• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste waarde per rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

huibs

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 mei 2015
Berichten
4
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een manier om automatisch de hoogste waarde per rij te bepalen.
Als deze waarde in de eerste kolom staat, moet er een "1" worden weergegeven, als hij in de tweede kolom staat een "2", als hij in de derde kolom staat een "3" en als hij in de vierde kolom staat een "4"

Bijvoorbeeld:
(kolom 5 geeft aan 'waar' de hoogste waarde zich bevindt)

0,20,40,60,3
4,7515,110,843,2
[td]3[/td] [td]2[/td]


Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
 
Laatst bewerkt:
Zonder voorbeeldje dus een gokje.

Code:
=Vergelijken(max(A1:D1);A1:D4;0)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Met de functie van VenA en een beetje voorwaardelijke opmaak.

Mvg
Peter
 

Bijlagen

  • FORUM.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 27
Geweldig, het werkt. VenA en peter59, bedankt voor jullie hulp!

Één ding valt mij nu op: in een rij waarin twee dezelfde hoogste waarden staan, wordt nu (volgens mij) steeds de eerstgenoemde als hoogste aangegeven. Voorbeeld:

0,2083 -0,625 -0,125 0,2083 ---> 1 (terwijl 1 & 4 beide even hoog zijn).

Is het mogelijk om aan te geven wanneer er dubbele waarden zijn (bijvoorbeeld door een andere waarde dan 1,2,3 of 4 in te vullen)? Dan kan ik die vervolgens handmatig aanpassen. Het gaat naar verwachting om maximaal 1% van alle rijen, maar aangezien ik 700 rijen moet doorlopen, wil ik voorkomen dat ik iets over het hoofd zie.
 
Laatst bewerkt:
huibs,

zet in een aparte kolom in het voorbeeld van perter59 kolom:
Code:
=AANTAL.ALS(A1:D1;MAX(A1:D1))

Als dat een waarde > 1 oplevert heb je bubele maxima
 
Beste Haije,

Dat is precies wat ik nog nodig had, ik heb nu alle informatie die ik zocht.

Ontzettend bedankt voor je (snelle) hulp!
 
Als ik meerdere gelijke resultaten kan tegenkomen zou ik willen zien waar deze staan. En in een iets grotere tabel zegt bv kolom 33 mij niet zoveel.

In de bijlage een voorbeeldje dmv een UDF. Je kan nu overal in een bereik het maximum opvragen.
 

Bijlagen

  • Zoekmax.xlsb
    16,5 KB · Weergaven: 27
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan