• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal/verticaal zoeken combineren en waarde plakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuk12345

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2008
Berichten
323
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem:

In Excel wil ik het volgende voor elkaar krijgen (zie ook het toegevoegde bestandje):
In rij 1 staat per kolom een letter (A-F). Hieronder staat in de rijen een 1 of een 0. Nu wil ik dat in kolom A per rij de letter(s) komen te staan waar een 1 staat. Bijvoorbeeld: Kolom A, rij 2: hier zou moeten staan: A, D, E.

Hopelijk is hier een oplossing voor te vinden.


Alvast bedankt
Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx
 
verticaal en horizontaal zoeken

Zoiets, Luuk?
Groetjes, Peenvogel
 

Bijlagen

  • VoorbeeldAntwoord.xlsm
    16,5 KB · Weergaven: 96
Dat zou het inderdaad moeten zijn. Ik krijg alleen de formules niet werkende in mijn eigen excelblad waar het uiteindelijk in moet komen te staan? Er komt te staan: #naam?
H1 =voegsamen(B1:G1)
H2 =voegsamen(B2:G2)
a2 =lettercijfer($H$1,H2)

Volgensmij krijg ik niet de juiste formules te zien?

Bedankt
 
Hoi Luuk.

Er zit een klein beetje VBA in. Als je op Alt F-11 drukt en in module 1 kijkt, kan je daar de 2 UDF`s naar je eigen excelbestand in een module kopiëren en dan de bereiken aanpassen aan je wensen.

Groetjes, Peenvogel
 
Laatst bewerkt:
Hoi Peenvogel,

Het werkt :) Ik loop nu alleen tegen het volgende probleem aan. In het voorbeeld heb ik alleen letters gebruikt, in mijn eigen excelbestand gebruik ik woorden. Als ik nu een 1 invul in de 1e kolom krijg ik alleen de eerste letter van dat woord te zien. Als ik in de volgende kolom ook een 1 invul krijg ik de 2e letter van het eerste woord te zien. Het zou helemaal mooi zijn als de woorden dan vervolgens ook nog door een komma worden gescheiden. Aangezien ik niet bekend ben met VBA weet ik niet hoe ik dit kan oplossen, zou je mij hier bij kunnen helpen?

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
Hoi Luuk, ok en waarschijnlijk ook meer dan 6 woorden naast elkaar?
Kan je dan een wel goed kloppend voorbeeld met wat mij betreft dummy uploaden?

Groetjes, Ron.
 
Ik heb een nieuw voorbeeldje gemaakt. De nullen en enen zijn willekeurig ingevuld.
Is het eenvoudig om later nog woorden toe te voegen, en zo ja, hoe kan ik dat via VBA dan makkelijk aanpassen?

Bedankt!Bekijk bijlage Voorbeeld2.xlsx
 
Hoi Luuk.

Ok je bedoeling is duidelijk, maar ik ben bang dat dat mijn VBA-kennis(voor zover men daar van kan spreken)
te boven gaat. Ik ga zelf ook zoeken op het forum hoe men dit het beste aanpakt.
Groetjes, Peenvogel
 
Zoals beloofd heb ik aardig wat zitten struinen hier op het forum.
Er was een topic over meervoudig verticaal zoeken.
Met wat kunst en vliegwerk is het gelukt.
Ik heb een tussenstap moeten gebruiken (de woorden omgezet naar getallen),
maar de geleende matrixformule van ik meen Kees Oosterveld doet het daarna wel.

Zeer waarschijnlijk kunnen de goeroes het veel simpeler voor je aanpakken.

Groetjes, Ron.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld2.xlsm
    18 KB · Weergaven: 51
Hoi Ron,

Dat ziet er indrukwekkend uit en werkt mooi. Aardig complex. Ik liep er echter tegen aan dat de woorden nu onder elkaar staan en niet horizontaal. Ik heb wat lopen vogelen maar kreeg het niet voor elkaar dit te draaien. Na wat knutselen heb ik het op de volgende manier weten op te lossen (zie bijgevoegd bestand). Het zal wel erg omslachtig zijn maar het werkt in ieder geval voor zover ik dat wil.
Bekijk bijlage Voorbeeld4.xlsx
 
Met deze (lange) formule heb je geen hulpkolommen/-rijen nodig:
Code:
=SUBSTITUEREN(ALS($B2=1;$B$1&",";"")&ALS($C2=1;$C$1&",";"")&ALS($D2=1;$D$1&",";"")&ALS($E2=1;$E$1&",";"")&ALS($F2=1;$F$1&",";"")&ALS($G2=1;$G$1&",";"")&ALS($H2=1;$H$1&",";"")&ALS($I2=1;$I$1&",";"")&ALS($J2=1;$J$1&",";"")&ALS($K2=1;$K$1&",";"")&ALS($L2=1;$L$1&",";"")&ALS($M2=1;$M$1&",";"")&ALS($N2=1;$N$1&",";"")&ALS($O2=1;$O$1&",";"")&ALS($P2=1;$P$1&",";"")&"@@";",@@";"")
Ingevuld:
 

Bijlagen

  • Voorbeeld4 (AC).xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 105
Laatst bewerkt:
Werkt veel makkelijker, bedankt! Er komen nu alleen @@ in de cel te staan als er nergens een 1 in die rij staat, is daar nog een oplossing voor?
 
Jawel, nam aan dat er altijd wel ergens een 1 stond. Een extra SUBSTITUEREN functie lost dit op.
Code:
=SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(ALS($B2=1;$B$1&",";"")&ALS($C2=1;$C$1&",";"")&ALS($D2=1;$D$1&",";"")&ALS($E2=1;$E$1&",";"")&ALS($F2=1;$F$1&",";"")&ALS($G2=1;$G$1&",";"")&ALS($H2=1;$H$1&",";"")&ALS($I2=1;$I$1&",";"")&ALS($J2=1;$J$1&",";"")&ALS($K2=1;$K$1&",";"")&ALS($L2=1;$L$1&",";"")&ALS($M2=1;$M$1&",";"")&ALS($N2=1;$N$1&",";"")&ALS($O2=1;$O$1&",";"")&ALS($P2=1;$P$1&",";"")&"@@";",@@";"");"@@";"")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan