• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe vaak komt een stuk tekst voor in een werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Piet Bom

Verenigingslid
Lid geworden
13 nov 2010
Berichten
786
Om mijn wachtwoorden te onthouden heb ik ze maar in een Excelbestand gezet.
En op dat bestand heb ik een sterk wachtwoord gezet.
Ik heb het bestand bewust geen voor de hand liggende naam gegeven (bijv. Mijn_Wachtwoorden).
Omdat mijn wachtwoorden steeds sterker worden, is het lastig om ze te onthouden.
Om te weten hoe vaak ik een wachtwoord heb gebruikt en waarvoor, heb ik een werkblad toegevoegd met een tel-formule.
Omdat wachtwoorden meestal hoofdletter-gevoelig zijn, heb ik een FIND() functie gebruikt in een matrix-formule.
Vaak staat het ww als volgt in een cel: pw: PietjePuk, dus de formule kan niet complete cellen zoeken, maar cel bevat wachtwoord.
Nu het probleem:
De volgende ww-en zijn in gebruik: JapieXYZ en JapieXYZ1999
Mijn telformule telt JapieXYZ1999 1 keer, maar JapieXYZ 2 keer, terwijl hij maar 1 keer voorkomt als exact wachtwoord.
Om deze afwijking te corrigeren heb ik een formule die telt hoe vaak JapieXYZ voorkomt bij de resultaten.
Dat leek goed te gaan tot dat er nog een ww variant bij kwam: JapieXYZ1999&
Toen liep ik vast.
Graag jullie hulp bij dit probleem. Ik heb een kolom toegevoegd Ter Controle (handmatig geteld)
In de bijlage vind je een wachtwoordbestand dat versleuteld is,om geen persoonlijke gegevens te posten.
Op werkblad PWs kun je op regel 1 een zoekwoord invoeren en dan zullen alle cellen die het zoekwoord bevat rood opkleuren (Voorwaardelijke Opmaak met FIND() functie die hoofdlettergevoelig is)
Dat maakt het handmatig controleren wat makkelijker.
 

Bijlagen

  • Helpmij_Tekst_Tellen_in_Werkblad.xlsx
    17 KB · Weergaven: 56
Matrix.
Code:
=AANTAL(ALS(VIND.ALLES(A2&"?";PWs!$A$2:$G996&"?");1;0))

VW opmaakformule:
Code:
=VIND.ALLES($E$1&"?";A2&"?")>0
 
Laatst bewerkt:
Wow, zo'n kort en krachtig antwoord (voor een nogal lange vraag)
Hij doet het helemaal goed :thumb:
Heel slim, door een teken achter het zoekwoord te plakken en dat zelfde teken ook achter de zoekbron plakken, voorkomt dat er dubbel geteld wordt.
Dit valt volgens mij onder de categorie: Out-of-the-Box denken :)
 
Piet

Vind je dit een voldoende sterk wachtwoord ?

Zgkdsuswa512

Zo ja, dan zal ik je vertellen waarom je dit kunt onthouden zonder een Excelbestand.

Maar hiermee gaat het ook in jouw samenvattingsblad:

PHP:
=SUMPRODUCT(N(RIGHT(PWs!$A$2:$G$999;LEN(A2))=A2))

PS. Waarom zet je, behalve het wachtwoord, ook nog andere tekens in een cel ?:eek:
 
Laatst bewerkt:

Hoi snb,
Ik vind dat op het eerste oog een heel sterk wachtwoord.
Ik ben benieuwd hoe ik dat zou kunnen onthouden.
En daarna hoe kan ik voor 100 usernames dit soort sterke wachtwoorden onthouden ?
Over het waarom ik niet een gestructureerd bestand heb, dat is te verklaren door het feit dat ik hier jaren geleden mee ben begonnen en
heb toen niet kunnen denken dat het zo groot zou worden.
Nu zou ik beter opnieuw kunnen beginnen, maar dat kost veel tijd.
En er zullen inmiddels wel slimmere systemen zijn om wachtwoorden te beheren.
Verder weet ik ook niet zeker of ik geen Alzheimer krijg of ga dementeren, dan is een eigenhandig gemaakt bestand misschien wel een uitkomst voor de overgangsfase.
Daarna zal ik in dat geval ook geen computer meer gebruiken.

Met jullie formules heb ik ondanks het rommelige bestand toch een indruk waar ik welke wachtwoorden heb gebruikt.
Ook zie ik nu dat er soms systemen zijn die een link hebben en waar ik hetzelfde wachtwoord heb gebruikt en die ik beter kan veranderen.
Afijn, ik ben weer happy en ga deze topic sluiten, in afwachting van jouw wachtwoord-onthoud-tip.
 
Laatst bewerkt:
Zie
ginds
komt
de
stoomboot
uit
spanje
weer
aan
512 (zijn verjaardag)

Dit geldt voor ieder acrostychon (ook wel geschreven als acrostichon)
 
Laatst bewerkt:
Moet ik nu 100 liedjes verzinnen en onthouden bij welke username hoort?

Dat maakt het niet eenvoudiger op
 
Hij is wel goed, snb :thumb: :)
Maar het probleem is, zoals popipipo ook zegt: hoe doe ik dat voor een honderdtal wachtwoorden.
Het werkt wel voor dat ene sterke wachtwoord op mijn Excel-wachtwoorden-bestand.
Ik ken een tweeling Tim en Tom, ze zien er duidelijk verschillend uit (Tom heeft een moedervlek bij zijn rechter mondhoek),
maar toch is het steeds weer gokken of die moedervlek bij Tim hoort of bij Tom.
Je zou een ezelsbruggetje kunnen verzinnen: in Tom en moedervlek zitten allebei een "o"
Maar dan worden het toch nog veel ezelsbruggetjes :(
 
Lekker bezig.

Jullie krijgen me wel aan de lach. :D
 
Waarom zou je bij iedere gebruikersnaam (voor steeds dezelfde gebruiker: jijzelf) een ander wachtwoord bedenken ?


Overigens: dit voldoet ook:

PHP:
=COUNTIF(PWs!$B$2:$E$338;"*" &A2)
 
Laatst bewerkt:
Touché, snb
Ik gebruik nu ongeveer 16 verschillende wachtwoorden voor een stuk of 100 beveiligde toepassingen.
Dus de waarheid ligt ergens in het midden.
In de praktijk moet ik regelmatig in mijn ww-bestand kijken, hetgeen bewijst dat ik geen goed geheugen heb.
Ik ken iemand die 1500 stuks equipment herkent aan het tagnummer in een chemische fabriek.
Voor mij valt zo iemand in de categorie: hoogbegaafd
En dat zijn maar 2,3% van alle mensen. En daar hoor ik 100% zeker niet bij :(

P.S. We zijn al een poosje off-topic en niemand grijpt in ?
 
Laatst bewerkt:
De formule geeft exact het resultaat dat je met de hand in het 2e werkblad had gezet.
Ga je nu nog vertellen dat je wachtwoorden gebruikt die alleen maar van elkaar verschillen in het gebruik van hoofd- of kleine letters ? :D
 
Laatst bewerkt:
Ik ken iemand die 1500 stuks equipment herkent aan het tagnummer in een chemische fabriek.
Daar is het tagnummer toch voor bedoeld.... (chemical engineer hier). ;)
 
Los van het excelvraagstuk, dat eigenlijk al opgelost is:

Kijk eens naar KeePass, open-source en vanuit meerdere platforms benaderbaar. OA IBM heeft deze password manager goedgekeurd voor intern gebruik
 
De beste wachtwoordmanager zit tussen de oren....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan