• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij Indirect formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hammers

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2010
Berichten
60
Ik heb nu de volgende formule:
=SOMMEN.ALS('GRB-Data'!E:E;'GRB-Data'!$C:$C;$A9)

De kolom E:E wil ik echter laten bepalen door een formule (obv van de maand)
Deze staat nu in Cel D5.

Mijn kennis van de Indirect formule is te beperkt, kan iemand mijn formule wijzigen naar de Cel D5 doormiddel van Indirect ?

Alvast dank.
 
Plaats aub een vb bestandje
 
Uit de tabbladen naam maak ik uit op dat het om grootboekmutaties gaat. Alle grootboekmutaties zouden ( in principe ) een datum moeten hebben. In het basis is deze datum ook de periode waar deze kosten betrekking op hebben. De perioden zijn over het algemeen maanden. En mocht dit niet het geval zijn, dan zal er ergens een rapportage datum moeten zijn.

Wanneer dit van toepassing is dan zal de TS aan de volgende formule voldoende hebben

Code:
=maand([COLOR="#FF0000"]"cel met de datum die de periode bepaald"[/COLOR])

Uiteraard is een voorbeeld bestand beter te gebruiken
 
Laatst bewerkt:
@JVeer Ik ken de regels omtrent de voorbeelden, in dit geval zou ik gewoon graag leren hoe Indirect werkt. Ik ben hier al eens geholpen, maar het lukt me nog altijd niet zelf.
Vooral het gebruik van de " en de ' is me onduidelijk.

@M@rcel Het gaat inderdaad om Grootboek data, maar ik de dat zijn al saldi, alle grootboeken zijn gecodeerd met hun rapportage nummer en daar moet de som over heen. Kolom E:E is januari en F:F is februari etc.

Anyway voorbeeld toegevoegd:
Op tabblad Consolidatie wil ik graag dat in deze formule
=SOMMEN.ALS('GRB-Data'!E:E;'GRB-Data'!C:C;Consolidatie!A6)

E:E wordt bepaald door cel D5.
 

Bijlagen

  • HMF - Indirect Kolom.xlsx
    15,1 KB · Weergaven: 31
Hi Hammers, ik snap dat je het zelf wil leren maar zonder voorbeeld kunnen wij het je niet leren:) .

Code:
=SOMMEN.ALS(INDIRECT("'GRB-Data'"&"!"&$D$5);'GRB-Data'!C:C;Consolidatie!A6)

Je kunt ook som als gebruiken

Code:
=SOM.ALS('GRB-Data'!C:C;A6;INDIRECT("'GRB-Data'"&"!"&$D$5))
 
Laatst bewerkt:
Vooral het gebruik van de " en de ' is me onduidelijk.

Je bouwt zegmaar gewoon de tabverwijzing na. Het helpt als je die eerst in een cel plaatst waarna je vervolgens deze in de formule verwerkt met de aanhalingstekens.
 
Zoek het verschil.
Code:
=SOM.ALS('GRB-Data'!C:C;A6;INDIRECT("'GRB-Data'!"&$D$5))
 
Bedankt voor de hulp opnieuw ! De volgende sleutel ik zelf in elkaar.
De reden om voor sommen.als te kiezen is dat het makkelijker is om op een later moment nog een criterium toe te voegen.
 
Bedankt voor de hulp opnieuw ! De volgende sleutel ik zelf in elkaar.
De reden om voor sommen.als te kiezen is dat het makkelijker is om op een later moment nog een criterium toe te voegen.
 
INDIRECT is echt niet de beste oplossing voor jouw probleem. Ik zou het anders aanpakken. Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • HMF - Indirect Kolom.xlsx
    15,4 KB · Weergaven: 32
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan