• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe voorkom ik dat spaties worden gezien als scheidingstekens?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik heb een Kladblok-bestand (kale tekst dus) met verschillende namen. In de namen komen uiteraard spaties voor: "Jan Jansen", "Peter de Graaf")
Als ik deze gegevens ga kopiëren en plakken in Excel wordt elk woord in een aparte kolom gezet.
Er zou een knop moeten zijn om dit voorkomen: "Jan Jansen" moet gewoon in 1 cel staan, net als "Peter de Graaf").
Ik heb hier dus niet over een formule, maar simpel over kopiëren en plakken.
Waar zit die knop/functie?
Als ik met Google zoek naar "tekst met spaties plakken Excel" (zonder aanhalingstekens) krijg ik alleen maar zoekresultaten met formules. Dat zoek ik dus niet.

Vriendelijke groet,
Marianne
 
Wil je eens een vb tektbestand meesturen?

Dit is hoe je het tekstbestand wegschrijft per nieuwe lijn in je kladblok. (heb je vorige tekstbestand even als voorbeeld genomen)

Code:
Sub jvvrr()
  arr = Split(CreateObject("scripting.filesystemobject").opentextfile(ThisWorkbook.Path & "\HM_20210507.ged.txt").readall, vbNewLine)
  Sheets(1).Cells(1, 1).Resize(UBound(arr)) = Application.Transpose(arr)
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk bedoel je de tekst naar kolommen wizard. Die "knop" zit onder het Gegevens menu, daarmee kan je het scheidingsteken kiezen waarop moet worden gesplitst of je kunt een vaste kolombreedte instelllen.

Zoek eens op "tekst naar kolommen"
 
Ik wil gewoon simpel kopiëren en plakken (Ctrl-C/Ctrl-V). Indirect zoek ik dus de functie kolommen naar tekst.
Hier hoeft geen VBA aan te pas te komen.

Voor het stellen van de vraag op dit forum moest het bestand worden opgeslagen, maar in de meeste gevallen zijn het gegevens die van bijv. een website worden gekopieerd, in Notepad worden geplakt om het lettertype en andere opmaak eruit te kunnen halen en vervolgens weer kopiëren en plakken in Excel. Het document in deze tussenstap wordt uiteraard niet opgeslagen.
 

Bijlagen

  • HM 20210509.txt
    26 bytes · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Als ik het hier test gaat het gewoon goed met control C, control V
 
Ik kopiëer (Ctrl-C) de tekst in het bestand en plak (Ctrl-V) in A1.
In A1 staat dan Jan Jansen en in A2 Peter de Graaf.
Lijkt geen probleem dus.
Bij jou werkt dat zo niet?
 
Laatst bewerkt:
Sluit Excel af en probeer het opnieuw.
 
Excel heeft de leuke eigenschap om met je mee te denken. De reacties in #5 en #6 kloppen als je een nieuwe sessie van Excel start of als je nog niet eerder Tekst naar Kolommen hebt gebruikt. Tekst naar kolommen onthoudt de laatste instellingen. Je kan beter het tekstbestand opslaan en deze dan importeren.
 
Excel heeft de leuke eigenschap om met je mee te denken. De reacties in #5 en #6 kloppen als je een nieuwe sessie van Excel start of als je nog niet eerder Tekst naar Kolommen hebt gebruikt. Tekst naar kolommen onthoudt de laatste instellingen. Je kan beter het tekstbestand opslaan en deze dan importeren.

Leuk, als Excel de laatste instellingen onthoudt, maar kan ik Excel ook deze instelling laten vergeten?
 
Natuurlijk kan dat. Hoe is al aangegeven.

Met een simpele workaround kan het ook wel maar er is nergens te vinden naar welke cellen je de data kopieert.
 
Natuurlijk kan dat. Hoe is al aangegeven.

Misschien lees ik er overheen?
De gegevens die geplakt moeten worden bevinden zich dus uitsluitend in het werkgeheugen, niet op schijf.

Met een simpele workaround kan het ook wel maar er is nergens te vinden naar welke cellen je de data kopieert.

Inmiddels vond ik deze informatie. Dat ga ik morgen uitproberen.
 
In de nieuwere versie (excel2019) heb je die optie niet.
Bovendien denk ik te begrijpen dat je dan ook met een nieuw opgestarte excel bezig bent, dus herinnert hij zich je vorige tekst naar kolommen niet meer.
Dus is het eigen niet een echte herstellen, maar veeleer hetzelfde als wat SNB en VenA in 7 en 8 beschreven.

Wil je toch niet afsluiten, dan gebruik je Andy Pope's macro in #2 van deze vraag .
https://www.ozgrid.com/forum/index.php?thread/70907-reset-text-to-columns-delimiter-in-vba/
 
In Office 2016 is het resultaat afhankelijk van de input vorm voor de methode tekst naar kolommen.
Libreoffice 7.1 maakt het geen moer uit.... altijd een goed resultaat, exact zoals @mariannevanh het gehoopt had ook in Excel te krijgen.
Zie plaatje.
@@mariannevanh: Als het resetten van de ribbon niet lukt, een Office repair van de installatie uitvoeren?
Of de optie handmatig aan het lint toevoegen?
https://support.microsoft.com/nl-nl...477-a171-c5bad0f0a885?ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-05-10_080018.png
    afbeelding_2021-05-10_080018.png
    42,6 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Sowieso moet het zonder problemen, en vooral zonder macro, kunnen als je bij plakken kiest voor <Plakken speciaal>, <Tekst>. Dus niet gelijk met <Ctr>+<v> aan de gang :).
 
als je bij plakken kiest voor <Plakken speciaal>, <Tekst>. Dus niet gelijk met <Ctr>+<v> aan de gang :).
Dan krijg je met een input in A1 van
"Jan Jansen", "Peter de Graaf" in A1: Jan Jansen en in A2:"Peter de Graaf"
en met de input in A1 van:
Jan Jansen, Peter de Graaf in A1:Jan Jansen en A2: Peter de Graaf
Alleen in het laatste geval wat je wilt, voor wie LibreOffice gebruikt, doe doet het altijd goed via de R-muis plakken speciaal.

PS: Bij de opties van Excel->geavanceerd> automatisch aanvullen, moeten wel beiden opties aangevinkt zijn. Standaard is dat zo, heb er iig zelf hier nooit dit aangepast.
 
Laatst bewerkt:
@Octafish
???
Lees mijn reactie goed en er staat A1 en A2, imho zijn dat 2 cellen, en het plaatje ervoor is ook heel duidelijk .
Nog voor de zekerheid: A1 is de plaats waar je de muis neerzet en dan met R-muis de paste special kiest en dan tekst. Resultaat komt in A1 en A2.
Ik kan jouw verhaal niet volgen.
 
Laatst bewerkt:
En ik de jouwe niet. Volgens mij maak je de handel (al dan niet met opzet) veel te ingewikkeld. TS vraagt hoe ze vanuit Kladblok tekst kan selecteren en zodanig in Excel kan plakken dat elke regel in een aparte cel komt te staan, en niet wordt opgesplitst in extra kolommen op basis van spaties. Waarom jij dan LibreOffice erbij haalt, is mij een volslagen raadsel. Het is een Excel vraag. Hou de antwoorden dan ook bij Excel.
 
Is logisch; je selecteert in Notepad en drukt vervolgens op <Ctrl>+<c>. En daarna ga je plakken in Excel. Je blijft de zaak nodeloos compliceren....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan