Hoe zit dat nou met zo'n dual band netwerk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Berichten
3.141
Ik heb een dual band TP-link router. Via inSSIDer heb ik de draadloze netwerken laten scannen (zie afbeelding) en het lijkt er op alsof het 5Ghz netwerk niet actief is. Ik heb 2 netwerken: FenK en FenK_EXT, de laatste is een Netgear repeater.

Mijn 3,5 jaar oude laptop ziet wel 5Ghz netwerken, want het 'netwerk van Frank 5Ghz' (de buurman) zie hij wel, dus de adapter zou daar geschikt voor moeten zijn. In de router staan beide frequenties 'aan' volgens mij, ik heb daar ook niets aan veranderd (zie afbeelding). Of moet ik iets speciaals instellen?

inSSIDer.jpg
TP.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zie 2 wifi netwerken die beiden FenK heten. De tweede is een 5 Ghz netwerk (die met 44+48 erbij).
Beter dat je in je TP-Link router het 5 Ghz netwerk een andere naam geeft dan de 2,4 Ghz variant(!)

Het Fenk_EXT netwerk is een 2,4 Ghz netwerk.

Samenvattend: Ik zie alle 3 wifi netwerken genoemd, waarvan 2 met dezelfde naam, op 2,4 Ghz en 5 Ghz en 1 wat het Extender wifi netwerk is, op 2,4 Ghz.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dank je Thijs.

Ok, dus de 5 Ghz moet een eigen SSID krijgen. En het apparaat dat met het netwerk verbindt pakt dan automatisch de sterkste/snelste? Ik dacht eigenlijk dat je op 2 frequenties tegelijk zat, voor extra snelheid. Maar dat is dan dus niet zo?
 
Je bent verbonden met 1 wifi netwerk, niet 2. Dus idd beter de ssid van de 5 ghz wifi veranderen.

Tijs.
 
Ik dacht eigenlijk dat je op 2 frequenties tegelijk zat, voor extra snelheid. Maar dat is dan dus niet zo?

Je bent verbonden met 1 wifi netwerk, maar dat wifi netwerk kan wel 2 kanalen bundelen op zijn frequentiegebied. Zie dat dat bij jouw 3 netwerken van toepassing is (kanalen 11+7 op 2,4 Ghz, kanalen 44+48 op 5 Ghz).
Je kunt (zover ik weet/kan nagaan) per SSID maar 1 wifi-profiel hebben op je pc, (o.a.) vandaar het verhaal over het hernoemen van de 5 Ghz SSID. Specifiek aangegeven de 5 Ghz SSID te hernoemen omdat je extender met de 2,4 Ghz versie is verbonden en je die extender anders opnieuw zou moeten instellen.

Dit alles nog even ter verduidelijking.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan