de pc crasht of niet opstart. Hoe zet ik die image vanop de externe, harde schijf terug op de pc? Moet ik het programma waarmee de backup of image werd gemaakt ook op die externe schijf zetten?
 
Je kúnt inderdaad een (linux-)cd aanmaken met driveimage erop.
Je vróeg echter om een 'simpele' methode.
Welnu, die gaf ik: het aanmaken van een dualboot.

Dus ook het terugzetten van de originele systeemsituatie - zég C:\ - gaat het meest eenvoudig vanuit die dualboot ......
 
Euh, ik weet niet meteen wat een dualboot inhoudt :confused:
Waar plaats ik die cleane windowsversie dan, het is me nog wat te ingewikkeld.
Maar ik heb nog eens nagedacht :thumb: en mijn optie om een eenmalige image te maken is niet zo ideaal. Ik heb dan wel mijn propere windowsversie (want is nu net opnieuw geïnstalleerd) terug maar natuurlijk verlies ik dan al mijn gegevens die daarna op de pc terechtkomen. Of dan moet ik regelmatig een image maken maar dat wil ik niet.
Dus het wordt een backup van windows. Dan eentje van mijn documenten, vervolgens program files, favorieten enz. Ik zal die dan (behalve windows) regelmatig opnieuw backuppen. Maar nogmaals, waar plaats ik die windowsbackup? En hoe zet ik die in werking als de pc niet opstart, gaat dit automatisch? Sorry dat ik niet zo op de hoogte ben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan